Prijs vergelijking nieuwe Opel Mokka

0

Opel heeft de eerste prijzen van de gloednieuwe Mokka bekendgemaakt. Er kan worden ingestapt vanaf 26.299 euro. De elektrische Mokka-e is aanzienlijk duurder. Daarmee kan pas worden weggereden na betaling van 35.399 euro.

Met de Mokka breekt er een belangrijk nieuw tijdperk aan voor Opel. Niet alleen vanwege de kersverse designtaal die debuteert bij deze cross-over, maar ook omdat het vanaf nu een elektrisch aangedreven hoog op zijn poten staand model in het aanbod heeft. De jongste Corsa weliswaar ook leverbaar in een emissievrije uitvoering, maar daarvoor loopt het tot nu toe niet storm. Dat komt wellicht door diens tamelijk inwisselbare design, of door het ruimteaanbod dat voor een gezin aan de krappe kant heeft.

De Mokka is duidelijk uit ander hout gesneden. Dit Opel model heeft een duidelijk eigen gezicht, oogt een stuk moderner en is een halve klasse groter, waardoor hij niet snel de kritiek zal krijgen onvoldoende ruim te zijn. Met de Mokka-e denkt Opel twee vliegen in één klap te slaan. Met dit model kan namelijk worden ingespeeld p de twee grootste actuele trends op de automarkt: elektrisch rijden en hoog zitten in een cross-over (of SUV).

OpelHyundaiKia
MokkaKonaSoul
e EditionElectric 39 kWh Comforte 39 kWh Dynamic
35.399 euro36.795 euro36.020 euro
NissanPeugeotRenault
Leaf208Zoé
40 kWh Acentae 50 kWh ActiveR135 Zen
36.990 euo34.900 euro35.190 euro

Bij Opel is die combinatie mogelijk vanaf 35.399 euro. Daarmee is de Mokka-e ruim 9 mille duurder dan de instapversie met benzinemotor. Maar goed, hij is ook sterker (136 pk versus 100 pk) en volgens de WLTP cyclus zou men 322 km emissievrij kunnen afleggen op een volle accu. Die heeft een capaciteit van 50 kWh. Dat zorgt voor een ‘groen’ geweten.

De instapper bij de niet elektrische uitvoeringen van de nieuwe Mokka is de 1.2 Turbo uitvoering. Die is zoals gezegd 100 pk sterk. Het maximum koppel bedraagt 205 Nm. Deze waarden worden geleverd door een 3 cilinder motor die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak.

OpelCitroënFiat
MokkaC4500X
1.2 Turbo 100 EditionPureTech Feel1.0 Lounge
26.299 euro26.890 euro26.090 euro
JeepMazdaSeat
RenegadeCX-3Arona
1.0T SportSA-G 121 Sport Selected1.0 TSI 115 Intense
25.690 euro25.990 euro25.750 euro
SkodaSuzukiVolkswagen
KamiqS-CrossT-Cross
TSI 115 pk StyleBJ Smart Hybrid Select1.0 TSI 95 pk Life
26.890 euro26.479 euro25.815 euro

Voor de genoemde 26.299 euro levert Opel deze Mokka in Edition smaak. Die is standaard onder meer voorzien van adaptieve cruise controle met stop & go functie, Active Lane Positioning, verkeersborden herkenning, een elektrische parkeerrem en LED verlichting rondom.

Een trede hoger in het gamma staat de 130 pk en 230 Nm sterke versie van dezelfde 1.2 Turbo motor. Die gaat met de handbak circa 28.999 euro kosten. Hij is er ook met een 8-traps automaat. Die uitvoering wordt als Edition leverbaar vanaf 30.299 euro. Je moet dan De Mokka is er ook met dieselmotor: het betreft een 110 pk sterke 1.5 krachtbron die standaard gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Autointernationaal.nl verwacht voor deze uitvoering een instaptarief van 28.299 euro.

De productie van de nieuwe Mokka begint eind 2020. De levering aan klanten start begin volgend jaar. Zodra alle definitieve prijzen van de Mokka bekend zijn, opent Opel de orderboeken. De nieuweling gaat ook geleverd worden in GS Line uitvoering. Die wordt 3.500 euro duurder dan de Edition versie. De GS Line is een sportief uitgedoste Mokka die te herkennen is aan de rode sierlijst langs de daklijn, een hoogglans zwarte ‘Opel Vizor’ (vooraanzicht in gewoon Nederlands), zwarte in plaats van verchroomde exterieurdetails plus badges, specifieke stoelbekleding, rode accenten bij het instrumentenpaneel, lichtmetalen velgen in 3 kleuren, zwarte hemelbekleding en een 2-kleurig dak.

De nieuwe Mokka is optioneel leverbaar met niet verblindende IntelliLux LED Matrix koplampen met 14 individuele lichtunits.  Een 180 graden achteruit rij camera en automatische Park Assist zijn ook beschikbaar. De Mokka is verder leverbaar met diverse 6-voudig verstelbare ergonomische stoelen, al dan niet met Alcantara of volledig lederen bekleding. De kroon op het werk is volgens Opel de met leder beklede bestuurdersstoel met geperforeerd oppervlak en zowel een verwarming- als massage- functie. De bestuurder en voorpassagier kunnen hun smartphones in het opbergvak in de middenconsole plaatsen. Indien geschikt wordt die telefoon dan meteen draadloos (inductief) opgeladen.

De systemen Multimedia Radio en Multimedia Navi omvatten een 7 inch touchscreen, terwijl het Multimedia Navi Pro voorzien is van een 10 inch touchscreen. De beeldschermen (waarvan het exemplaar dat als instrumentarium dienst doet maximaal 12 inch groot is) zijn een integraal onderdeel van het nieuwe, volledig digitale ‘Pure Panel’ (in gewoon Nederlands: boordplank) en zijn gepositioneerd in de richting van de bestuurder. Er zijn geen analoge tellers of “nutteloze decoratieve animaties” te vinden in de nieuwe Mokka, zo meldt Opel. Voor intuïtief gebruik en minimale afleiding van de bestuurder zijn essentiële functies onveranderd te bedienen met fysieke knoppen.

Bij de multimediasystemen met Apple CarPlay en Android Auto kan men ook rekenen op geïntegreerde spraakbesturing. Verder wordt de nieuwe Mokka leverbaar met OpelConnect service, waarbij zaken als Live Navigation (kosteloos gedurende eerste 36 maanden na activatie) met actuele online verkeersinformatie en een directe verbinding met pech- en noodhulp- diensten voor extra gemoedsrust zorgen. Als de airbags of gordelspanners geactiveerd zijn als gevolg van een aanrijding, gaat automatisch een noodoproep naar de 112 meldkamer.

De nieuwe Mokka is 12,5 cm korter dan zijn voorganger, maar heeft een fractioneel langere wielbasis (+2 mm). De auto biedt 5 zitplaatsen en een bagageruimte van vergelijkbare grootte (350 liter) als zijn voorganger. Bij de Corsa moet de kofferklep al na 267 liter aan spullen dicht. Met een lengte van 4,15 meter laat de Mokka zich volgens Opel eenvoudig manoeuvreren en parkeren.

Reageren is niet mogelijk.