Problemen PureTech motor nog lang niet opgelost

0

Het is al jaren bekend dat er problemen zijn met de 1.2 PureTech motor van Stellantis, de autofabrikant van onder andere Citroën, DS, Opel en Peugeot. Autointernationaal.nl was de eerste in Nederland die aandacht besteedde aan de kwestie. Algemene, landelijke media hebben het onderwerp vervolgens opgepakt. Ondertussen is Autointernationaal.nl druk blijven houden op de ketel door geregeld te publiceren over de problemen van de 1.2 PureTech. Stellantis was uiteindelijk genoodzaakt om met een coulanceregeling te komen. Ook zou als gevolg van de montage van een nieuwe, verbeterde distributieriem, er niet langer sprake zijn van een hoog risico op motorschade.

De praktijk is echter weerbarstig. Ondanks de toezeggingen en maatregelen van Stellantis, zijn de motorproblemen niet opgelost. Er zijn nog steeds bezitters van een Citroën, DS, Opel of Peugeot met een 1.2 PureTech model die klagen over mankementen aan de motor. Door Stellantis Nederland zouden zij zich niet gehoord voelen.

Met de andere distributieriem was er even hoop op betere tijden, maar ook in auto’s van recente bouwjaren blijkt de 1.2 PureTech motor nog problemen te geven. Ook de nieuwe distributieriem lijkt gevoelig te zijn aan voortijdige slijtage. Verder wordt er geklaagd dat Stellantis niet thuis geeft als het op coulance aankomt.

Inmiddels is het alom bekend dat de 1.2 PureTech motor op het gebied van degelijkheid tekort schiet. Daardoor kan ook de veiligheid van de betreffende Citroën, DS, Opel of Peugeot in het geding komen. De kleine deeltjes van de afbrokkelende distributieriem kunnen namelijk in het remsysteem van de auto terecht komen. Kortom, de PureTech motor is een waar hoofdpijndossier geworden voor Stellantis en haar Nederlandse vestiging.

Maar niet alleen in Nederland, ook in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje beginnen steeds meer gedupeerden zich te roeren. De roep om een gebaar van Stellantis wordt steeds sterker. In Frankrijk hebben zich ondertussen bijna 5.000 eigenaren van een Citroën, DS, Opel of Peugeot met 1.2 PureTech motor aangesloten bij een claim van advocaat Christophe Lèguevaques. Die is nu in gesprek met Stellantis om voor al zijn cliënten een oplossing te vinden voor de geleden schade. In hoeverre een eventuele Franse regeling ook in Nederland geldig zou kunnen zijn, is nu nog niet te zeggen.

Inmiddels heeft Stellantis de garantietermijn van de distributieriem verruimd naar 10 jaar of 175.000 km. Maar dat geldt alléén als aan de onderhoudsinterval van 6 jaar of 100.000 kilometer is voldaan, en het onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften is gebeurd. Daarnaast geeft Stellantis aan dat mensen die vinden dat zij onterecht zijn afgewezen bij de dealer zich nu ook rechtstreeks kunnen melden bij de importeur.

 

Reageren is niet mogelijk.