Seat Arona Live

0

Vorige maand heeft Seat zijn kleine SUV, de Arona, onthuld. Hier zie je de eerste live beelden van dit nieuwe model, dat vanaf eind dit jaar met de Peugeot 2008 en de Renault Captur zal gaan concurreren.

Kleine SUV modellen zijn booming. Alleen in de maand juni werden niet minder dan 3 nieuwe ontwerpen gepresenteerd: de Citroën C3 Aircross, de Hyundai Kona en de Kia Stonic. En een vierde model kan aan die lijst worden toegevoegd: de Seat Arona.

De Arona is de tweede SUV van Seat na de Ateca die in 2016 debuteerde. Op basis van het zogeheten MQB A0 platform van de nieuwe Seat Ibiza (en de 6de generatie Volkswagen Polo), hebben de Spanjaarden een model ontworpen dat 4,14 meter lang is, oftewel 8 centimeter groter dan de Ibiza.


Van de jongste Ibiza neemt de Arona een aantal stylingelementen over, zoals de scherpe plooien in de flanken. Een goede zet van Seat, want het ontwerp van de Ibiza heeft veel applaus gekregen. Verder zorgt de verchroomde strip schuin boven het achterportier voor wat extra cachet. Daar staat de letter X op, maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten: de kleine SUV van Seat zal niet leverbaar worden met vierwielaandrijving.


Net als veel andere modellen in het segment, pakt de Arona uit met maatwerk. In de zin dat Seat de kleine SUV gaat aanbieden in verschillende heldere carrosseriekleuren (inclusief het Orange Eclipse op de hoofdfoto) waarbij het dak en de spiegels in een contrasterende tint kunnen worden uitgevoerd (grijs, zwart of oranje). In totaal biedt Seat 68 verschillende kleurencombinaties. Het zal dus moeilijk zijn om precies dezelfde auto samen te stellen als je buurman!

Het interieur oogt modern met de aanwezigheid van een gekleurde sierstrip in carrosseriekleur en een groot touch screen (8,0-inch). Dit scherm is voorzien van virtuele, drukgevoelige toetsen. Gelukkig is Seat zo verstandig geweest om ook 2 conventionele knoppen te houden om het volume van de geluidsinstallatie aan te passen of de zoom van het navigatiesysteem te veranderen.

De afwerking van het interieur is netjes, maar echt hoogwaardig kan je het niet noemen omdat Seat uitbundig gebruik heeft gemaakt van harde kunststoffen. Zeker bij de goedkopere (Reference, Style) uitvoeringen domineren de goedkoop ogende materialen. Wil je dit vermijden, gun jezelf dan de Xcellence uitvoering. Die maakt een stuk ‘rijkere’ indruk dankzij lederen afwerking van de middenconsole. Hetzelfde geldt voor de sportieve FR versie.

Degenen die genieten van het rijden in een hoge zitpositie zullen zich snel op hun gemak voelen in de Arona. Een comfortabele houding is snel gevonden. Het vak tussen de stoelen is groot genoeg om meerdere objecten in op te bergen. De armsteun tussen de voorstoelen is dan weer niet erg breed.

Achterin is het ruimteaanbod aanvaardbaar gezien het formaat van de Arona. Passagiers kunnen hun voeten schuiven onder de voorstoelen schuiven; zoiets scheelt een slok op een borrel. Ook de hoofdruimte is goed. Prettig is ook dat de leuning van de achterbank voldoende naar achteren is gekanteld; dat verhoogt het comfortniveau. Een eventuele 3de, centraal zittende passagier komt er qua bewegingsvrijheid wat bekaaid van af.

Jammer is dat Seat de Arona niet aanbiedt met een verschuifbare achterbank, zoals de Renault Captur bijvoorbeeld wel heeft. Met een capaciteit van 400 liter zit de Spaanse SUV evenwel aan de bovenkant van zijn klasse: bij de Peugeot 2008 moet na 360 liter bagage de achterklep dicht en de Renault Captur biedt 377 liter. Alleen de Opel Crossland X heeft met 410 liter een grotere kofferbak. Naast een grote capaciteit is de bagageruimte van de Arona ook mooi vierkant van vorm en is in/uitladen relatief eenvoudig dankzij een lage til drempel.

De Seat Arona zal zijn draai zeker weten te vinden in het segment voor kleine SUV modellen. Aan het Spaanse ontwerp lijkt zo’n beetje alles te kloppen: een scherp design, tal van aankleed mogelijkheden, een praktisch interieur, moderne infotainment en (zo weten we van de Ibiza inmiddels) een uitstekende onderstel.

Het is nu alleen nog een kwestie van de eigen glazen ingooien met een te ambitieuze prijsstelling. Maar de snel toenemende concurrentiedruk zal het Seat niet toe laten om met de tarieven van de Arona uit de band te springen. Daar profiteert de klant van. In september kan je live met de Spaanse SUV kennismaken tijdens de IAA autoshow van Frankfurt. De eerste test zal in oktober op jouw favoriete auto website gepubliceerd worden.

Reageren is niet mogelijk.