Volkswagen laat Scout een comeback maken

0

Volkswagen wil een oud merk nieuw leven inblazen en zo met elektrische modellen rechtstreeks te kunnen concurreren met de gevestigde Amerikaanse orde in het segment voor zware pick-ups en SUVs. De start van de productie staat gepland voor 2026.

Met zijn vele merken is de Volkswagen Groep reeds over een enorm breed terrein actief. Maar er kan altijd een schepje bovenop worden gedaan. Voor de Volkswagen Groep is dat relatief eenvoudig omdat zij reeds over de merkrechten op de naam Scout beschikt. Dat label zal nu benut gaan worden om de marktpositie op het gebied van elektromobiliteit in Noord Amerika te versterken.

De Duitsers hebben namelijk bevestigd dat zij een volledig elektrische grote pick-up en robuuste SUV onder de nieuwe merknaam Scout in de Verenigde Staten zullen lanceren. “Elektrificatie biedt een historische kans om als Volkswagen Groep het zeer aantrekkelijke pick-up- en SUV segment te betreden. Dit onderstreept onze ambities om een ​​belangrijke speler op de Amerikaanse markt te worden”, legt concernbaas Herbert Diess uit. Het merk Scout zal hiertoe later dit jaar nieuw leven in worden geblazen als een onafhankelijk merk voor de Noord Amerikaanse markt.

De eerste Scout prototypes worden volgend jaar gepresenteerd en de serieproductie start in 2026. Het geëlektrificeerde merk zal vertrouwen op een nieuw platformconcept dat kan worden gebruikt om meer authentieke pick-ups en SUVs te creëren dan er momenteel in het portfolio van de Volkswagen Groep zitten. Met Scout en de bijbehorende modellen willen de Duitsers eindelijk het al geruime tijd geambieerde marktaandeel van 10 procent halen. De Chief Operating Officier van de Volkswagen Groep in Noord Amerika, Johan de Nysschen, had afgelopen september al een eerste idee geformuleerd om Scout nieuw leven in te blazen.

Om misverstanden te voorkomen: het nieuwe merk Scout heeft niets te maken met de bekende Scout modellen uit het Skoda assortiment. De merkrechten behoren toe aan Navistar en die vrachtwagenproducent is sinds eind 2020 onderdeel van de Volkswagen bedrijfsvoertuigengroep Traton. Navistar is ook eigenaar van het merk International. Op zijn beurt was de Scout tussen 1961 en 1980, onder de naam International Harvester, een robuust terreinvoertuig dat zich gemakkelijk kon meten met de concurrenten van Ford, Jeep en General Motors. De 2 legendarische Zwitserse SUV modellen van Monteverdi, de Safari en de Sahara, zijn afgeleid van de Scout.

Tijdens een persconferentie in de Verenigde Staten legde De Nysschen uit dat de naam Scout zeker nieuw leven ingeblazen kan worden. Dat lijkt te gaan gebeuren met een terreinwagen die (zoals toen) rechtstreeks concurreert met de Jeep Wrangler en de Ford Bronco. Beide modellen zijn zeer gewild in Noord Amerika en die populariteit maakt de Volkswagen Groep. De Nysschen heeft 40.000 dollar als richtprijs genoemd. Om helemaal bij de tijd te zijn, is elektrische aandrijving natuurlijk noodzakelijk. Op dat vlak zit de concurrentie nog niet stevig in het zadel. De nieuwe Scout kan niet onder het International Harvester label op de markt komen, want dat merk viel in 1985 tijdens een herstructurering van Navistar toe aan de Amerikaanse tractorfabrikant Case IH.

Amerikaanse Volkswagen dealers zijn evenwel niet blij met de plannen voor Scout. Ook het feit dat zij niet vooraf ingelicht waren, maakt hen pissed-off. Zij vrezen dat het door Volkswagen op de Noord Amerikaanse markt te lanceren SUV modellen en pick-ups met het Scout label ten koste zal gaan van het soortgelijke auto’s onder het hoofdmerk. De kans dat de bestaande dealers de distributierechten krijgen van het nieuwe familielid is nihil: dat is voor Volkswagen te kostbaar. In plaats hiervan zal Scout vooral via internet verkocht gaan worden waarbij de hoofdkantoor de klantleveringen gaat coördineren. De bestaande Noord Amerikaanse Volkswagen dealers gaan mogenlijk wel een rol spelen bij het onderhoud van de Scout producten.

Reageren is niet mogelijk.