Volkswagen topman Herbert Diess, die onlangs zijn contract verlegd zag worden tot 2025, geeft gas bij het elektrificeren van het modellengamma. In 2030 moet de helft van de output uit emissievrije auto’s bestaan en 10 jaar later mag er geen enkele personenwagen met verbrandingsmotor meer de fabrieken verlaten. Elektrische modellen hebben de naam minder winstgevend te zijn dan hun benzine- of dieselcollega’s, maar dat probleem wil Diess tackelen door massaal in te zetten op schaalvergroting. Zo dient 80 procent van de concernverkoop gegenereerd te gaan worden met auto’s op basis van het MEB platform.
De MEB architectuur (de lettercombinatie is de afkorting van: Modularer Elektro Baukasten) kennen wij reeds van de Volkswagen modellen ID.3 en ID.4. Ook de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born en de Skoda Enyaq zijn op dit platform gebaseerd. Volkswagen gaat de MEB architectuur niet alleen gebruiken voor grotere modellen van de ID familie (ID.5 t/m ID.8), maar in verkorte vorm ook voor de ID.2. Die platformversie zal door Audi gebruikt gaan worden als basis voor de Q2 e-Tron.
Wat de T-Roc is ten opzichte van de Golf, dat gaat de ID.2 in vergelijking met de ID.3 worden: iets (ruim 5 centimeter korter), maar wel duidelijk hoger (afgerond 10 centimeter). De ID.2 kan met de carrosserie proporties die op deze manier ontstaan gepositioneerd gaan worden als SUV model, een koetswerkvorm waar verkooptechnisch nog steeds muziek in zit. Volkswagen denkt op die manier een andere (lees: extra) doelgroep aan te kunnen spreken. Het inkorten van een bestaand platform leidt normaliter niet tot drastische kostenbesparingen, maar toch moet de ID.2 in vergelijking met de ID.3 evenredig goedkoper worden als de T-Roc ten opzichte van de Golf. Concreet gaat het om een bedrag van afgerond 2 mille. Dit betekent dat de ID.2 straks (2023) te koop zal zijn voor 30 à 31 mille.

Een jaar later lanceert Audi de Q2 e-Tron. Hoewel premium producten doorgaans lagere verkoopvolumes realiseren dan hun ‘massavariant’, wordt deze auto zo mogelijk nog belangrijker dan de ID.2. Dat komt doordat de Q2 e-Tron op termijn de A1 zal aflossen. Die gaat namelijk in 2025 met pensioen. Bovendien ziet menigeen in dit model de langverwachte opvolger van de iconische A2 die zijn tijd te ver vooruit was.
Ja, de instapper van Audi is dus straks een SUV. Daarmee volgt het merk met de 4 ringen Volvo, dat geen vervolg gaf aan de ‘lage’ V40 maar in plaats hiervan een tweede SUV model naast de XC40 lanceerde, de C40. De Q2 e-Tron bestaan al in China, maar die versie maakt nog geen gebruik van het MEB platform. Het is een elektrische variant van het reguliere model met 3 centimeter verlengde wielbasis. Doordat MEB techniek ontbreekt, stamt zijn actieradius ook uit een andere tijd: een volle acculading garandeert slechts 265 km rij bereik. En die waarde is gebaseerd op de oude, weinig betrouwbare meetcyclus van NEDC certificering, dat wil zeggen minder dan 200 km actieradius in de praktijk. Daar hoeft Audi op de Europese markt natuurlijk niet mee aan te komen.
Daarom begint Audi voor onze Q2 e-Tron (die overigens ook in China verkocht gaat worden) met een schone lei, dat wil zeggen: de MEB architectuur in de maatvoering van de Volkswagen ID.2 zal als basismateriaal worden genomen. In grote lijnen zijn dezelfde aandrijfvarianten gepland, net zoals dat bij de klassieke Q2 versus de T-Roc ook het geval is. Daarmee kunnen wij ook een idee krijgen van de prijs. De Q2 kost als 30 TFSI Pro Line 35.763 euro. De T-Roc mag in 1.0 TSI uitvoering weg voor 29 mille (Style versie 31.690 euro). Dit doet vermoeden dat de Q2 e-Tron maximaal 6,5 mille duurder wordt dan de ID.2 oftewel dat de prijzen gaan beginnen bij ongeveer 37.000 euro. Daarmee is sprake van een mooie prijsafstand ten opzichte van de Q4 e-Tron, die als 35 Launch Edition aangeboden wordt voor 48.295 euro. En ook niet onbelangrijk: concurrent BMW biedt voor dat bedrag alleen een tamelijk kale versie van de kleinere, minder ver rijdende Mini Hatch Electric aan …
