Stellantis: productiepauze voor Citroën C5 Aircross

0

Stellantis meldt dat de autoproductie in de fabriek in Rennes opnieuw voor 9 dagen stil ligt. Dit betekent dat klanten langer zullen moeten wachten op hun exemplaar van de gerestylede Citroën C5 Aircross. Dat model wordt samen met de Peugeot 5008 geproduceerd in Rennes. Oorzaak van het stilleggen van de autoproductie is een gebrek aan reserveonderdelen en halfgeleiders.Dit is geen op zichzelf staand geval aangezien ook andere Franse sites moeilijkheden ondervinden bij het bouwen van auto’s.

Voor de fabriek in Rennes zijn de bevoorradingsproblemen dus zeker nog niet voorbij. Autointernationaal kan niet meer tellen hoe vaak op deze locatie de autoproductie (gedeeltelijk) stilgelegd moest worden wegens gebrek aan onderdelen (vooral elektronische componenten). Het moet gezegd worden dat de wereldwijde situatie met betrekking tot de bevoorradingsproblemen, die verband houden met onvoldoende capaciteit aan maritiem transport en met werkonderbrekingen in Aziatische fabrieken, voor verstoringen in alle sectoren zorgen.

CitroënC5AircrossFaceliftTest

De autoproductie in de vestiging in Janais was medio maart al een week stilgelegd en vandaag bevestigde het management dat de output opnieuw even lang zou worden bevroren. De pauze duurt tot en met vrijdag 1 juli; een duur die uiteindelijk in de buurt komt van die van de vorige stops, maar deze keer komt het op het verkeerde moment omdat het de commerciële lancering van de gerestylede C5 Aircross verstoord. Achilleshiel is de levering van autoradio’s. Daarvan zijn onvoldoende exemplaren beschikbaar om de vraag naar de Franse SUV bij te kunnen houden. Citroën ziet om deze reden in de komende weken af van promotionele ondersteuning van de vernieuwde C5 Aircross.

Zou de productie onderbreking zich alleen in Rennes voordoen, dan zou er niet gesproken kunnen worden van een dramatische situatie, maar de assemblagelijnen staan bij Stellantis opvallend frequent stil. Ook aan de andere kant van Frankrijk, in het Oosten, waar met name de Peugeot 308 wordt geproduceerd. Althans, dat is de bedoeling, maar door terugkerende bevoorradingsproblemen lopen de levertijden voor de klant momenteel op. Bij de Peugeot 308 is het niet de autoradio die de productie parten speelt, maar het feit dat er niet of nauwelijks digitale meters voor dit model beschikbaar zijn.

 

Succesvolle update Citroën C5 Aircross

Zoals gezegd komt de productiepauze in Rennes op een vervelend moment want Citroën heeft zijn best gedaan om de inmiddels 4 jaar oude C5 Aircross naar een hoger plan te tillen en die update kan, afgaande op testrecensies, als succesvol worden bestempeld. Maar de klant kennis laten maken met de vernieuwde SUV is nu dus lastig.

De facelift van de C5 Aircross kan je letterlijk nemen want de neuspartij is, met het oog op het creëren van een familiegelijkenis met de C5 X, strak getrokken. Citroën heeft dit gedaan door scherper gelijnde koplampunits te monteren met puntige hoeken. Ook de bodem beschermplaat oogt een stuk strakker.

Het dashboard werd opgewaardeerd met een nieuw, groter (voortaan 10 inch in plaats van 8 inch) multimedia scherm. Het display is ook hoger in de boordplank geplaatst, waardoor het beter afleesbaar is. Dat de ventilatieroosters hiervoor hebben moeten verhuizen naar een lagere locatie, is niet erg. Bij de versies met automatische transmissie heeft de selectiehendel voor de automaat plaatsgemaakt voor een schakelaar. Dat zorgt voor een opgeruimd geheel. De stoelen hebben een dikkere schuinlaag gekregen en zitten daardoor (nog) lekkerder. Enkel de lengte van het zitvlak houdt voor personen met lange benen niet over.

Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid hoofdruimte voorin indien de C5 Aircross voorzien is van een glazen dak. Achterin scoort de Citroën nog steeds punten met een achterbank uit 3 gelijke delen. Ideaal voor een 5-persoons gezin. De 3 delen zijn onafhankelijk van elkaar te verschuiven waarbij ook de hellingshoek van de rugleuning kan worden gewijzigd. Er kan op die manier worden gevarieerd met de hoeveelheid beschikbare bagageruimte. Dat is met de achterbank in normale positie 580 à 720 liter (Hybrid uitvoering: 460 à 600 liter vanwege de onder de laadvloer geplaatst accupakket).

Bovengenoemd accupakket heeft een capaciteit van 13,2 kWh hetgeen voldoende zou moeten zijn voor 55 emissievrije kilometers. In de praktijk zal dat natuurlijk een stuk minder zijn. Het accupakket kan worden opgeladen met 3,7 kW 1-fase, maar wie 400 euro bijbetaalt krijgt een C5 Aircross Hybrid die 7,4 kW aan kan. Dan gaat het laden dubbel zo snel. Bij de Hybrid uitvoering gaat de overgang van benzinemotor naar elektrische aandrijving of – assistentie doorgaans naadloos, tenzij je de Citroën op zijn staart trapt. Maar doorgaans is er grote rust aan boord.

Het hoge comfortniveau van de C5 Aircross is ook te danken aan de vering die hobbels en kuilen keurig opvangt. De hydraulische kussentjes aan het einde van de schokdempers voorkomen ook dat de Citroën gaat nadeinen. Dat maakt de C5 Aircross lekker koersvast. Enige smet op het blazoen is de besturing, die nogal afstandelijk, gevoelloos en weinig communicatief is.

 

Ook andere fabrieken

Niet alleen in Rennes is autoconcern Stellantis gedwongen om de autoproductie stil te leggen, maar ook in Sochaux (eveneens in Frankrijk) en in het Italiaanse Melfi. Dat zijn de geboortekamers van respectievelijk de Peugeot 3008 en Opel Grandland respectievelijk de Jeep modellen Compass plus Renegade en de Fiat 500X.

In Sochaux is al een productiestop, maar die wordt uitgebreid tot 2 juli. In Melfi valt het vooralsnog mee: daar is tussen 28 juni en 2 juli geen sprake van autoproductie. In alle drie de fabrieken is een haperende levering van microchips de hoofdoorzaak. Volgens een woordvoerder van Stellantis wordt er dag na dag gekeken wat er mogelijk is qua productie en is dat al sinds het begin van de coronapandemie het geval. Bovendien houdt Stellantis er rekening mee dat de situatie in ieder geval de rest van dit jaar onvoorspelbaar blijft.

 

Reageren is niet mogelijk.