Peugeot 5008 MHEV komt in 2023

0

Net als de Peugeot 3008 MHEV, waarover jij vorige week op deze site hebt kunnen lezen, zal ook de 5008 profiteren van een nieuwe mild hybride aandrijflijn. Dat lijkt logisch, aangezien beide modellen nauw aan elkaar verwant zijn. De verlengde 7-zits gezinsvariant van de populaire SUV krijgt begin 2023 MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) techniek voor de bekende, 130 pk sterke 1.2 Puretech 3 cilinder motor.

De techniek omvat 48 Volt elektrische architectuur, een kleine 0,9 kW batterij en een gloednieuwe transmissie. Ter vervanging van de goed functionerende, maar dure 8-traps automatische versnellingsbak van Aisin deed moederbedrijf Stellantis een beroep op Punch Powertrain om een ​​geheel nieuwe transmissie met dubbele koppeling te ontwikkelen. De MHEV techniek moet het mogelijk maken om het verbruik en de CO2-uitstoot van de 5008 aanzienlijk te verminderen.

Autointernationaal meldde vorige week dat de lancering van de compleet nieuwe 3008 is uitgesteld tot 2024. De 5008 zal zich moeten schikken naar deze aangepaste agenda aangezien hij nauw afgeleid blijft van deze bestseller. De toekomstige 5008 komt dan ook logischerwijs in 2024 op de markt en zal ook op instapniveau profiteren van de nieuwe MHEV aandrijflijn. Maar voor het eerst zal de 7-zitter ook worden aangeboden met plug-in hybride techniek. Peugeot acht een dergelijke aandrijflijn met name voor gezinnen waardevol omdat op werkdagen pa of ma dan elektrisch oftewel emissievrij naar het werk kan rijden (en weer terug) en in het weekend de mogelijkheid hebben om lange(re) trips te maken waarbij een beroep gedaan kan worden op de inhoud van de benzinetank.

Uitbreiding van het (stekker) hybride aanbod is belangrijk voor Peugeot omdat vanaf 2024 dieselauto’s verboden zijn in Parijs. En in Frankrijk leiden niet alle wegen naar Rome, maar naar de eigen hoofdstad. De enige manier voor Peugeot om de uitstoot van haar modellen te verminderen is door in te zetten op deels elektrische aandrijving.

Reageren is niet mogelijk.