Citroën in duel met Peugeot

0

Uiterlijk zijn ze de tegenpool van elkaar: de traditioneel gelijnde Peugeot 208, die zeker in de witte kleur van de testauto absoluut niet opvalt in het verkeer, en de bijzonder vormgegeven, nieuwe Citroën C3. Maar onderhuids zijn ze grotendeels identiek. De Franse modellen delen namelijk de benzinemotor, deautomatische transmissie en het platform. Anders gezegd: de nieuwe Citroën is een Peugeot 208 is een modern kostuum. Maakt dat hem tot de betere keuze?

De nieuwe Citroën C3

De oude Citroën C3 was geen slechte auto. De Fransman blonk vooral uit met een goed veercomfort. Op geen enkel vlak scoorde hij eigenlijk onvoldoendes. Maar een dergelijk rapport levert in het competitieve B segment geen goede auto op. De oude C3 was namelijk ook heel veel ‘niet’: niet bijzonder variabel, niet sportief en niet echt chique (de laatste twee rollen waren weggelegd voor de dynamischere en hoogwaardigere DS3). Dat maakt de Citroën toch een beetje tot een grijze mus.

Citroën C3

Daar heeft de nieuwe C3 geen last van. Die is verfrissend origineel. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Lekker consistent dus en dat maakt de Citroën onweerstaanbaar. Als het leven een sleur is, dan kan je daar aan ontsnappen met de nieuwe C3. Er persé in rijden is niet noodzakelijk. Gewoon kijken naar deze charmante Franseman met zijn bonkige bouw en tegelijkertijd sensuele rondingen is voldoende. Of anders neerploffen in de grote, zachte stoelen. De grappige AirBumps beschermen de carrosserie ondertussen tegen de boze buitenwereld. En met zijn in 2 lagen uitgevoerde lichtunits vóór kijkt de nieuwe C3 lekker eigenwijs uit zijn ogen.

Peugeot 208 zijflank

In vergelijking met de nieuwe Citroën maakt de Peugeot in zijn witte pak een wat matte indruk. Maar je zou zijn vormgeving ook ‘ingetogen’ kunnen noemen, en onelegant is de 208 zeker niet. Het is knap dat het PSA concern op dezelfde technische basis 2 modellen heeft weten te creëren die zo sterk visueel van elkaar verschillen. Maar het onderscheid tussen de Peugeot 208 en Citroën C3 is niet alleen esthetisch …

Citroën C3

Om dat te bewijzen, gaan de rivaliserende zusters een duel aan. Beiden betreden de boksring met de 110 pk sterke PureTech 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor en de automatische EAT6 versnellingsbak. De Citroën C3 die u hier ziet, is de Shine uitvoering. Peugeot zet daar de 208 Allure tegenover. Prijstechnisch is de Citroën duidelijk in het voordeel: die vraagt 21.100 euro voor de testauto. Aan de Peugeot hangt een prijskaartje van 22.440 euro.

Peugeot 208 cockpit

Als je gaat rijden, dan is het eerste wat opvalt dat identieke techniek ook dezelfde onhebbelijkheden betekent. Zo vormt het Stop & Start systeem van de PureTech motor geen goed huwelijk met de EAT6 automaat. Met name in de stad is dat vervelend. Vloeiend tot stilstand komen en vervolgens weer herstarten is door de slechte samenwerking absoluut niet mogelijk. De enige remedie is uitschakeling van het Stop & Start systeem. Alleen dan rijden de Citroën en de Peugeot lekker soepel. Ten koste van het verbruik, dat spreekt voor zich …

Citroën C3 cockpit en dashboard

Gelukkig is dat de enige fout die zowel de C3 als de 208 qua aandrijflijn maken. Voor de rest rijden ze meesterlijk onder alle omstandigheden: in de stad, waar ze goed aan het gas hangen, maar ook op de snelweg waar de turbomotor veel krachtreserve heeft. De PureTech unit is weliswaar wat nerveus, maar vanaf 1.500 toeren uitstekend bij de les. Dezelfde kwalificatie geldt voor de wakkere automatische transmissie, die nooit zal aarzelen om de optimale versnelling te kiezen. Op hellingen is de turbomotor voldoende krachtig om terugschakelexercities overbodig te maken. En de 3-pitter spint dan ontspannen met minder dan 3.000 toeren in de zesde versnelling. Hoezo stadsauto’s?

Peugeot 208 cockpit en dashboard

Dan schakelen we nu over naar de verschillen. Die zijn nóg makkelijker te herkennen dan verwacht. Zo is de C3 de absolute comfortkoning. Een zachte vering combineert hij met zacht meubilair. Oneffenheden in het wegdek worden daardoor uitstekend weggefilterd, zelfs bij lage snelheid. Hobbels of gaten: je ziet ze allemaal door de voorruit, maar je rugwervels merken er niks van!

Citroën C3 achterbank

De 208 is verre van springerig, maar een ‘vliegend tapijt’ à la de C3 is hij beslist niet. De Peugeot revancheert zich op bochtige trajecten. Je hebt dan profijt van de directere besturing, de betere carrosseriecontrole (minder overhellen) en de beter steunende stoelen. De nieuwe C3 is weliswaar wendbaarder dan zijn voorganger, maar hij nodigt minder dan de Peugeot uit tot een sportieve rijstijl. Maar zoekt u dat?

Peugeot 208 achterbank

Zowel de C3 als de 208 beschikken in de geteste uitvoeringen over een touch screen. Het exemplaar in de Citroën is echter moderner en bedieningsvriendelijker dankzij sneltoetsen aan de zijkanten van het 7-inch scherm. Dat maakt de installatie veel prettiger in de omgang dan wanneer je alles met veegbewegingen moet doen, zeker op slecht wegdek. Ook wisselen van radiostation gaat bij de Citroën gemakkelijker. Verder zijn er meer navigatiefuncties, kunnen er eenvoudiger spraakopdrachten worden gegeven en kan je in/uitzoomen met 2 vingers zoals bij een smartphone.

Citroën C3 laadruimte

Toch heeft de Peugeot niet in alle opzichten het nakijken. Het infotainment systeem van de C3 mag dan moderner zijn, het dashboard van de 208 maakt een kwalitatief hoogwaardigere indruk. Verder kan je de airconditioning in de Peugeot met traditionele knoppen bedienen (de 208 heeft bovendien 2 klimaatzones in plaats van één), terwijl je bij de C3 ook die handeling via het touch screen moet verrichten. Dat is minder praktisch.

Peugeot 208 laadruimte

Een kwestie van smaak is het kleine stuur van de 208. Die keuze van Peugeot heeft net zoveel fans als tegenstanders. Het verbeterd de wendbaarheid in de stad en op bochtige wegen, maar je kampt bij een bepaalde zitpositie met een verborgen instrumentarium door de bovenrand van het stuurwiel. Of u het plezierig vindt, is dus écht een kwestie van smaak.

Citroën C3 zijflank

Qua binnenruimte worden de verschillen tussen de Citroën en de Peugeot kleiner. Het is kibbelen over details: de C3 biedt 1 centimeter meer interieurbreedte op ellebooghoogte, maar verliest diezelfde centimeter als het gaat om knieruimte voor de achterpassagiers. Zijn kofferbak is 15 liter groter (300 liter tegen 285 liter voor de 208), maar de hogere til drempel bemoeilijkt het laden en lossen. Tenslotte: de achterklep van de Citroën is iets groter, maar de Peugeot compenseert dat door de aanwezigheid van kaartvakken. Wat vindt u belangrijker?

Peugeot 208 zijflank

Uw prioriteiten ten aanzien van de uitrusting van een auto zullen bepalen of de ruim 1.000 euro goedkopere Citroën alles biedt wat u wenst. De Peugeot compenseert het prijsverschil door het feit dat hij net wat completer is. De Citroën biedt trendy gimmicks als optie, waaronder de twijfelachtige Connected Cam. Daarmee kan je al rijdend foto’s of video’s maken en vervolgens via de smartphone versturen. De eerste week een leuk speeltje, maar daarna? Wellicht heb je meer aan opties die alleen op de Peugeot leverbaar zijn, zoals een CD speler, de automatische noodstop assistent voor in de stad, de inparkeerhulp of lederen bekleding in combinatie met verwarmbare voorstoelen.

Citroën C3 en Peugeot 208

Maar betekent dit dat de 208 zijn meerprijs waard is? Nee, dat valt niet hard te maken, ook omdat de extra investering in de Peugeot zich niet terugbetaald via een lager verbruik. Volgens de folder is de 208 weliswaar zuiniger dan de C3 (4,5 liter/100 km tegen 4,9 liter), maar tijdens de test toont de boordcomputer in beide gevallen een waarde van 7 liter. Neven ben je niet voor niets …

Conclusie

In vergelijking met de 208 had de oude C3 slechts één echte kwaliteit om zich te onderscheiden: zijn superieur rij comfort. Zonder dit voordeel te verliezen, biedt de nieuwe C3 nu veel meer om de 208 af te troeven. Niet alleen een lagere prijs, maar ook domweg meer plezier en een modernere uitrusting. Het enige water wat je bij de Franse wijn moet doen is inferieure kwaliteit van het interieurplastic. Daar krijg je een veel originelere en leukere auto voor terug!

Comments are closed.