De nieuwe Renault 5 E-Tech is een schot in de roos. Net zo leuk om te zien als het origineel, onverminderd praktisch, betaalbaar zonder er goedkoop uit te zien en voorzien van een bijdetijdse elektrische aandrijflijn. Niemand lijkt de moderne interpretatie van het Vijfje niet geslaagd te vinden, maar over de 4 E-Tech die volgens hetzelfde recept is ontwikkeld, heb ik wel mijn twijfels.
In de periode 1961-1972 was de Renault 4 de goedkoopste auto uit het gamma van het Franse merk. De 5 die na 11 jaar aan het assortiment werd toegevoegd was weliswaar korter, maar breder en veel moderner om te zien. Dat rechtvaardigde een hogere prijsstelling, ondanks dat de wielbasis vrijwel identiek was.

De 4 E-Tech waarvoor volgend jaar de orderboeken open gaan, belooft fors duurder te worden dan de 5 E-Tech (reken op een instapprijs van 34.000 euro). Dat komt doordat hij een 8 centimeter langere wielbasis krijgt en een veel grotere carrosserie. Renault maakt er een soort cross-over van. Op zich niet onlogisch, want de originele 4 was feitelijk ook zo’n type auto (want een kruising tussen een 4-deurs sedan en een 5-deurs break).

Maar dat je ook voor minder geld een ruime, veelzijdige elektrische cross-over kan bouwen, bewijst Hyundai met de Inster. Die opereert met een instapprijs van 24.295 euro aan de onderkant van de markt, oftewel de plek waar Renault vroeger zaken deed met haar Viertje. De nieuwe 4 E-Tech krijgt een prijsstelling die gevaarlijk dicht bij die van de eigen Mégane (een middenklasser) en nieuwkomers als de Kia EV3 plus Skoda Elroq komt te liggen. Wie op zoek is naar een goedkope elektrische auto, zal dus niet snel bij de Renault uitkomen. In zekere zin kan de reïncarnatie van de 4 daarmee als mislukt worden beschouwd: de 4 E-Tech is te groot en te duur.

Hoe het wel moet, bewijst dus de Hyundai Inster: een bescheiden, maar zeer praktische auto met een variabel in te delen interieur. Sexy kan je hem niet noemen, maar goedkoop is hij wel. Net zoals de originele Renault 4.

Renault krijgt een nieuwe kans om een budgetvriendelijke elektrische auto te lanceren in 2026. Dan moet de nieuwe Twingo E-Tech klaar zijn. Afgaande op de conceptversie wordt dat model een grote hit. Maar de 4 E-Tech? Met iets andere koplampen en zijruiten had het model net zo goed 6 E-Tech kunnen heten. En dat belooft weinig goeds, want de originele Renault 6 was bepaald geen succesnummer …

