Alpine A110: Mosterd na de maaltijd?

0

Alpine, het sportwagenmerkje van Renault, heeft eindelijk de nieuwe A110 af. Ons geduld werd flink op de proef gesteld, want de Fransen plagen ons al zo’n 5 jaar met de terugkeer van de in Europa wereldberoemde sportwagen.

In 2014 was het design van de nieuwe A110 al klaar. Toen kregen we reeds een conceptversie van de sportwagen te zien. Maar de techniek liet langer op zich wachten. Nu is het dan eindelijk zo ver: op de autosalon van Genève zal Renault eindelijk de productieversie van de A110 voorstellen. Daarmee moet Alpine uit zijn as gaan herrijzen.

Met deze 2-zits sportwagen met aluminium carrosserie en aërodynamisch gevormde onderkant wil Renault de aanval openen op de Porsche 718 Cayman. Dat klinkt heroïsch, maar waarom nemen de Fransen die moeite? De 718 Cayman (en Boxster) hebben slechts een marginaal verkoopaandeel bij Porsche (minder dan 10 procent). Andere potentiële concurrenten, zoals de Alfa Romeo 4C en de Lotus Exige/Evora hebben ook moeite om klanten te trekken.

Wat kan de A110 beter dan deze sportwagens? Het design van de inmiddels 3 jaar oude Alpine biedt geen verrassingen meer. We hebben het ontwerp in conceptvorm al zo vaak gezien, dat de verveling en de gaapneigingen beginnen toe te slaan. Ook met normale zijspiegels en dito velgen oogt de A110 best aardig, maar de sensatie ontbreekt. Positief signaal is evenwel dat de Première Edition, die afgelopen december werd voorgesteld (oplage: 1.955 stuks; dit aantal is een verwijzing naar het geboortejaar van Alpine) inmiddels is uitverkocht.

De modelnaam A110 is een verwijzing naar het origineel met dezelfde typeaanduiding. De ‘Berlinette’ om precies te zijn, de beroemdste Alpine van allemaal. Het design van de nieuwe A110 is ook ontegenzeggelijk geïnspireerd door het origineel uit 1961-1977. Tot aan de blauwe lakkleur toe. Zelden knipoogt een automerk zo vet naar het verleden. Dat is fraai gedaan, maar we leven inmiddels in een andere eeuw waarin sportwagens veel van hun magie verloren hebben.

Hamvraag blijft natuurlijk wat er achterin komt te liggen. De motorspecificaties houdt Renault nog even onder de pet, maar in de wandelgangen valt te vernemen dat de A110 zijn 1,8 liter viercilinder turboblok (goed voor 250 à 300 pk) gaat delen met de nieuwe Mégane R.S. De Fransen beloven al wel dat de nieuwe Alpine een echte sportcoupé zal zijn. Zo wordt onder meer het lage gewicht geprezen, alsmede zijn wendbaarheid. De A110 moet in 4,5 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten.

Verdere details zullen pas tijdens de persdag van de Zwitserse autosalon (7 maart) bekend worden gemaakt. Waardoor we, jawel, opnieuw moeten wachten. Een richtprijs is er al wel: inclusief belastingen 80.000 euro. Voor 11 mille minder heb je dan ‘the real thing’ oftewel de Porsche 718 Cayman …

Comments are closed.