Met een nóg lager gewicht en meer focus op circuitgebruik dan op rijden op de openbare weg, is de R uitvoering van de A110 het klapstuk van het Alpine gamma. Hij werd afgelopen oktober al voorgesteld en beleefde eerder deze maand zijn publieksdebuut op het Autosalon van Brussel. Nu is ook de prijs bekend.
De R uitvoering van de A110 onderscheidt zich vooral door een lager gewicht. Dat heeft Alpine kunnen realiseren door intensief gebruik van (prijzig) koolstofvezel. Onder andere de motorkap, de voorklep, de stoelframes, de achterspoiler en zelfs de velgen zijn van dit materiaal gemaakt. In combinatie met een reductie van de hoeveelheid isolatiemateriaal in de A110 R drukt dat het gewicht tot 1.082 kilo.
Motorisch zijn er geen wijzigingen. De A110 R heeft de 300 pk variant van de 1,8 liter krachtbron onder de kap die reeds bekend is van de A110 S. Maar dankzij het lagere gewicht en de extra grip van de standaard Michelin semi slick banden duikt de 0-100 tijd nu onder de 4 seconden. Naar 3,9 tellen om precies te zijn. En dankzij een verbeterde aerodynamica stijgt de topsnelheid tot 285 km/u. Ter vergelijking: voor de A 110 S zijn deze waarden 4,2 seconden en 280 km/u.
Een eerste kennismaking met de A110 R leert dat hij nog steeds prima geschikt is voor rijden op de openbare weg, ondanks dat de grotere focus op circuitgebruik. De stoelen zitten comfortabel en dankzij het lage gewicht is het in hoogte en dempingskracht instelbare onderstel niet overdreven stug. De A110 R is dus niet te extreem, maar om stabiliteit op hoge snelheid (285 km/u!) te garanderen, is hij wel iets minder speels dan wat we gewend zijn van Alpine.
Alpine……… | Ford……….. | Jaguar……… | Porsche…….. |
A110 | Mustang | F-Type | 718 Cayman |
R | 5.0 V8 | P300 | S |
– | GT | R-Dynamic | – |
€116.290 | €117.320 | €111.391 | €116.043 |
Alpine vraagt 116.290 euro voor de A110 R. Dat is fors, maar de restwaarde van dit verzamelobject zal hoog blijven.
Alpine scoort
De A110 kwam in 2017 op de markt, maar ondanks zijn voor autobegrippen forse leeftijd (6 jaar) verkeert hij nog steeds in blakende gezondheid, zo laten de verkoopcijfers zien. Alpine verkocht er vorig jaar 3.546 exemplaren van. Laurent Rossi, de baas van de sportieve dochter van de Renault Groep, wil de A110 nog een hele tijd te blijven bouwen (in afwachting van een volledig elektrische opvolger die samen met Lotus ontwikkeld wordt en voor 2026 staat.
Terwijl een sportwagen verkooptechnisch doorgaans maar kort piekt, is dat bij de A110 niet het geval. De verkoop steeg in 2022 met 33 procent naar 3.546 exemplaren en ook dit jaar belooft een goed jaar te worden. De hoogste verkopen werden gerealiseerd in 2019, toen Alpine 4.431 stuks van de A110 verkocht (het is niet verrassend dat de afzet in de Covid jaren 2020 en 2021 wat minder was).
De A110 kwam bij zijn lancering in 252 pk sterke 1,8 liter uitvoering op de markt, maar is intussen ook te koop als GT en S met 300 pk. Met de nieuwe R uitvoering zit Alpine heel duidelijk in het vaarwater van de Porsche 718 Cayman. Cijfers van Dataforce tonen aan dat de A110 vorig jaar in Europa beter verkocht werd dan zijn concurrent, met 3.260 versus 2.596 exemplaren.