Facelift voor Mercedes GLA en GLB

0

Mercedes is de afgelopen druk bezig geweest met het vernieuwen van haar compacte modellen. Eerder (namelijk eind vorig jaar) gingen de A-klasse, de B-klasse en de CLA onder het mes. Nu is het de beurt aan de SUV modellen GLA en GLB.

Het tweetal onderging een vergelijkbare behandeling als hun minder hoog op hun poten staande broertjes. Dit betekent dat er vooral uiterlijke wijzigingen zijn. Ook voor de sportieve AMG varianten: de GLA 35 4Matic en GLB 35 4Matic. Van een ’45 S’ versie van de GLA lijkt geen sprake meer te zijn. Bestellen kan vanaf “binnenkort”. De prijzen zijn nog niet bekend.

The new Mercedes Benz GLB

Kenmerken van de facelift zijn een gewijzigde lichtsignatuur voor de high performance koplampen die standaard voorzien zijn van led techniek. De achterlichten, die eveneens beschikken over led techniek, werden ook herzien. Verder zien we moderner vormgegeven bumpers in de stijl van de nieuwste grote modellen van Mercedes. De GLA is voortaan standaard voorzien van wielkastbeschermers die in carrosseriekleur zijn uitgevoerd. De GLB houdt daarentegen nog vast aan de ruiger ogende, zwarte exemplaren.

GLB 35 4MATIC

De 2,0 liter dieselmotor zit nog steeds in het gamma en is verkrijgbaar in 3 vermogensniveaus. Iedere benzinemotor is voortaan voorzien van een starter-alternator op basis van een 48 volt systeem, waardoor er voortaan sprake is van een mild hybride. Dat geldt ook voor de 306 pk / 400 Nm sterke AMG varianten. In alle gevallen is er sprake van een elektrische boost van 14 pk. Het totale vermogen blijft echter gelijk.

GLA 35 4MATIC

Dat geldt ook voor de plug-in hybride GLA 250e. Die is als vanouds 218 pk en 450 Nm sterk, maar de elektromotor neemt in het kader van de facelift wel meer werk uit handen van zijn benzine collega, die daardoor 7 pk minder hoeft te leveren. Dat komt het benzineverbruik ten goede. De 110 pk sterke elektromotor gaat voortaan bovendien wat efficiënter te werk, waardoor Mercedes nu een emissievrij rijbereik kan beloven van maximaal 70 kilometer in plaats van voorheen 62 kilometer. Opladen kan met 3,7 kW, optioneel met 11 kW (AC; 3-fasige wisselstroom ) of tot 22 kW (DC gelijk stroom snel laden). Bij de mild hybride varianten recupereert de starter-generator elektrische energie tijdens het remmen en uitrollen. Daarmee worden zowel het 12 Volt boordnet als de 48 Volt accu van stroom voorzien. De 2,0 liter dieselmotor moet het zonder deze technologie stellen: hij houdt het bij een klassiek start/stopsysteem.

The new Mercedes Benz GLA

Technologisch nieuws is er ook te melden over het interieur van de gefacelifte GLA en GLB. Het gaat daarbij om het infotainment systeem. Net als de A-klasse, de B-klasse en de CLA krijgt het SUV duo toegang tot het nieuwste MBUX systeem, dat het touchpad inruilt voor meer bediening via het vrijstaande en 10,25 inch grote touchscreen.

GLA 35 4MATIC

De installatie zit nog steeds in dezelfde behuizing als het standaard aanwezige, digitale bestuurdersdisplay van 7 inch, maar het stuurwiel is wel gewijzigd. Het nieuwe exemplaar kenmerkt zich zich door meer spaken. Verder beschikken de GLA en GLB voortaan over draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Ook kan men nu naar wens minigames op het infotainmentsysteem installeren. Smartphones kunnen draadloos verbinding maken met de GLA en GLB via Apple CarPlay of Android Auto Wireless. Voor nog meer connectiviteit is er een extra USB-C aansluiting.

The new Mercedes Benz GLB

Het SUV duo beschikt verder standaard over een automatische transmissie met dubbele koppeling (en 7 of 8 versnellingen), een met leder bekleed stuurwiel, een USB pakket, een groot licht assistent en een achteruitrijcamera. Tegen meerprijs kan men kiezen voor een groter digitaal instrumentarium van 10,25 inch. Daarmee ontstaat een zogeheten ‘wide screen look’. Daarnaast zijn er meer optiepakketten om de configuratie te vergemakkelijken.

MercedesBenzGLA12

 

 

Reageren is niet mogelijk.