De tarieven van de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid zijn bekend: de prijzen beginnen bij 44.695 euro.
De elektrische actieradius van de Prius Plug-in Hybrid was al bekend: 69 kilometer. Maar volgens de prijslijst van Toyota komt hij liefst 86 kilometer ver op een volle acculading. Hoe kan dit (grote) verschil worden verklaard? Door het formaat van de wielen. Aanvankelijk was het plan om de Prius in Nederland standaard te leveren met 19 inch velgen. Daarvoor communiceert Toyota een actieradius van 69 à 72 kilometer.
Toyota………… | Audi……….. | DS…………. | MercedesBenz |
Prius | A3 Sportback | 4 | A-klasse |
Plug-in Hybrid | 40 TFSI e | E-Tense 225 pk | 250e |
Dynamic | Advanced | Bastille+ | Progressive |
44.695 euro | 44.805 euro | 43.490 euro | 45.292 euro |
Toyota……… | Citroën……………… | Volkswagen….. | Volvo………. |
Prius | C5 X | Arteon | S60 |
Plug-in Hybrid | Plug-in Hybrid 225 | 1.4 TSI eHybrid | Recharge T6 |
Solar Edition | Shine | R-Line Business | Core |
53.595 euro | 52.190 euro | 53.990 euro | 53.995 euro |
Maar de Prius Plug-In Hybrid wordt ook leverbaar in een extra zuinige basisuitvoering. Die heeft 17 inch stalen velgen (met sier doppen) en komt 86 kilometer ver. Die uitvoering, Dynamic genaamd, kost 44.695 euro. De andere uitrustingssmaken zijn Executive (47.195 euro) en Solar Edition (53.595 euro). De laatste variant doet zijn naam eer aan vanwege het zonnepaneel op het dak. Daarmee kan dagelijks tot 8 kilometer aan emissievrije actieradius worden gegenereerd. Daarmee is overigens niet gezegd of de extra investering in dt zonnedak zich laat terug verdienen.
Elke Prius Plug-in Hybrid is voorzien van stoelverwarming en een 12,3 inch touchscreen. Het maximale laadvermogen van 3,3 kW (bij een laadpaal of Wallbox) betekent dat men 5 uur moet wachten op een volle accu. Dat is voor de meeste mensen ’s nachts geen probleem, maar even inpluggen bij de supermarkt, als jij even 20 minuten in de winkel bent, zal maar weinig extra kilometers genereren. Terwijl elke keer wel het meegeleverde laadsnoer van 7,5 meter uit de tas moet worden gehaald. Een laadpaal mét ingebouwd snoer vergt veel minder gedoe.
Als Solar Edition is de Prius altijd geel oftewel Sunset Yellow van kleur. De andere uitvoeringen worden standaard geleverd met blauwe lak (Orion Blue genaamd). Upgraden naar een metaallak zoals Sunset Yellow kostbij deze versies 995 euro extra. In het derde kwartaal van dit jaar worden de eerste exemplaren van de nieuwe Prius in Nederland geleverd.