Sjoemeldiesels: Jeep en Kia in het beklaagdenbankje

0

Bij veel dieselauto’s die in Nederland een milieucertificaat hebben gekregen, is sjoemelsoftware gebruikt.16 van de 30 geteste auto’s stoten volgens RDW op de weg veel meer uit dan op de rollenbank, waaronder de Hyundai i40, de Kia C’eed, de Opel Mokka en de Volvo XC90. Andere modellen van deze merken kwamen wel door de test.

De uitstoot van de sjoemeldiesels neemt fors toe als ze sneller of langduriger rijden dan op de rollenbank of als het kouder is dan in de testruimte. Als een fabrikant geen goede reden kan geven voor de manipulatie, bijvoorbeeld bescherming van de motor, volgt mogelijk een verplichte terugroepactie.

De fabrikanten van de betreffende automodellen die de RDW heeft aangewezen als mogelijke sjoemeldiesels, willen nog niet uitgebreid reageren op het rapport van de instantie. “We hebben het rapport ontvangen”, zegt een woordvoerder van Kia Nederland. “De reden van de afwijking van de Kia modellen moet nog verder onderzocht worden. En dat wachten wij af, wij zijn er redelijk van overtuigd dat er weinig aan de hand is. Kia heeft al eerder aangegeven dat er geen software te vinden is die de uitstoot manipuleert.

Een woordvoerder van zustermerk Hyundai zegt het rapport nog niet gelezen te hebben. “We weten niet wat de aantijgingen zijn, dus daar kunnen we nog niet op reageren. Van de i40, waar het om gaat, zijn maar zo’n 10 dieselexemplaren verkocht. Mocht er iets aan de hand zijn met de uitstoot, dan gaat het dus om hele kleine aantallen. Als er iets niet klopt, dan gaan we dat beoordelen en passende maatregelen nemen”.

“Uit een eerder Brits rapport kwam al een soortgelijk resultaat naar boven”, zegt een woordvoerder van Suzuki Nederland. “Dat zijn we momenteel samen met de fabrikant aan het bestuderen. Pas als we een reactie krijgen van de fabrikant, kunnen we uitgebreider reageren”. Andere fabrikanten hebben nog niet gereageerd.

Modellen die geslaagd zijn voor de uitstoottest zijn in alfabetische volgorde de Chevrolet Captiva, de Hyundai iX20, de Hyundai H-1, de Isuzu D-Max (2x), de Kia Venga, de Opel Antara, de Suzuki Swift, de Volvo V40 (4x), de Volvo V40 Cross Country en de Volvo V50.

Gezakt voor uitstoottest zijn in alfabetische volgorde de modellen Chevrolet Aveo, de Chevrolet Cruze, de Chevrolet Orlando, de Hyundai i40, de Jeep Wrangler Unlimited Van (2x), de Jeep Grand Cherokee Van, de Kia Cee’d, de Kia Optima, de Kia Sorento, de Suzuki Vitara, de Suzuki SX4, de Opel Mokka (2x) en de Volvo XC90 (2x).

De fabrikanten moeten nu gaan aantonen dat het om toegestane afwijkingen in de uitstoot gaat. “De afwijkingen zijn in de basis verboden, tenzij er aantoonbaar een noodzaak voor is. Bijvoorbeeld om motorschade te voorkomen”, zegt de RDW. Als de beïnvloeding van de uitstoot ontoelaatbaar blijkt, “kan dit leiden tot een terugroepactie en in het uiterste geval tot intrekking van de typegoedkeuring”.

Hoewel geen branchebrede conclusies getrokken kunnen worden uit de bevinden van de RDW (een meerderheid van de modellen van diverse merken werd niet getest), is duidelijk dat vooral niet-Europese automerken wat uit te leggen hebben. Er is geen enkel Jeep model getest waarvan de uitstootwaarden kloppen. Ook de meerderheid van de auto’s van Kia lijkt niet in orde te zijn. Hetzelfde geldt voor Chevrolet, maar dat merk is inmiddels gestopt met de verkoop in Europa van al haar in Zuid Korea gefabriceerde auto’s. Zou dat soms de rode draad zijn? Het zou ook de slechte score van Kia verklaren.

Reageren is niet mogelijk.