Voici het interieur van het Renault Emblème

0

Na een officiële presentatie tijdens de Autosalon van Parijs onthult Renault nu het interieur van haar Emblème conceptstudie. Daarin staan niet alleen digitale technologie centraal, maar ook gerecyclede materialen.

De Emblème vertegenwoordigt Renault’s visie op een D-segment middenklasser van de toekomst. Een spirituele opvolger van de R16 en Laguna dus, maar dan in Shooting Brake vorm. De conceptstudie heeft royale proporties: een lengte van 4,80 meter, een hoogte van 1,52 meter en een wielbasis van 2,90 meter. Dit laatste kengetal moet vooral achterin een uitstekend ruimte-aanbod garanderen.

RenaultEblèmeConcept2

Bij het dashboard van de Emblème valt direct het enorme gebogen scherm op dat zich over de gehele breedte van het dashboard uitstrekt. Het display is 1,2 meter lang en 12 cm hoog (48 inch diagonaal). Dat is groot genoeg om de voorpassagiers van dezelfde informatie te laten profiteren als de bestuurder. Scrollen door het multimediascherm dient men met een draaiknop te doen. Dat is ergonomisch een stuk makkelijker dan heel veel aanraakbewegingen. De verschillende functies (navigatie, multimedia, Safety Coach, MyCar, enz.) worden weergegeven in het tweede scherm. De betreffende informatie kan eenvoudig naar boven worden geschoven om ze in het bovenste display weer te geven.

RenaultEblèmeConcept3

Voor rijassistentie vertrouwt Renault op kunstmatige intelligentie waarmee bestuurders in realtime op hun reflexen kunnen anticiperen en, afhankelijk van de context, hun rijgedrag kunnen verbeteren op het gebied van efficiëntie en veiligheid. Net als sportapplicaties kunnen bestuurders hun ritten op hun smartphone analyseren om zichzelf met anderen te vergelijken en beloningen te ontvangen. De technologie wordt ook door de rijplanner gebruikt om deze efficiënter te maken (beschikbaarheid van oplaadpunten, evolutie van het voertuigverbruik, buitentemperatuur). Voor wat betreft de afwerking en materiaalkwaliteit kiest Renault voor een gekleurde stof. Die bevindt zich op het dashboard, de bovenkant van de deurpanelen en op de bovenkant van de rugleuning van de achterbank.

De Emblème conceptstudie heeft een batterij met een capaciteit van slechts 40 kWh. Meer is volgens Renault niet nodig omdat een brandstofcel het stroomniveau op peil houdt. Renault kondigt een actieradius van meer dan 1.000 kilometer aan. Dat klinkt veelbelovend, maar het kan best zijn dat de introductie van een middenklasser met brandstofcel commercieel een te grote gok is. De verkoopaantallen van de Hyundai Nexo en Toyota Mirai zijn namelijk abominabel. Dit betekent niet dat Renault bij nader inzien toch niet zal terugkeren naar het hogere prijssegment, maar dat de productieversie van de Emblème ‘gewoon’ een flinke batterij van 75 kWh of 90 kWh krijgt.

 

Reageren is niet mogelijk.