Hier zijn alle technische details over de nieuwe mild hybrid versies van de Peugeot 3008 en 5008, uitgerust met de nieuwe, 136 pk sterke 1,2 liter 48 volt PureTech benzinemotor. Beide modellen, waarvan de verkoop in juni start, kenmerken zich door een lager brandstofverbruik en CO2-uitstoot, met name dankzij de bijbehorende, unieke Punch Powertrain automatische transmissie met dubbele koppeling die in het Franse Metz wordt geproduceerd.
Hybride modellen zijn voor Peugeot niet nieuw, maar tot nu toe werden alle kaarten ingezet op oplaadbare varianten. Daarmee begon het Franse automerk uit de pas te lopen, want de meeste concurrenten hebben wel modellen met 48 Volt lichte hybridisatie in hun assortiment. Maar vanaf juni maakt Peugeot een inhaalslag. De primeur is voor de SUV modellen 3008 en 5008. Daarna, in de tweede helft van 2023, zal de mild hybride technologie ook onder de motorkap van andere modellen van de fabrikant te vinden zijn.
Peugeot arriveert dus laat op het ’48 volt feestje’, maar de Stellantis Groep (waartoe Peugeot behoort) kan de late komst rechtvaardigen door de lancering van een innovatieve geëlektrificeerde transmissie die aan de nieuwe 1.2 PureTech motor gekoppeld wordt. De krachtbron zelf is sterk geëvolueerd ten opzichte van de huidige versie van de 3-pitter. Het vermogen stijgt tot 136 pk, maar er komt ook een 100 pk versie. Die is onder andere bestemd voor de Peugeot 208.
Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe 3 cilinder 1.2 Puretech motor (EB2 Gen3) op het bestaande blok. Maar Stellantis is naar eigen zeggen bijna vanaf nul begonnen. Doel is om het blok te laten voldoen aan de Euro 7 emissienorm die in juli 2025 van kracht wordt (al moet daar nog over gestemd worden door het Europese Parlement). Op deze datum krijgt de motor een verwarming op de katalysator om de uitstoot tijdens koude starts te beheersen. Net als de nieuwe 1.2 unit van Renault, gebruikt hij de efficiënte en daardoor verbruiksvriendelijke Miller cyclus, een turbo met variabele geometrie en een distributieketting die de riem vervangt waarvan de betrouwbaarheid ernstig te wensen overlaat. De injectiedruk stijgt tot 350 bar door nieuwe injectoren te gebruiken. Hij ontwikkelt iets meer vermogen (136 pk, oftewel 6 pk meer dan voorheen) en een identiek koppel van 230 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.750 toeren.
Andere nieuwigheden: het mild hybride 48 Volt systeem en de transmissie. Terwijl de meeste fabrikanten een kleine elektrische machine gebruiken die aan de voorkant van de verbrandingsmotor is geïnstalleerd (en die wordt aangedreven door een riem), heeft Stellantis deze in de transmissie geïnstalleerd. Stellantis is op zich nog lang niet uitgekeken op de huidige EAT8 automaat, maar daarvoor kon met de Japanse producent Aisin geen overeenkomst worden bereikt om deze transmissie in eigen beheer onder licentie te gaan bouwen. Daarom gaat er nu zaken gedaan worden met Punch Powertrain. De nieuwe automatische transmissie zal worden geproduceerd in het kader van een joint venture in Metz-Trémery.
Deze 6-versnellingsbak, e-DCS6 genaamd, neemt het principe van de dubbele koppeling over, maar lijkt technisch niet op wat we kennen van Volkswagen en anderen. Bovendien heeft Punch Powertrain aangekondigd dat het de versnellingsbak met dubbele koppeling opnieuw heeft uitgevonden. “Het koppelen van een planetaire tandwieloverbrenging aan een van de koppelingen genereert een “pre-reductie” ten opzichte van de bestaande overbrengingen in de versnellingsbak. Daarbij hebben we een versnellingsbak ontwikkeld die, in tegenstelling tot de meeste andere systemen met dubbele koppeling, niet slechts 1 overbrengingsverhouding per overbrenging gebruikt, maar de meeste overbrengingen beschikbaar maakt voor 2 afzonderlijke overbrengingen. Hierdoor wordt het aantal interne onderdelen aanzienlijk verminderd en blijft er dus voldoende ruimte over voor installatie van een 48 Volt elektromotor”. Precies, de e-DCS bevat een kleine elektromotor van 28 pk (en 55 Nm koppel). Hij wordt aangedreven door een batterij van 48 Volt die zich onder de bestuurdersstoel bevindt.
Volgens de fabrikant kunnen de mild hybride uitvoeringen van de 3008 en 5008 in de stad meer dan 50 procent van de tijd elektrisch rijden. Wat betreft de actieradius in volledig emissievrije modus geeft Peugeot officieel nog geen cijfer, maar volgens interne bronnen is het amper een kilometer. De bestuurder zal er dus eigenlijk alleen van kunnen profiteren bij korte afstanden in de stad en bij het manoeuvreren. Het voordeel van deze technologie is vooral het verminderen van het verbruik, vooral in stedelijke gebieden waar Peugeot een winst van 2,5 liter per 100 km aankondigt ten opzichte van de huidige Puretech 130 EAT8 uitvoeringen van de 3008 en 5008. In de gecombineerde cyclus heeft de 3008 Puretech Hybrid 48 Volt een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per 100 km (5,7 liter voor de 5008); een winst van bijna 1 liter per 100 km. Dit vertaalt zich een emissiewaarde van 126 gram CO2/km (in plaats van 145 gram; de 5008 Hybrid 48 Volt is gehomologeerd voor 128 gram in plaats van 149 gram).
Het voordeel van hybridisatie is ook het verbeteren van het rijplezier bij lage toerentallen door koppel toe te voegen, waardoor het turbo gat (responstijd) kan worden geëlimineerd, maar ook door een extra vermogenswinst (9 pk) te leveren wanneer de bestuurder het gaspedaal volledig indrukt . Op voorwaarde natuurlijk dat de batterij niet leeg is. Het is de elektromotor die hem oplaadt tijdens de vertragings- en remfasen. Net als bij de plug-in hybride versies wordt de werking van deze krachtbron weergegeven op het instrumentenpaneel (laadniveau van de batterij, elektrische werking, enz.).
De 3008 en 5008 Hybrid 136 e-DCS6 (de officiële naam) worden in juni op de Franse markt gelanceerd. Kort daarna volgen andere Europese landen. De prijzen worden in de loop van het voorjaar bekend gemaakt. Met een beetje geluk worden de meerkosten van de 48 volt techniek en de nieuwe transmissie teniet gedaan door een lager BPM bedrag dankzij het lagere brandstofverbruik van de nieuwe motor, die zich dus vertaalt in 19 à 21 gram minder CO2 uitstoot.
Het is overigens de eerste keer dat de Peugeot 5008 een geëlektrificeerde motor heeft. De SUV met 7 zitplaatsen is niet leverbaar in stekker hybride vorm omdat voor die techniek de achterste zitplaatsen opgeofferd zouden moeten worden. Bij de Hybrid 136 e-DCS6 uitvoering bevindt de accu zich zoals gezegd onder de bestuurdersstoel. De nieuwe aandrijflijn zal later ook beschikbaar komen voor de 308 (juli), de 408 (oktober), de vernieuwde 208 (november) en de herziene 2008 (januari 2024). Voor de 208 komt in juli een minder krachtige 100 pk versie beschikbaar. Tegelijkertijd zullen andere merken van de Stellantis Groep profiteren van deze technologie. Het gaat daarbij om de Citroën modellen C5 Aircross (zomer 2023) plus C4 / C4 X (begin 2024). Bij Opel kunnen de vernieuwde Corsa, de Mokka, de Astra en de Grandland rekenen op de 48 volt aandrijflijn. De Italiaanse merken van Stellantis gaan de technologie vanaf de tweede helft van 2024 gebruiken. Hiervoor zal in de Italiaanse Fiat fabriek in Mirafiori extra productie capaciteit worden gecreëerd. Daar zal ook een plug-in hybride uitvoering het levenslicht gaan zien. Die krijgt een nieuwe 1,6 liter 4 cilinder benzinemotor als basisunit. Deze krachtbron wordt momenteel door Opel ontwikkeld en voldoet uiteraard aan de Euro 7 norm. De (e-)EAT8 automaat van Aisin zal dan ook bij deze aandrijflijn het veld ruimen.