Van lelijk eendje naar mooie zwaan: test Toyota Prius PHEV Prototype

0

Waarom deze test?

Afgerond een kwarteeuw na het debuut van de modelreeks in 1997 komt Toyota met een 5de aflevering van de Prius. Die ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger, waarmee de Japanners in stilistisch opzicht de plank missloegen. Maar is het feit dat hij alleen nog maar leverbaar is als plug-in wel een verbetering? Om een antwoord te krijgen op die vraag werd het prototype van het nieuwe model getest.

ToyotaPriusPrototypeTest3

 

Wat voor auto is het?

Toyota heeft van een hybride aandrijflijn (elektrisch rijden als het kan, de benzinemotor alleen aan het werk zetten als het moet) alledaagse kost gemaakt. De autoconsument kan er mee lezen en schrijven, ondanks dat de techniek best complex is. De Prius was de pionier op dit vlak, maar kreeg in eigen familiekring later gezelschap van de Auris en Lexus modellen als de CT 200h en RX 450h. Inmiddels is er op de Aygo X, de Land Cruiser en de sportwagens van het merk na (Mirai en BZ4X uiteraard ook uitgezonderd) na geen Toyota model meer in het Europese gamma dat niet in hybride uitvoering verkrijgbaar is. Vooral de Yaris, Corolla en RAV4 zijn in deze vorm bijzonder populair. Maar de Prius, ooit de vaandeldrager van de hybride aandrijftechniek, leek weg te kwijnen. Dat kwam niet alleen door interne concurrentie, maar ook door zijn grillige design. Toyota sloeg een beetje door bij het optimaliseren van de stroomlijn. Met als gevolg dat de autoconsument de Prius links liet liggen. Ook omdat de Japanner gespeend was van elke vorm van rijplezier.

Van die fouten heeft Toyota nu geleerd. De verbruikskampioen ligt nu weer prettig op het netvlies. En volgens Toyota rijdt de nieuwe editie bovendien net zo lekker als hij er uit ziet. Toyota reageert met de jongste Prius ook op de kritiek dat zij te weinig vaart zou maken met de elektrificatie van haar modellengamma. Dat doet zij door nummer 5 alleen aan te bieden in stekker hybride vorm. Dergelijke techniek heeft als voordeel dat de CO2 uitstoot veel verder gereduceerd wordt, maar het nadeel dat de accu zichzelf niet meer oplaadt. Terwijl juist dit soort probleemloosheid zo uitstekend past bij het imago van Toyota als fabrikant van door en door betrouwbare auto’s waar je niet of nauwelijks naar hoeft om te kijken.

ToyotaPriusPrototypeTest2

 

Is het wat?

Zoals gezegd betreft de test een pre productieversie van de nieuwe Prius. Vandaar de aanwezigheid van stickers in camouflagelook op de bumpers. Dit materiaal ontneemt amper het zicht op de Prius, waardoor wij goed kunnen zien dat hij een stuk harmonieuzer oogt dan zijn voorganger. Sterker nog: van lelijk eendje is de Toyota veranderd in een mooie zwaan. Smaken verschillen, maar Autointernationaal.nl vindt de nieuwe Prius een verdraaid aantrekkelijke auto geworden.

ToyotaPriusPrototypeTest9

De nieuwe Prius is 5 centimeter lager dan zijn voorganger (1.420 mm), ruim 2 centimeter breder (1.782 mm) en kromp in lengterichting bijna 5 centimeter (4.599 mm). Het koetswerk zelf weegt 24 kilo minder dan voorheen. Doordat de carrosserie minder hoog is, zit je wat lager in de nieuwe Prius. Dat moet zorgen voor een grotere betrokkenheid van de bestuurder bij het rijden.

ToyotaPriusPrototypeTest4

Toyota is bovendien afgestapt van het dashboardconcept van de vorige generaties waarbij het digitale instrumentarium centraal op het dashboard is geplaatst. Voortaan zit er achter het stuur een klein scherm voor de essentiële rij-informatie en in het midden een groter display voor de multimedia. Daaronder zitten klassieke, fysieke knoppen voor de klimaatregeling. In ergonomisch opzicht zit de boordplank goed in elkaar, al vergen de grote knoppenclusters op het stuur enige gewenning. De materialen in het interieur van de nieuwe Prius zijn van veel hogere kwaliteit dan die in zijn voorgangers. Maar waarom je, net zoals in een Peugeot, voortaan over de stuurrand naar het centrale display moet kijken, is even onduidelijk als het feit waarom Toyota de hoogteverstelling van het stuurwiel zo ingewikkeld heeft gemaakt. Voor de rest is er gelukkig sprake van een intuïtieve bediening, die zich niet beperkt tot het TFT scherm in de middenconsole, maar ook geldt voor de leuke knoppen en schakelaars.

ToyotaPriusPrototypeTest10

Het boogvormige dak zorgt er wel voor dat de bestuurder een minder goed uitzicht heeft, zowel rondom als omhoog. Dat laatste merk je goed wanneer je bij een hoog gemonteerd verkeerslicht staat. Achter passagiers die langer zijn dan 1,80 meter kunnen gaan klagen over de hoeveelheid hoofdruimte die voor hen beschikbaar is, maar over het algemeen is het zitcomfort goed. Een pijnpunt is wel het volume van de kofferbak: dat bedraagt slechts 284 liter. Voor een gezin is dat al snel onvoldoende.

ToyotaPriusPrototypeTest6

Met uitzondering van momenten waarop de benzinemotor vol op het orgel gaat, is het bijzonder stil binnen in de nieuwe Prius, onder andere dankzij dubbel glas in de voorruit en in de voorportieren. Toyota belooft een gemiddeld verbruik van 2,0 liter benzine per 100 kilometer. Tijdens mijn test bleek dat 3,8 liter te zijn. Maar dat is nog altijd een keurig verbruik.

ToyotaPriusPrototypeTest11

De nieuwe Prius staat op de jongste, gemoderniseerde versie van het zogeheten TNGA-C platform. Dankzij gebruik van sterker staal werd de bodemplaat een stuk stijver. Daardoor konden de ingenieurs van Toyota de ophanging van de nieuwe Prius veel sportiever afstellen zonder dat dit al te veel ten kosten van het veercomfort gaat. De Japanner heeft grote maar relatief smalle velgen, met daar omheen banden met een hoog profiel. Die zorgen er voor dat de besturing veel gevoel biedt. De rijeigenschappen zijn sowieso uitstekend want de accu is laag en centraal in het onderstel geplaatst. Dat maakt het bochtengedrag van de Toyota een stuk prettiger. Rij plezier in een Prius: wie had dat ooit gedacht!

ToyotaPriusPrototypeTest7

De nieuwe Prius beschikt over de 5de generatie van Toyota’s bekende hybride aandrijfsysteem, dat vorig jaar debuteerde in de Corolla Cross en binnenkort ook in de gewone Corolla verkrijgbaar zal zijn. De batterij van 13,6 kWh (op papier goed voor 69 emissievrije kilometers, maar reken in de praktijk op zo’n 50 kilometer) zit onder de achterbank. Als basisunit fungeert een 2,0 liter motor die volgens de Atkinson cyclus werkt. Dit betekent een zeer hoge thermische efficiëntie. Sterker nog: volgens Toyota is er geen motor die efficiënter met benzine omspringt. Aanpassing zijn de montage van een droge cartersmering en het verwijderen van de vrijloopkoppeling tussen de beide elektromotoren. Het basisprincipe is echter al een kwarteeuw hetzelfde gebleven met in het hart van de aandrijflijn een planetair tandwielstelsel dat discreet de krachtstromen bundelt. Het gaat hier wel om veel meer kracht dan bij de vorige editie van de Prius: de benzinemotor zorgt voor 151 pk en de elektrische assistentie is goed voor 163 pk. Samen levert dat een systeemvermogen van 223 pk op. De Prius kan daarmee in 6,8 seconden naar 100 km/u accelereren.

ToyotaPriusPrototypeTest12

Ondanks dat de Japanner nu 2 keer zoveel vermogen heeft als zijn voorganger, is het geen echte sportwagen geworden. Op de open stukken Duitse snelweg waar de nieuwe Prius kon worden getest, moet je genoegen nemen met een topsnelheid van 177 km/u. En hoewel de besturing in vergelijking met zijn voorgangers erg direct is en het onderstel uiterst comfortabel is, moet je bij het nemen van hoge snelheden je voet van het gaspedaal halen. Daar schakelt de Prius namelijk zelf de Sport modus uit. Met als gevolg duidelijk merkbaar onderstuur en ondanks de voorwielaandrijving heeft de achterkant dan in bochten de neiging om uit te breken.

ToyotaPriusPrototypeTest5

De interne lader heeft een maximaal vermogen van 3,5 kW. Daarmee kan de accu via een Wallbox in zo’n 4 uur volledig worden ‘gevuld’. Net als de vorige plug-in versie van de Prius blijft het benzineverbruik bijzonder laag wanneer de accu leeg is. Andere PHEV modellen zetten het dan enorm op en drinken, maar deze Toyota functioneert dan als een gewone hybride, met als gevolg dat het benzineverbruik zelden meer dan 4 liter per 100 km bedraagt. Tegen meerprijs kan de nieuwe Prius worden geleverd met zonnepanelen in het dak. Die genereren per dag voldoende stroom voor maximaal 8,7 kilometer (op jaarbasis: 1.250 kilometer). Alle beetjes helpen, maar om de batterij volledig op die manier vol te laden, zou je de Prius een kleine week moeten laten zonnebaden.

ToyotaPriusPrototypeTest8

 

 

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De prijs van de nieuwe Toyota Prius is nog niet bekend, maar in Nederland zou hij wel eens verrassend scherp geprijsd kunnen worden. Zó scherp dat niemand nog naar een zelf oplaadbare variant taalt. Reken op een bedrag rond de 43.000 euro. Daarmee is de nieuwe Prius niet duurder dan de PHEV uitvoering van de Skoda Superb. Die is ruimer, maar lang niet zo aantrekkelijk om te zien en om mee te rijden als de Toyota.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    8.4

Reageren is niet mogelijk.