Beschamend: Mercedes AMG A 45 S onderuit in Elandtest

0

De lijst met nieuwe auto’s die moeite hebben met de Elandtest wordt steeds langer. Zelfs de door AMG geprepareerde Mercedes A klasse kan de kegels in de Eland uitwijktest niet ontwijken met de normsnelheid. Dat is toch wel verbazingwekkend.

Mercedes had het schaamrood al op de wangen, want eerder dit jaar bleek tijdens een test met de nieuwe CLA dat dit model ook al niet in staat was om met de normsnelheid van 77 km/u alle kegels te ontwijken. In het verleden hadden vooral auto’s met een hoge carrosserie, een primitieve ophanging of een bedenkelijk weggedrag problemen met de Eland proef. Toen de Land Rover Defender de test niet met de normsnelheid bleek te kunnen uitvoeren, was niemand verbaasd.

Maar tegenwoordig blijken steeds meer moderne auto’s, ondanks een veelvoud aan veiligheidssystemen, niet in staat de test met de normsnelheid van 77 km/u uit te voeren. Recentelijk gingen onder meer de Skoda Superb PHEV iV, de Toyota RAV4 en de Volkswagen modellen Golf plus Passat GTE onderuit. Nu moest ook de Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ de handdoek voortijdig in de ring gooien.

Het was hetzelfde laken en pak. Ondanks standaard geavanceerde vierwielaandrijving, tal van rij hulpsystemen, adaptieve dempers en een uitstekend dynamisch potentieel (de Mercedes-AMG A 45 wordt aangedreven door een 421 pk sterke 2,0 liter turbomotor en kan de trekkracht per wiel regelen), faalde ook deze hete hatchback. De testploeg probeerde te variëren met de verschillende rij instellingen, maar dat mocht niet baten. Het resultaat was dat de Mercedes met AMG op de achterklep de Elandtest niet sneller kon afwerken dan met 75 km/u oftewel 2 km/u onder de normsnelheid.

De uitslag is identiek aan die van de Toyota C-HR. Hoe beschamend het resultaat van de Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ is, wordt nog eens extra ingewreven door de nieuwe Peugeot 208 1.2 Puretec. Die haspelde eerder deze week de test nog gewoon af aan de normsnelheid van 77 km/u. Andere auto’s die eveneens in staat bleken de uitwijkmanoeuvres zonder problemen uit te voeren, waren de Dacia Duster, de Skoda Scala en de Suzuki Jimny.

De Elandtest verwierf faam in 1997 toen een ander Mercedes model onderuit ging in de uitwijkproef: de eerste generatie A klasse. Zijn (verre) nazaat kwam niet op zijn zij te liggen, maar de krachtigste hete hatchback van dit moment presteerde dus wel ondermaats: het lukte de AMG niet om alle pylonen te ontwijken. Schrale troost voor Mercedes: de A 45 S 4Matic+ presteerde in ieder geval wel een stuk beter dan de CLA. Die moest zijn tempo verlagen tot een snelheid van 66 km/u om te kunnen slagen.

Dat moderne auto’s minder goed presteren bij de elandproef, wordt verklaard doordat de fabrikanten genoodzaakt zijn om groenere banden te monteren, die minder rolweerstand hebben en daardoor voor een lager brandstof verbruik en een gunstigere CO2 uitstoot zorgen. Maar de keerzijde van de medaille is minder grip. Toch geldt dit excuus niet voor een AMG model met sportbanden: van een dergelijke auto mag je juist verwachten dat die wel goed zou presteren.

 

Reageren is niet mogelijk.