De excentrieke Amerikaan James Glickenhaus is eindelijk klaar met de straatlegale versie van zijn SCG 003C racemachine. Die zal volgend jaar maart op de autosalon van Genève zijn debuut beleven. Glickenhaus belooft dat zijn creatie de snelste bochtenvreter op de markt wordt.
Glickenhaus, immer herkenbaar aan cowboyhoed, stampte een eigen raceteam uit de grond om er voor te zorgen dat zijn zelf ontwikkelde bolide (waarvoor opvallend veel inspiratie werd opgedaan bij Ferrari) deel zou kunnen nemen aan 24-uurs races. Nu neemt Glickenhaus de volgende stap: in de vorm van de Scuderia Cameron Glickenhaus (vandaar de afkorting ‘SCG’ in de inleiding) komt er een productievariant van zijn racebolide. Dit 003S model moet een speeltje voor de rijken der aarde worden.
Als prijskaartje wordt 1,1 miljoen euro genoemd; exclusief belastingen. De klant krijgt echter wel waar voor zijn geld, want de technologie van de SCG 003S mag er zijn: een volledige koolstofvezel chassis en een 760 pk sterke, dubbel geblazen 4,4 liter V8. De tamelijk absurd vormgegeven carrosserie moet er voor zorgen dat dit de snelste productiewagen in de bochten wordt, met de mogelijkheid om meer dan 2G te weerstaan. Slechts een handvol auto’s lukt dat.
Aangezien er zeer veel carbon is gebruikt voor de architectuur, sprint de lichte 003S in minder dan 3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 350 km/u. Manifattura Automobili Torino, een klein carrosseriebedrijf dat eerder de racebolides van Glickenhaus bouwde, zal zich ontfermen over de productie. Koenigsegg krijgt er dus een excentriek broertje bij …