Skoda Rapid Spaceback bijgepunt

0

De grens tussen ‘het beste van 2 werelden’ en ‘vlees noch vis’ is soms flinterdun. Daar weet Skoda sinds 2012 alles van. Toen introduceerde het Tsjechische automerk de Rapid. Het model werd aangeprezen als “een C segment middenklasser voor de prijs van een B segment model”. Dat zag de autoconsument anders.

Om kort te gaan: de Rapid is in de zogeheten Golf klasse nooit serieus genomen. Aan ruimte geen gebrek, maar de autoconsument wil ook graag een beetje ‘beleving’. En de Rapid liet hem totaal koud. Nou ja, er werden vorig jaar in Nederland weliswaar 1.168 exemplaren op kenteken gezet, maar daarmee kan het model beslist niet in één adem genoemd worden met de Fabia (3.725 registraties), Octavia (5.324) en Superb (3.068). Omdat ook zustermerk Seat ontevreden is over de belangstelling voor haar versie van de Rapid, de Toledo, komt er geen directe opvolger. Skoda zal het in plaats hiervan over een andere boeg gaan gooien.

Op de korte termijn heeft het merk niks aan die strategiewijziging. Daarom heeft de Rapid een bijpunt beurt ondergaan. Naast nieuwe verlichting en een WLAN hotspot doet de 1,0 liter driecilinder TSI motor zijn intrede. Tegen deze prettige krachtbron kan niemand bezwaar hebben. Skoda zal de vernieuwde Rapid volgende maand aan het publiek presenteren op de autosalon van Genève (7 t/m 19 maart).

De optische vernieuwingen aan de Rapid omvatten aangepaste mistlampen die zijn gehuisvest onderin een hertekende bumper, een smalle chroomstrip (standaard vanaf de Style) die de lichtclusters met elkaar verbindt, zwart getinte achterlichten in C vorm, een verlengde achterruit (standaard vanaf Style) en verse velgdesigns. De koplampen zijn te voorzien van bi-xenon of LED techniek; het laatste alleen voor de dagverlichting. Die kan met de zogeheten Licht Assistent worden geactiveerd (via het contact; de koplampen schakelen dan automatisch in en uit, ook in de schemering en in tunnels). De grootlicht assistent garandeert volgens Skoda altijd een optimale verlichting van het wegdek. In het donker en bij snelheden boven de 60 km/u ‘ziet’ de sensor voorliggers (tot een afstand van 400 meter) en tegemoetkomend verkeer (tot 1.000 meter) en dimt de verlichting om verblinding te voorkomen.

In het interieur van de Rapid hebben de portieren nieuwe panelen gekregen. De ventilatieopeningen in het dashboard, de instrumenten en het bedieningspaneel van de airconditioning zijn eveneens herontworpen. Inzittenden zijn altijd online dankzij de WLAN hotspot. Uitrusting zoals een geluidsinstallatie van het huis, een Bluetooth handsfree kit en Apple compatible USB poort zijn ofwel standaard dan wel als optie beschikbaar. De smartphone interface SmartLink+, die Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM en SmartGate standaarden ondersteunt, kan in de Rapid ook worden gekoppeld met het scherm. Achterin bevinden zich 2 USB aansluitingen, voor het opladen van smartphones of andere kleine mobiele apparaten. Verder zijn ook de volgende praktische zaken al dan niet standaard in de auto te vinden: een ijskrabber in de tankklep, een mat in de bagageruimte (met vloerbedekking aan de ene kant en rubber aan de andere kant), een houder voor het veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel, een paraplu in het bergvak onder de passagiersstoel, een uitneembaar prullenbakje, een USB aansluiting plus multimediahouders in de tunnelconsole, een bonnetjesklem op de voorruit, diverse bekerhouders, netten achter de rugleuningen van de voorstoelen en een bagagenet in de kofferbak.

Qua veiligheid biedt de Rapid zaken als een Multi-Collision rem, die bij een ongeval het risico op vervolgaanrijdingen beperkt door het doorrollen van de auto te voorkomen. De trailerassistent vormt een uitbreiding op het stabiliteitcontrole systeem. Assistentietechniek, waaronder vermoeidheidsherkenning en Front Assist inclusief de City Emergency remfunctie, zijn leverbaar. Ander opties zijn mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting, Hill-Climb Assist, parkeersensoren voor & achter en keyless entry in combinatie met een start/stopknop.

De eerder genoemde 1,0 liter TSI motor is er in 2 vermogensversies: 95 pk (topsnelheid 184 km/u, 0-100 km/u in 11,0 seconden, gecombineerd verbruik 4,4 liter/100 km, CO2-uitstoot 101 gram/km) en 110 pk (topsnelheid 198 km/u, 0-100 km/u in 9,8 seconden, gecombineerd verbruik 4,5 liter/100 km, CO2-uitstoot 104 gram/km). Daarnaast is de Rapid leverbaar als 125 pk sterke 1.4 TSI (topsnelheid 205 km/u, 0-100 km/u in 8,9 seconden, gemiddeld verbruik 4,8 liter/100 km, CO2-uitstoot 113 gram/km), als 1.4 TDI met 90 pk (topsnelheid 183 km/u, 0-100 km/u in 11,6 seconden), gemiddeld verbruik 3,9 liter/100 km, CO2-uitstoot 103 gram/km) en 116 pk sterke 1.6 TDI (topsnelheid 198 km/u, 0-100 km/u in 9,9 seconden, gemiddeld verbruik 4,1 liter/100 km, CO2-uitstoot 107 gram/km).

Zullen alle ingrepen voldoende zijn om van de Rapid alsnog een slimme keuze te maken? Bij de huidige prijsstelling niet. De prefacelift editie van de Spaceback uitvoering (de gewone liftback wordt per direct gesaneerd) kost 19.990 euro. Het instaptarief zal, tenzij Skoda genoegen gaat nemen met lagere marges, misschien 19.750 euro kunnen worden, maar dan nog blijft de Rapid met zijn B segment onderstel te duur. De Tsjechen hebben met hun Octavia groot succes omdat dit model slechts 1.800 euro meer kost dan de basisversie van de duidelijk minder ruime Opel Astra. Vanuit deze optiek zou de Rapid hooguit 1.800 euro duurder mogen zijn dan een Corsa met 5 portieren (15.445 euro), oftewel maximaal 17.225 euro mogen kosten. Alleen in dat geval is de autoconsument bereid om rap naar de Skoda dealer te fietsen.

Comments are closed.