Dit wordt de toekomstige Peugeot 3008

0

Hier zie jij een exclusieve illustratie van de volgende generatie Peugeot 3008. Hoewel de populaire Franse SUV pas net is gerestyled, wordt er achter de schermen al druk gewerkt aan zijn opvolging.

Succes vinden is niet eenvoudig. Het volhouden is nog moeilijker wanneer men de spijker op de kop heeft geslagen. Dat geldt ook voor Peugeot. Deze autofabrikant sloeg weliswaar de plank mis met de eerste generatie 3008 (2009-2016), maar de tweede poging was een voltreffer: een net design, een spectaculair ogend dashboard, gepolijste fabricagekwaliteit en een sympathieke verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik: de SUV met leeuw logo (en zijn 7-zits afgeleide 5008) heeft nieuwe maatstaven gezet. Klanten kwamen massaal op de 3008 af, ondanks vrij hoge prijzen.

Na de vakkundige restyling vorig jaar kan Peugeot momenteel voortborduren op dit succes, maar in 2023 wacht de autofabrikant een flinke uitdaging: de 3008 vervangen. Naast restrictieve Europese wetgeving op het gebied van CO2-uitstoot, heeft het merk in eigen land (Frankrijk) te maken gekregen met harder fiscaal beleid in de vorm van een gewichtsbelasting. Het antwoord van Peugeot op deze 2 valkuilen wordt eVMP genoemd. Dit nieuwe platform, afgeleid van EMP2, waarop de huidige 3008 is gebaseerd, zal debuteren onder de volgende generatie 3008 en is van het ‘multi-energy’ type. Op die manier kan de toekomstige editie, die in Sochaux wordt gebouwd, volledig elektrisch of een hybride zijn.

De batterijen van de emissievrije versies, die in de vloer zijn ondergebracht, zullen een capaciteit hebben van 60 tot 100 kWh, wat een actieradius van 400 tot 650 km belooft. Ze zullen ofwel een enkele elektromotor aandrijven die bij de voorwielen is geplaatst, of 2 exemplaren waarvan het tweede exemplaar aan de achterkant vierwielaandrijving mogelijk maakt. Het maximale vermogen moet gemakkelijk boven de 300 pk uitkomen. Uiteraard zal Peugeot zijn ‘P64’ (dei nterne codenaam voor de nieuwe 3008) ook in hybride vorm aanbieden. Naast de oplaadbare technologie die al beschikbaar is voor het huidige model, worden er ook stekkerloze versies (mild hybride) verwacht. In beide gevallen zal de 3008 gebruik maken van een 8-traps eDCT versnellingsbak met dubbele koppeling, ontworpen met Punch Powertrain, waarin een elektromotor is geïntegreerd. De mild hybride techniek komt beschikbaar voor de 1.2 PureTech motor. De 1,6 liter unit houdt waarschijnlijk de plug-in variant. Het valt nog te bezien of Peugeot zal doorgaan met een dieselkrachtbron in de vorm van de 1.5 BlueHDi, waarvan de Franse autofabrikant al heeft bevestigd dat het haar laatste oliegestookte motor uit haar geschiedenis zal zijn.

Ander groot nieuws over de derde generatie 3008 is het duidelijk gewijzigde design. Matthias Hossann, eindverantwoordelijk voor de huisstijl sinds Gilles Vidal naar Renault verkaste, krijgt de kans om bij Peugeot een geheel nieuwe collectie modellen te ontwerpen zonder er Russische poppen van te maken. Volgens mijn bronnen zal de volgende 3008 het einde van de sabel tand markeren als licht signatuur en zal hij, zoals de computerillustratie suggereert, het uiterlijk kunnen aannemen van het prachtige e-Legend conceptstudie, die uit de tekenpen van Hossann kwam.

Minder werk is er voor Bertrand Rapatel en zijn interieurontwerpteam. Voor het ontwerpen van de cabine van de volgende generatie 3008 zal hij niet met een leeg vel papier hoeven te beginnen aangezien de i-Cockpit van het huidige model enorm heeft bijgedragen aan het succes van de SUV. De volgende generatie zal hetzelfde styling principe toepassen, aangevuld met fysieke sneltoetsen die onder het centrale scherm zijn geplaatst, zoals die reeds door de nieuwe 308 werden ingehuldigd. Maar de 3008 zou ook diverse innovaties kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan een 3D effect voor het instrumentarium en het centrale scherm, zoals bij de Mercedes S klasse.

Voor wie niet kan wachten tot 2023 maar eerder in een kraakvers SUV model met leeuw logo wil kunnen rijden, bereidt Peugeot een verrassing voor die volgend jaar wordt verwacht: een cross-over versie van de 308. Dit project (codenaam P54) zal een royaler formaat hebben (meer dan 4,45 meter carrosserielengte), een iets hogere bouw en vooral een steil aflopende achterklep in SUV stijl die zich onderscheidt van de huidige 3008. Om deze nieuwe 308 variant in hiërarchisch opzicht voldoende afstand tot de échte SUV te laten houden, zal de cross-over niet leverbaar worden met vierwielaandrijving, maar wel (net zoals de gewone 308 vanaf 2023) een volledig elektrische variant kennen.

Met de aanstaande 3008 en de 308 cross-over geeft Peugeot zichzelf de middelen om te anticiperen op de veranderende smaak en verwachtingen van autoconsumenten. Die wil ‘hoog’ kunnen zitten. Om deze reden heeft Volvo de V40 niet vervangen door een nieuw hatchback model, maar door de C40 die feitelijk een 5-deurs coupéversie van de XC40 is. 

 

Reageren is niet mogelijk.