Extreme prijs voor extreme Alpine A110 R

0

Alpine, het kleine sportwagenmerk dat vanuit Dieppe onder de vleugels van Renault opereert, breidt het gamma van haar (vooralsnog) enige model verder uit. De bijna uitsluitend uit aluminium vervaardigde lichtgewicht sportwagen A110 krijgt namelijk een radicalere versie. Die wordt helemaal bovenin het gamma gepositioneerd dat voor de rest de A110 (voorheen Pure), de A110 GT en de A110 S omvat.

Autointernationaal.nl begint met het slechte nieuws: onder de kap van de nieuwe pretmachine zit geen sterkere motor. Kopers van de A110 R zullen het moeten doen met de bekende, achter de voorstoelen geplaatste 1,8 liter turbo unit die net als in de A110 GT en A110 S goed is voor 300 pk (de ‘gewone’ A110 beschikt over 252 pk). Ook aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling is niet gesleuteld.

AlpineA110R4

De A110 R is voor de rest echter wel grondig onder handen genomen. De aanpassingen stellen niet teleur. De lichtgewicht sportwagen verliest namelijk nog eens 33 kilo. Dat heeft Alpine kunnen realiseren door intensiever gebruik te maken van carbon. De motorkap is van koolstofvezel vervaardigd, net als het paneel dat de achterruit vervangt (die komt dus te vervallen).

AlpineA110R19

Ook de velgen zijn van carbon vervaardigd. Die hebben voor en achter overigens een verschillend design. Logisch, want de voorste velgen moeten de remmen van voldoende koellucht voorzien, terwijl de exemplaren achter de A110 R aerodynamisch dienen te optimaliseren. In de wielen houden zich extra krachtige remmen van Brembo schuil.

AlpineA110R5

Met het oog op het optimaliseren van de stroomlijn werd de extreme en slechts 1.082 kilo zware A110 R voorzien van een specifiek aero pakket met een spoilerlip vóór, een vleugel achter (die net als bij de 911 GT3 RS met een zogeheten zwanenhals aan de auto is bevestigd en die voor 29 kilo extra aan neerwaartse zorgt) en een heftig ogende diffusor.

AlpineA110R8

Verder heeft de A110 R een vlakke bodem. Hij krijgt zelfs beweegbare kleppen in het front die tot 14 kilo aan neerwaartse druk op de voorzijde van de Alpine geven. Forse zijschorten kleden de flanken van de A110 R af en hebben uiteraard ook een aerodynamisch doel. Ook aanwezig is een nieuw uitlaatsysteem met dubbele eindstukken.

AlpineA110R3

In de cabine komen we meer lichtgewicht materialen tegen (zoals carbon kuipstoelen van Sabelt met 6-punts gordels) en het vervangen van de conventionele handgrepen door treklussen. Dit doet wat denken aan sommige radicale modellen van Porsche en dat is wellicht geen toeval. Nagenoeg de hele werkplek is bedekt met microvezel.

AlpineA110R15

De A110 R beschikt vanzelfsprekend ook over specifieke banden (semi-slick Michelin Pilot Sport Cup 2 exemplaren) en een afstelling die nog wat extremer is dan die van de A110 S. Zo werd de stabilisatorstang achter een kwart stijver en diens collega vóór 10 procent. Ook de veren zijn 10 procent stugger. Daardoor is de A110 R nog meer geschikt voor circuitgebruik, maar Alpine haast zich te zeggen dat met de nieuwe uitvoering nog steeds prima op de weg te rijden valt.

AlpineA110R9

Onder de streep zorgen alle aanpassingen voor een indrukwekkende vermogen : gewicht verhouding van 3,6 kilo per pk. Dat levert natuurlijk betere prestaties op. De tijd die de retro design Alpine nodig heeft om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren, zakt daardoor tot onder de 4 tellen: naar 3,9 seconden om precies te zijn. En de topsnelheid bedraagt voortaan 285 km/u.

AlpineA110R20

Over de Nederlandse prijs doet Alpine nog geen mededelingen, maar in de wandelgangen valt de vernemen dan de A110 R in Frankrijk 105.000 euro gaat kosten. Voor Nederland betekent dit een tarief van (minimaal) 120.000 euro. Ter vergelijking: de instapper van de A110 reeks is er vanaf 68.990 euro.

AlpineA110R10

 

Reageren is niet mogelijk.