Duurder, maar ook ruimer en completer: de nieuwe Mercedes-Benz GLC

0

De nieuwe Mercedes-Benz GLC biedt meer ruimte en uitrusting, daarbij ijverig gebruikmakend van de schappen van de jongste C klasse. Maar dat is ook terug te zien in de prijs. Hier vind je alle informatie over de bestverkochte SUV uit Stuttgart.

In 2019 heeft Mercedes de GLC opgefrist met een facelift. Maar al in mei 2020 konden prototypes van de volgende generatie voor de cameralens van spionagefotografen worden betrapt. Nu wordt de SUV, intern X254 genaamd, officieel gepresenteerd en heeft de pers de auto al in het echt mogen bekijken. In dit artikel vindt u alle informatie over de techniek, de uitrusting en de aandrijfmogelijkheden. Als jij van plan bent om hem in het najaar aan te schaffen, wanneer de nieuwe GLC bij de dealers arriveert, dan ben je alvast goed voorbereid.

MercedesBenzGLCnieuw9

Mercedes vroeg bestaande GLC klanten om suggesties voor verbetering. Volgens de fabrikant was een veelgehoorde feedback de wens naar meer ruimte. De lengte van de nieuwe GLC is daarom met 6 centimeter (voortaan is de SUV in totaal 4,72 meter lang) toegenomen en de wielbasis met 15 millimeter.

MercedesBenzGLCnieuw3

Deze groei komt, naast meer beenruimte voor de achterpassagiers, ook duidelijk tot uiting in een groter formaat kofferbak: het laadvolume bedraagt 50 liter meer dan voorheen. De mild hybride varianten van de GLC hebben een bagageruimte met een inhoud van 600 liter, terwijl de PHEV modellen een capaciteit van 460 liter bieden. Met de achterbank neergeklapt (40:20:40 deelbaar), neemt het volume toe tot 1.640 liter (PHEV: niet gespecificeerd). Terwijl de GLC met benzinemotor net onder de grens van 2 ton blijft en maximaal 585 kilo kan laden, weegt de diesel precies 2.000 kilo met een belading maximum van 550 kilo. De PHEV versies wegen 2.355 kilo en kunnen 485 kilo aan. Als jij meer te vervoeren heeft, dan moet jij een aanhanger gebruiken. De dieseluitvoeringen trekken 2,5 ton, terwijl de versies met benzinemotor 2,4 ton aankunnen en eigenaren van een plug-in GLC het moeten doen met ruim 2 ton.

MercedesBenzGLCnieuw2

De nieuwe GLC is langer, smaller en een tikje lager dan zijn voorganger. De SUV is gebaseerd op het aangepaste MHA (Modular High Architecture) platform van zijn voorganger. De basis is nauw verwant aan het MRA2 (Modular Rear Architecture) platform waarop de huidige C klasse (W 206) en de S klasse (223-serie) worden gebouwd. In vergelijking met zijn voorganger is de aerodynamica verbeterd: de luchtweerstandscoëfficiënt is gedaald van 0,31 naar 0,29. Onder andere dankzijop de deuren gemonteerde buitenspiegels en een gewijzigde vorm van de treeplank (smaller aan de voorzijde). Deze laatste wijziging is echter ook het resultaat van Mercedes’ marktonderzoek: blijkbaar hadden te veel bestuurders hun broekspijpen bevuild bij het in- en uitstappen.

MercedesBenzGLCnieuw10

De motoren die beschikbaar zijn voor de GLC komen uit het portfolio van de C klasse. Bij de marktintroductie biedt Mercedes de SUV aan als 200 4Matic met 204 pk, als 300 4Matic met 258 pk en als 220d 4Matic met 197 pk. Alle varianten beschikken over de inmiddels welbekende 9G-Tronic automaat en standaard geëlektrificeerd, want ze hebben een geïntegreerd startaggregaat dat ook dienst doet als elektromotor en een 48 volt boordnet. Later in het jaar volgen de PHEV varianten, terwijl de AMG modellen en een diesel met 6 cilinder (400d 4Matic) voor 2023 op de agenda staan.

MercedesBenzGLCnieuw12

Net als de C klasse maakt ook de nieuwe GLC gebruik van de 2,0 liter 4 cilinder M254 benzinemotor met geïntegreerde starter/generator (ISG) van de tweede generatie. Hierdoor kunnen verschillende hybride functies zoals boosting, coasting en recuperatie gerealiseerd worden. De ISG levert 23 pk en 200 Nm extra vermogen respectievelijk koppel. Voor een betere respons heeft Mercedes ook de turbocompressoren verder ontwikkeld. De fabrikant gebruikt nu segment exemplaren met een stroomaansluiting. Dit zijn twin-scroll turbines waarvan de instroom via klepregeling zowel als puls oplading (bij lage snelheden) als dynamisch laden (bij hoge snelheden) werkt. In het laatste geval worden de uitlaatgassen eerst verzameld voordat ze naar de turbine worden gestuurd. Pulsladen neemt een kortere afstand in beslag en gebruikt zo de kinetische energie van de uitlaatgassen effectiever om de frisse lucht te comprimeren. Een extra elektrische compressor vult het turbo gat bij lage snelheden op.

MercedesBenzGLCnieuw11

Mercedes plaatst het OM654M motorblok, eveneens met een geïntegreerde startgenerator, voorin de dieselversies. In vergelijking met de vorige versie heeft de unit een verhoogde injectiedruk (2.700 in plaats van 2.500 bar) en dankzij een nieuwe krukas een grotere slag (94,3 in plaats van 92,3 mm) en dus meer cilinderinhoud (1.993 in plaats van 1.950 cc). De 2 watergekoelde turboladers hebben een variabele turbinegeometrie en zijn bedoeld om een ​​gelijkmatige vermogensafgifte te garanderen. Een dicht bij de motor geplaatste NOx-opslag katalysator, een roetfilter, een SCR katalysator (eveneens dicht bij de motor) en daar een tweede exemplaar van in de bodem met aparte AdBlue injectie zijn verantwoordelijk voor de reiniging van de uitlaatgassen.

MercedesBenzGLCnieuw13

De plug-in hybrides van de nieuwe GLC zijn verkrijgbaar in 3 prestatieniveaus met tot 381 pk systeemvermogen (GLC 400 e 4Matic) en een maximum van 750 Nm aan koppel (GLC 300de 4Matic). Een 31,2 kWh hoogspanning accu wordt door Mercedes zowel voor de diesel- als benzinemotoren gebruikt. De PHEV modellen moeten minimaal 100 kilometer volledig elektrisch kunnen afleggen met een maximale snelheid van 140 km/u (dus zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor). Net als bij de C klasse hebben de varianten met stekker standaard luchtvering op de achteras. Als optie op de standaard 11 kW boordlader biedt Mercedes ook een 60 kW gelijkstroomlader aan die de lege batterij binnen 30 minuten weer oplaadt. De fabrikant specificeert het maximale recuperatievermogen als 100 kW. Zoals gezegd zijn er een 3-tal PHEV versies: 2 op benzine en de andere is een GLC plug-in hybride met een dieselmotor.

MercedesBenzGLCnieuw14

Ook al hoeft hij het in het dagelijks leven waarschijnlijk zelden te bewijzen: ook buiten de gebaande paden vindt de GLC zijn weg. Zowel een offroad rij modus als een Hill Descent Control functie zijn standaard. Een speciaal in het infotainment geïmplementeerd offroad scherm geeft informatie over de helling- en stuurhoek, topografie en coördinaten. De 4Matic vierwielaandrijving heeft een nieuwe longitudinale tussen bak die wrijvingsverliezen vermindert. Het basisonderstel met een 4-armen as vóór en een multi-link as aan de achterzijde heeft amplitudeafhankelijke dempers. Als optie biedt Mercedes een technologiepakket met onder meer luchtvering aan met traploos instelbare demping. Ook tegen meerprijs verkrijgbaar is achterasbesturing. Deze laatste verkort de wielbasis virtueel via de stuurhoek tot 4,5 graden, waardoor de draaicirkel wordt teruggebracht tot 10,9 meter. Ga je vaker offroad, dan kun je het offroad pakket bestellen met 20 millimeter extra bodemvrijheid en bodembescherming. Sportieve klanten die voor de AMG lijn kiezen, krijgen automatisch een sportonderstel.

MercedesBenzGLCnieuw

Een klein infotainment scherm en stoffen bekleding van de stoelen? Zoiets bestaat niet meer in de GLC. De basisversies hebben uitrustingskenmerken die reeds beschikbaar waren voor de C klasse en die nu dus ook te bestellen zijn in het SUV model. Standaard wordt de GLC geleverd met in ieder geval de Avantgarde uitrustingslijn (het linker exemplaar op de foto), die naast chromen accenten nu ook een elektrische achterklep, Parktronic inclusief achteruitrijcamera, 18 inch velgen, een inductieve oplader voor de smartphone en stoelverwarming biedt.

MercedesBenzGLCnieuw4

Het hogere niveau van de basisuitrusting past bij de onlangs aangekondigde luxe oriëntatie van het bedrijf uit Stuttgart. In de configurator bundelt Mercedes in de toekomst functionele apparatuur die meestal samen in pakketten wordt gekocht. Als gevolg hiervan zijn er voortaan minder individuele opties, maar de aanpassingsmogelijkheden voor zaken als bekleding, kleuren, sierdelen en velgen zouden ongewijzigd moeten blijven. Klassiekers zoals de AMG Line (het rechter exemplaar op de foto met eigen grille design, sportieve voorbumper en functionele luchtgeleidingselementen) of het nachtpakket (met donkere accenten) blijven ook in het aanbod.

MercedesBenzGLCnieuw5

Wat de omvang van de assistentiesystemen en andere technologie betreft, is het aanbod ook gebaseerd op dat van de C klasse. Naast adaptieve cruisecontrol zijn ook rijstrookherkenning, een stuurassistent en de digitale verlichting leverbaar. Als jij het parkeerpakket met 360 graden camera boekt, ontvang je als noviteit ook de “transparante motorkap”, wat vooral handig is bij het offroad rijden.

MercedesBenzGLCnieuw6

Op het infotainment display wordt een door de camera gegenereerd beeld weergegeven, waarop obstakels zoals puin in de directe omgeving van het front te zien zijn. Nieuw voor de GLC, een populair trekvoertuig, is een routeplanner voor aanhangers. Hier kan de chauffeur in het systeem aangeven welk type aanhanger hij aan de haak heeft geslagen. Is het bijvoorbeeld een caravan of een grote paardentrailer, dan gebruikt de routeplanning alleen brede wegen met ruime bochten. Optioneel is ook een assistent voor het manoeuvreren met een aanhanger leverbaar.

MercedesBenzGLCnieuw7

Mercedes zal de volgende generatie van de GLC bouwen in de fabrieken in Bremen en Sindelfingen, evenals in de Chinese hoofdstad Peking. Daar rolt de lange versie met een derde zitrij van de lopende band. Een coupéversie volgt later. Exacte prijzen heeft Mercedes nog niet gegeven. Wel is duidelijk dat de GLC duurder zal worden. Dit komt vooral door de verbeterde standaarduitrusting. Bij de laatste facelift in 2019 stegen de GLC prijzen met zo’n 5.000 euro. Een vergelijkbare sprong (mogelijk zelfs tot 7.000 euro) is in het kader van de generatiewisseling ook te verwachten; dit met het oog op de huidige prijsstelling van de C klasse. Daarmee zouden de prijzen van de GLC moeten beginnen bij zo’n 78.000 euro voor de ‘200 4Matic’ uitvoering.

MercedesBenzGLCnieuw15

 

 

Reageren is niet mogelijk.