In detail: de uitrusting, uitvoeringen en prijzen van de nieuwe Opel Mokka

0

Opel maakte onlangs de eerste prijzen van haar gloednieuwe Mokka en Mokka-e bekend. Nu is ook duidelijk wat de overigen uitvoeringen moeten gaan kosten.

De nieuwe Mokka wordt leverbaar vanaf 26.299 euro. Voor dit bedrag krijg je een benzine uitvoering met de 100 pk /205 Nm sterke 1,2 liter 3 cilinder turbomotor in de neus, gekoppeld aan een handbak met 6 versnellingen. Deze standaarduitvoering, Edition genaamd, beschikt over zaken als cruise controle, Active Lane Positioning, verkeersborden herkenning, zowel voor als achter LED verlichting, handbediende airconditioning, een radio met Bluetooth plus DAB+, 16 inch lichtmetalen velgen en een elektrische parkeerrem.

Diegenen die meer toeters en bellen wensen, kunnen terecht bij de Elegance uitvoering. Die kost met de 100 pk motor plus handbak 28.199 euro. Zijn meerwaarde zit hem in 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en een achteruit rij camera met 180 graden panoramaview.

Andere uitrusting smaken zijn in combinatie met deze aandrijflijn GS Line (29.799 euro; herkenbaar aan een rode sierlijst langs de daklijn, een hoogglans zwarte Vizor, zwarte in plaats van verchroomde exterieurdetails, idem badges, specifieke stoelbekleding, rode accenten bij het instrumentenpaneel, 3-kleurige lichtmetalen velgen, zwarte hemelbekleding en een dak in 2 tinten; een zwarte motorkap kost 199 euro extra maar adaptieve cruise controle is standaard), Ultimate 32.499 euro (biedt Alcantara bekleding en Intellilux LED Matrix koplampen) en Business Elegance 26.899 euro (standaard met 12 inch digitaal instrumentarium en 10 inch display voor het Navi Pro infomediasysteem).

Wie liever een pittigere Mokka heeft, kan tekenen voor de 130 pk / 230 Nm versie van dezelfde motor. Autointernationaal.nl gaf daar eerder al een prijs indicatie voor af en nu is bekend geworden dat Opel daar inderdaad 30.199 voor gaat vragen. Je moet het dan nog steeds met een handbak doen, maar je krijgt dan wel de luxueuzere Elegance uitvoering. Ook de 130 pk versie is er in de andere uitrusting smaken GS Line, Ultimate en Business Elegance. Daar vraagt de Opel dealer respectievelijk 31.799 euro, 34.499 euro en 28.899 euro voor. De 130 pk variant wordt ook leverbaar met 8-traps automaat. Dit sub gamma heeft de Edition als standaarduitvoering. Die kost 30.299 euro. Voor de Mokka Elegance, GS Line, Ultimate en Business Elegance zijn de tarieven in dit geval respectievelijk 32.199 euro, 33.799 euro, 36.499 euro en 30.899 euro.

De 110 pk en 250 Nm leverende dieseluitvoering, die een 1,5 liter groot 4 cilinder blok in het vooronder heeft, wordt leverbaar vanaf 28.299 euro. Je krijgt dat het uitrusting niveau Edition. Voor de uitvoeringen Elegance, GS Line, Ultimate en Business Elegance vraagt Opel respectievelijk 30.199 euro, 31.799 euro, 34.499 euro en 28.899 euro. Het schakelwerk moet je in alle gevallen zelf doen middels een handbak met 6 versnellingen.

Eerder communiceerde Opel nog een minimale prijs van 35.399 voor de Mokka-e, maar dat betreft de versie die met 3-fase 11 kW snelheid netstroom laadt. De keuze op de prijslijst wordt nu uitgebreid met een volledig elektrische variant die het met 1-fase 7,4 kW wat rustiger aan doet. Die is er vanaf 34.399 euro. Daarmee ligt de basisprijs voor een emissievrije Mokka dus 1.000 euro lager dan eerst werd vermeld.

Ongeacht de laadsnelheid zorgt een 136 pk en 260 Nm sterke motor voor de aandrijving. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u. In 9,0 seconden zou je op 100 km/u moeten zitten. De Mokka-e moet volgens de WLTP cyclus 324 km kunnen afleggen als het 50 kWh accupakket volledig is opgeladen. De elektrische Opel is geschikt voor snel laden (DC) met een snelheid tot 100 kW. De batterij is dan in 30 minuten voor 80 procent opgeladen.

In het geval van 7,45 kW laadsnelheid zijn de prijzen van de Edition, Elegance, GS Line, Ultimate en Business Elegance: 34.399 euro, 36.299 euro, 37.899 euro, 40.599 euro en 34.999 euro. Bij de Mokka-e 11 kW gaat het om 35.399 euro, 37.299 euro, 38.899 euro, 41.599 euro en 35.999 euro. Ter vergelijking: de elektrische concernbroeders DS 3 E-Tense kost minimaal 43.290 euro en de Peugeot e-2008 moet minimaal 40.930 euro opbrengen.

De productie kan elk moment van start gaan en de eerste exemplaren van de Mokka moeten begin volgend jaar in de showroom verschijnen. Ben jij gecharmeerd van het uiterlijk van deze Opel? Dan heb je geluk, want alle toekomstige modellen van het merk gaan er straks ongeveer zo uitzien. Dus ook de nieuwe Astra die eind 2021 / begin 2022 debuteert “Volgens het nieuwe designkompas van Opel doorsnijden 2 lijnen elkaar in het midden van het merklogo, de Blitz. Daarmee wordt het embleem meer dan ooit het centrale stijlelement van onze nieuwe modellen”, aldus een woordvoerder van Opel over het ontwerp.

Het nieuwe familiegezicht van Opel, waarbij de grille, het merklogo en de koplampen in één module zijn samengebracht, wordt door de fabrikant de Vizor genoemd. Mede met dit styling element ziet de Mokka er hip en guitig uit. Tegelijkertijd is overduidelijk een Opel. Het design is namelijk geïnspireerd op de eerste generatie Manta (die was ook leverbaar met een zwarte motorkap). Erg knap gedaan. Met name het front oogt appetijtelijk. Maar of de modellen na de nieuwe Astra ook een design in deze stijl krijgen, is evenwel afwachten. Wellicht is er dan alweer een ander ‘kompas’. Om twijfelende kopers over de streep te trekken, geeft Opel 8 jaar (of 160.000 km) garantie op de batterij.

De nieuwe Mokka is 12,5 cm korter dan zijn voorganger (nu 4,15 meter), dus makkelijker te parkeren. Tegelijkertijd biedt hij nog steeds 5 zitplaatsen en is de bagageruimte gelijk gebleven (350 liter). Met de achterbank leuning neergeklapt is er 1.105 liter beschikbaar. Op 2 mm na is de wielbasis identiek: 2,56 meter.

Volgens Opel is de nieuwe generatie tot 120 kilogram lichter dan zijn voorganger: de basisversie weegt 1.270 kilo en de Mokka-e 1.598 kilo. Tegelijkertijd is de torsiestijfheid met maximaal 30 procent toegenomen (bij de elektrische versie). De in Frankrijk te bouwen Mokka staat op nieuwe modulaire CMP platform (Common Modular Platform) van moederbedrijf PSA.

Niet alleen aan de buitenkant is overduidelijk dat deze Opel een nieuwe generatie auto’s van het merk inluidt. Ook binnenin verrast hij. Knoppen en schakelaars zijn tot een minimum teruggebracht en het instrumentenpaneel bevat 2 breedbeeldschermen, waarvan dat voor de bestuurder maximaal 12 inch groot is. Het infomediasysteem, dat Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, heeft standaard een 7 inch touchscreen; een 10 inch scherm is optioneel. Beide displays vormen het zogeheten Pure Panel. Andere opties zijn een inductielader om telefoons draadloos op te laden en voorstoelen met een massagefunctie.

Vrijwel alle moderne veiligheidssystemen zijn leverbaar in de Mokka, inclusief intelligente (lees: adaptieve) LED Matrix koplampen met in totaal 14 elementen. Standaard beschermengelen zijn Front Collision Warning met Automatic Emergency Braking plus voetgangersherkenning, cruise controle met snelheidsbegrenzer, Drowsiness Detection en Traffic Sign Recognition. Optioneel is de Mokka leverbaar met adaptieve cruise controle met Stop & Go functie (alleen in combinatie met een automatische transmissie), Active Lane Keep Assist, Blind Spot Warning, Flank Guard, Automatic Parking Assistant en een 180 graden panoramische achteruit rij camera.

Reageren is niet mogelijk.