Test duel: hybride Hyundai Tucson slaat de aanval van de Renault Austral E-Tech af

0

Gewaardeerd om zijn futurische design en zijn voordelige prijs/uitrustingsverhouding, heeft de jongste editie van de Hyundai Tucson niks te klagen over een gebrek aan belangstelling. Althans, tot nu toe. Maar gaat de nieuwe Renault Austral, en dan vooral diens hybride uitvoering, het verkoopfeestje van de Koreaanse SUV bederven? Een vergelijkende test geeft antwoord op die vraag.

Zowel de Koleos (2007) als de Kadjar (2015) zullen bij ons geen blijvende herinneringen achterlaten. “Saai om mee te rijden en om naar te kijken”. Een positieve omschrijving van deze SUV modellen van Renault is eigenlijk niet mogelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij tijdens hun respectievelijke verkoopcarrières werden overschaduwd door concurrenten die durf en dynamiek tot hun handelsmerk hebben gemaakt. Dat tijdperk zou nu voorbij moeten zijn, want Renault gokt er met de nieuwe Austral op dat ‘drie keer scheepsrecht is. En om niets aan het toeval over te laten, heeft de Franse autofabrikant alles uit de kast gehaald voor een tip top afwerking en state-of-the-art technologie. Er zou ook sprake zijn van een meer expressief design, maar dat ziet Autointernationaal.nl niet zo.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest20

Of de vormgeving van de nieuwe Austral nou wel of niet verleidelijk is, is een kwestie van smaak. Geen voer voor discussie, is de niet-oplaadbare hybride aandrijflijn van de SUV, die met 200 pk opvallend sterk is. Renault daagt daarme de Toyota RAV4, de Kia Sportage en de hier geteste Hyundai Tucson uit; rivalen die ook leverbaar zijn van een “plug-free” batterij uitvoering.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest19

Vermoedelijk mede dankzij een design dat onze koppen doet draaien, is de Hyundai Tucson momenteel de bestverkochte full-hybride compacte SUV op onze markt. Een grote tegenstander dus voor de Fransman, die de handen uit de mouwen zal moeten opstropen als hij de Zuid-Koreaan, die nauwelijks (15 euro) duurder is maar over 30 extra pk’s beschikt, van de troon wil kunnen stoten. Zelfs als een eerdere individuele test van de Austral Hybrid deze website in staat stelde om een SUV van opmerkelijke homogeniteit te ontdekken, is het spel niet op voorhand gewonnen…

 

Prijs en uitrusting

De hier geteste, 200 pk sterke Austral Hybrid E-Tech, gekleed in de zeer chique Iconic Esprit Alpine afwerking, ziet zijn prijs pieken op 47.480 euro. Ter vergelijking: de duurste Kadjar kwam aan het einde van zijn carrière amper boven de 40 mille uit. Maar de nieuwe SUV van Renault is van een heel ander soort, of het nu zijn krachtige hybride motor is, die hem onvermijdelijk duurder maakt, of de standaarduitrusting, die van een veel hoger niveau is. Vooral op het gebied van rijhulpmiddelen is het een waar feest dat Renault de klant biedt, aangezien de nieuwste aanwinst Stop & Go adaptieve cruise control, rijstrookcentrering, dodehoekdetectoren (ook bij achteruitrijmanoeuvres, met remfunctie), een 360 graden camera omvat, en daarnaast verkeersborden kan lezen en adaptieve LED-koplampen (automatische dim-/grootlichtschakeling) heeft.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest22

Een genot is vooral het formidabele Google Maps navigatiesysteem, ongeëvenaard in termen van reactievermogen, leesbaarheid en toegankelijkheid. Het wordt bestuurd door middel van een verticaal touchscreen van 12,3 inch (31 centimeter) om de eigenaren van Tesla jaloers te maken, die niet langer de exclusiviteit van gigantische tablets hebben.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest21

Veel bescheidener, maar ook minder gebruiksvriendelijk, verbleekt het systeem van de Tucson in vergelijking. Gelukkig heeft de laatste nog vele andere trucjes in petto. Omdat de Koreaanse SUV niet tevreden is met dezelfde rijhulpmiddelen als de Fransen, heeft hij ook camera’s om dode hoeken te bewaken en een knop op de afstandsbediening om jouw Tucson naar een parkeerplaats te verplaatsen wanneer een muur of een te dichtbij geparkeerde auto jou verhindert om uit- of in te stappen. Handig!

HyundaiTucsonRenaultAustralTest5

HyundaiTucsonRenaultAustralTest6

De Tucson 1.6 T-GDI Hybrid Premium wordt door Hyundai geleverd voor een prijs van 47.495 euro (slechts 15 euro meer dan zijn Franse rivaal) en legt de lat hoog als het gaat om andere aspecten van de standaarduitrusting: een elektrische achterklep, een digitaal instrumentarium, een handsfree sleutel, deels genaaide Alcantara bekleding, elektrische stoelen en een verwarmd stuur behoren allemaal tot de standaarduitrusting. Nu zijn dit zaken die de Austral ook heeft, maar de Koreaan voegt daar een extra temperatuur zone voor de airconditioning, verwarmde stoelen, zonwering voor de achter passagiers, geventileerde stoelen voorin en een premium audio-installatie van Krell (850 euro extra voor het Harman Kardon-systeem in de Austral) aan toe.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest16

Ten slotte, hoewel beide SUV modellen leverbaar zijn met een panoramisch dak, heeft het exemplaar van de Hyundai de verdienste om te openen. Een eigenschap die Renault helaas niet als essentieel beschouwde. Het volstaat te zeggen dat de Tucson met zijn overvloedige vermogen en zijn garantie van 5 jaar (slechts 2 jaar voor de Austral) direct een voorsprong pakt.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest13

HyundaiTucsonRenaultAustralTest14

 

Het rijden

Deze 2 prachtige SUV schatjes zijn allebei 4,51 meter lang. Maar de Tucson weegt 240 kg meer! Een overgewicht dat niet onopgemerkt blijft achter het stuur. Wanneer de weg bochtig wordt en je het tempo een beetje opdrijft, heeft de Koreaan last van veel carrosseriebewegingen en heeft hij de neiging om zijn rijbaan naar de zijkant te verbreden. Niets karikaturaals, zelfs minder gevaarlijk, maar een scherpere voorkant en een meer informatieve besturing zouden dit vleugje vaagheid ongetwijfeld afzwakken als een een eigenschap die niet aan een marshmallow doet denken.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest25

Zowel bij een gematigd tempo als op hogere snelheid is de Austral veel homogener en komt hij nu dicht bij de efficiëntie van de Peugeot 3008. Ik genoot tijdens de test van zijn gecontroleerde downforce-veranderingen (low roll), de grip van zijn vooras op het asfalt en de kalibratie (licht maar nauwkeurig) van de besturing. Belangrijk detail: mijn testauto was voorzien van de 4Control optie (1.800 euro), die de draaicirkel dankzij tegensturende achterwielbesturing aanzienlijk verkleint. Een onmiskenbaar voordeel, ook bij manoeuvres, want de aldus uitgeruste Austral heeft slechts 10,1 meter nodig om een ​​cirkel te tekenen (dat is beter dan een Clio!), vergeleken met 11,20 meter zonder de 4Control optie.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest24

De andere kant van de medaille, met zijn stevigere demping en zijn grotere 20 inch wielen die gereserveerd zijn voor de Iconic Esprit Alpine afwerking, filtert de Austral (zonder oncomfortabel te worden) oneffenheden in het wegdek minder goed dan de Tucson. Die is ook meer attent voor passagiers als het gaat om het nemen van verkeersdrempels. De laagprofielbanden van de Fransen resoneren ook meer in de cabine op bepaalde soorten asfalt. Bij Hyundai richten mijn grieven zich op de zitpositie, die een tikkeltje te hoog is voor lange mensen zoals ik (1,89 meter). De bedieningselementen van zijn automatische transmissie (4 knoppen op de middenconsole) zijn ook minder duidelijk te wijzigen dan die van zijn tegenstander, die zich binnen handbereik achter het stuur bevinden, net zoals de peddels die bedoeld zijn om de intensiteit van regeneratief remmen te moduleren (er zijn 4 niveaus beschikbaar ). Een functie die de Tucson niet heeft, want die kiest voor een eenvoudiger oplossing in de vorm van een handmatig te wijzigen modus van de automatische transmissie.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest7

HyundaiTucsonRenaultAustralTest8

Als het gaat om de transmissie, is de gebruikte technologie tegengesteld. De klassieker vinden we in het Zuid-Koreaanse kamp, ​​met een 6-traps automaat. Die zorgt voor zeer soepele verzet wisselingen, maar aan de andere kant is hij veel minder reactief dan de DCT7 unit met dubbele koppeling die bekend is van andere modellen van de Hyundai Motor Groep (maar die transmissie is duidelijk niet ontworpen om het cumulatieve koppel van 350 Nm van de hybride Tucson in goede banen te leiden). De Austral erft de originele multimode klauw box die 2 jaar geleden geïntroduceerd is op de Clio Captur en Mégane, en die inmiddels ook leverbaar is in de Arkana E-Tech. Inmiddels perfect uitontwikkeld op deze modellen, doet het merkwaardig feit zichj voor dat hij zijn jeugdige gebreken opnieuw tentoonspreidt onder de petticoat van de Austral, variërend van traagheid, aarzelingen en onaangename schokken! Het diamantmerk belooft mij, hand op hart, dat het alleen maar een slechte herinnering zal zijn zodra de eerste voor de klant bestemde auto’s vanaf december worden afgeleverd. Helaas kunnen autofabrikanten niet altijd op hun blauwe ogen geloofd worden, dus dit is een issue om te zijner tijd in de gaten te houden …

HyundaiTucsonRenaultAustralTest3

Ondanks deze, hopelijk tijdelijke, onvolkomenheden, domineert de soepelheid tijdens het rijden, met vloeiende elektrische / thermische overgangen en hoogwaardige geluidsisolatie zodra de nieuwe driecilinderturbo motor de juiste temperatuur heeft bereikt (als de krachtbron koud is, zijn er soms trillingen en stoten voelbaar). Hoewel deze E-Tech Hybrid versie eervol presteert, ken ik auto’s die hun cavalerie van 200 paarden duidelijker demonstreren; de Sport modus verandert daar weinig aan. Ondanks zijn grotere massa ‘rockt’ de Tucson meer, met één cilinder extra en 30 pk meer op zijn cv. Flexibeler en zelfs beter geïsoleerd dan de Franse krachtbron, is dit de aandrijflijn waar mijn voorkeur naar uit gaat.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest17

HyundaiTucsonRenaultAustralTest18

De belangrijkste achilleshiel van de Tucson blijft echter zijn gulzigheid, wetende dat hij terughoudend is om zo vaak van aandrijfvorm te wisselen als de Austral. En dat ook voor een langere tijd. Maximaal 20 à 25 km/u , met een lichte voet, kan je in de Hyundai rijden om de benzinemotor niet te laten ontwaken, terwijl de Renault regelmatig 50 km/u haalt indien zijn batterij voldoende is opgeladen. Al met al bespaart de Austral zo gemiddeld een kleine liter benzine in vergelijking met zijn Koreaanse concurent. Dit wordt bevestigd door het officiële WLTP brandstofverbruik zoals ik dat tijdens de test op de boordcomputer terugzag: 6,4 liter per 100 km voor de Renault en 7,1 liter voor de Hyundai.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest4

 

Aan boord

Deze duetten van vergelijkbare grootte behoren tot de meest gastvrije compacte SUV’s. Hun tweede rij onthult veel meer leefruimte dan de Peugeot 3008 en Citroën C5 Aircross, om maar 2 populaire concurrenten van Franse komaf in deze categorie te noemen. Voor wat betreft de bagageruimte ontstijgt de Tucson het niveau van de Austral en claimt 616 liter tegen 430 liter voor zijn rivaal met de bank in de achterste positie (de Renault biedt 555 liter met de bank helemaal naar voren, maar de hoeveelheid beenruimte achterin lijdt daar sterk onder). Nog een voordeel van de Koreaan: het perfect vlakke laadvlak als de rugleuningen eenmaal zijn neergeklapt. Aan boord van de Austral sluit de niet-verstelbare koffervloer niet aan bij de hoogte van de achterbank zitting. Onvergeeflijk in 2022!

HyundaiTucsonRenaultAustralTest11

HyundaiTucsonRenaultAustralTest12

We merkten het al eerder, de Tucson Premium legt de bestuurder (en eventuele andere inzittenden) met zijn uitrusting in de watten. Het ontbreekt hem / hen aan niets! En, net als de Iconic Esprit Alpine afwerking van de Austral, is de chique” interieursfeer van de Hyundai op het eerste gezicht zondermeer verleidelijk. Maar door er nauwkeuriger naar te kijken, ontdek je hooguit een gemiddelde kwaliteit van bepaalde kunststoffen, die in een kleine stadsauto minder teleurstellend zouden zijn. Renault daarentegen presteert feilloos. Met zijn hoogwaardige materialen en zijn afwerking met kleine naden, stuurt de Franse SUV zijn Koreaanse rivaal terug naar de tekentafel.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest9

HyundaiTucsonRenaultAustralTest10

De Renault is ook in het voordeel als het gaat om het aantal (en de grootte van de) opbergvakken. Hetzelfde geldt voor praktische aspecten.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest15

Ik waardeer de verstelbare handsteun op de console, erg prettig als je onderaan het scherm wilt typen of de temperatuur wilt aanpassen (de airconditioning wordt bediend via een apart ’toetsenbord’ onderaan de console).

HyundaiTucsonRenaultAustralTest23

Hetzelfde geldt voor de neerklapbare leuning van de passagiersstoel. Gelijkheid daarentegen voor wat betreft het aantal USB aansluitingen: 2 voorin de cabine en 2 achterin.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest26

 

Mijn keuze: Hyundai Tucson

De Austral verleidt met zijn prettige weggedrag, zijn luxe, nette interieurpresentatie, zijn afgemeten dranklust en zijn ultramoderne infotainmentsysteem (bedankt Google!). Maar rationeel is het de Tucson die wint. Iets duurder, biedt hij een discreter en stiller opererende aandrijflijn, meer comfort, een completere uitrusting, een groter kofferbakvolume en krachtigere mechanica. Als klap op de vuurpijl is de Hyundai ook nog eens boeiender verpakt en krijg je 5 jaar garantie. Renault heeft niet alleen nog huiswerk te doen voor wat betreft zijn trage en tegelijkertijd rusteloze transmissie, maar doet er goed aan om zo snel mogelijk voor een vlakke laadvloer te zorgen indien de leuning van de achterbank is neergeklapt. Zoiets is bij een SUV een must. Wensenlijstje voor Hyundai bij de facelift van de Tucson zijn een sportiever rijgedrag, kunststoffen die minder goedkoop ogen en een betere ergonomie van het multimediasysteem.

HyundaiTucsonRenaultAustralTest2

Reageren is niet mogelijk.