Het Franse sportwagenmerk Alpine heeft de elektrische A110 E-ternité onthuld als een intrigerende blik op haar toekomst die gekenmerkt wordt door volledig elektrische voertuigen. Het showmodel, te zien op de autosalon van Parijs, is een hint naar de techniek die de Renault dochter voor haar volgende generatie auto’s gaat gebruiken om het gewicht te minimaliseren en de wendbaarheid te behouden.
De A110 E-ternité werd onthuld op de 60ste verjaardag van de Alpine A110. Het showmodel is niet alleen de eerste rijdende elektrische auto van het merk, maar ook de eerste drop-top variant met een dak gedeelte dat verwijderd kan worden. Deze carrosserie-aanpassing heeft een minimale impact op de stijfheid en het silhouet van de A110.
De onthulling vond plaats enkele dagen nadat Laurent Rossi, CEO van Alpine, met nieuwe details kwam over de Alpine A110 van de volgende generatie. Die zal zijn midscheeps achter gemonteerde 4 cilinder turbomotor inruilen voor een volledig elektrische aandrijflijn, maar de sportwagen blijft een zeer op maat gemaakte propositie, zo bezweert Rossi. De elektrische opvolger zal in ieder geval een stuk exclusiever blijven dat de andere modellen die het sportmerk de komende jaren zal lanceren op basis van Renault platforms. “We hopen het DNA van de A110 te behouden, en ondanks het delen van platforms, kan het resultaat een auto zijn met een heel ander karakter zijn dan die van Renault”, aldus Rossi. “Het is eigenlijk een kwestie van het afstellen van de output van de motoren”.
Van het nieuwe E-ternité prototype wordt niet expliciet gezegd dat het een preview is van de in 2025 te lanceren elektrische opvolger van de A110, maar het is een showcase van de toewijding van het merk aan de favoriete formule van de coupé: compact, licht, dynamisch capabel en boeiend snel. Als ‘rollend laboratorium’ wordt de E-ternité door de Alpine ingenieurs gebruikt om manieren te onderzoeken om haar vlaggenschip annex sportwagen te elektrificeren. Het bedrijf beschrijft het showmodel als een soort “resto-mod” en zegt dat het dient als “brug tussen een prestigieus verleden en een nog ambitieuzere toekomst”.
Gebaseerd op hetzelfde chassis als de huidige productieauto, gebruikt de E-ternité batterijpakketten van de Renault Mégane E-Tech Electric (wiens CMF-EV platform voor de toekomstige elektrische cross-over van Alpine gebruikt gaat worden), maar herbergt die in een op maat gemaakte behuizingen en verspreidt de batterijdelen over het hele onderstel voor een optimale gewichtsverdeling. Hiertoe zit een derde van het accupakket voorin en tweederde achterin om zo het karakteristieke rijgedrag van een sportwagen met midscheeps achter geplaatste motor à la de A110 te behouden.
De cellen wegen 392 kg, maar Alpine beweert het leeggewicht van het prototype met in totaal slechts 258 kg te hebben verhoogd, waardoor de E-ternité met 1.378 kg op de stoep staat. Als het lukt om de uiteindelijke productieversie van de elektrische A110 niet of nauwelijks meer te laten wegen, kan het een van de lichtste in serie geproduceerde elektrische auto’s op de markt worden. Dat is niet alleen goed nieuws voor de rijeigenschappen, maar ook voor de efficiëntie: Alpine claimt een actieradius van 420 km.
Wat de prestaties betreft, sluit het prototype goed aan bij de huidige versie met een verbrandingsmotor (waarop hij is gebaseerd). De A110 E-ternité is 242 pk en 300 Nm sterk. Dit vermogen en koppel is afkomstig van een enkele, achterin gemonteerde motor en stelt de Alpine in staat om in 4,5 seconden naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 250 km/u te bereiken. “Er was bij de Renault Groep geen versnellingsbak beschikbaar” om aan de performance ambities van Alpine te voldoen, dus heeft men met leverancier Getrag samengewerkt om de huidige automaat met dubbele koppeling aan te passen aan de nieuwe elektrische aandrijflijn. Rossi zegt dat deze opstelling “het mogelijk maakt om een onderbreking van het koppel te voorkomen terwijl de transmissie compact en licht blijft”.
In alle opzichten, afgezien van het open dak en het op maat gemaakte achterdek, is de A110 E-ternité visueel identiek aan de standaard auto, van binnen en van buiten. De cabine behoudt zijn touchscreen, “state of the art” geluidssysteem en klimaatregeling. Het dakpaneel zelf is in eigen huis ontworpen plus vervaardigd en is gedeeltelijk gemaakt van gerecycled koolstofvezel voor een optimale stijfheid en een laag gewicht, terwijl Alpine ondertussen mooi kan pronken met haar duurzaamheidsreferenties. Een tweede prototype van de A110 E-ternité heeft verschillende carrosseriepanelen die geconstrueerd zijn met vlas en die volgens Alpine even sterk zijn als met koolstofvezel vervaardigde exemplaren, maar betere akoestische eigenschappen bieden.
Alpine heeft niet bekendgemaakt hoeveel geld of tijd zij in het project is gestoken, maar meldt dat het overheersende doel was om “de volgende generatie Alpine modellen te elektrificeren”. En waarom dan niet beginnen met de A110, een toonbeeld van sportiviteit dat bekend staat om zijn lichte gewicht en wendbaarheid? Alpine zegt dat de elektrificatie van deze sportwagen gerealiseerd is met een “bescheiden begroting”.