Mercedes-Maybach Vision 6 Cabriolet Live

0

Wie steelt de show tijdens de Monterey Car Week in het erg mondaine Pebble Beach? De strijd lijkt (alleen maar) te gaan tussen BMW en Mercedes. In het premiumsegment de nummer 1 en 2. BMW verrast met een aangenaam spannend ogende conceptversie van de nieuwe Z4. Dat model gaat zeker in productie. Maar de grootste nekkendraaier is ongetwijfeld de Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: een adembenemende, art-deco geïnspireerde 2-zitter met een fluisterstille want elektrische aandrijflijn.

Mercedes-Maybach presenteerde precies een jaar geleden ook al een Vision 6. Dat was een creatie met een vast dak (een coupé dus). Zondermeer indrukwekkend, maar vanwege zijn rode kleur en onbehouwen vormgegeven 24-inch velgen ook een tikkeltje ordinair. Een auto zeg maar waar oud geld zijn neus voor ophaalt, maar waarvoor fout geld graag een stapel flappen uit zijn achterzak trekt.

Als Cabriolet is de Vision 6 evenwel boven elke smaakdiscussie verheven. Dat heeft hij niet alleen te danken aan de gedistingeerde, marineblauwe metaalglans carrosseriekleur, maar ook aan zijn maagdelijk wit en perfect parabolisch vormgegeven stoffen dak met roosgouden stiknaden. De ‘boat tail’ komt in deze koetswerkconfiguratie nog beter tot zijn recht. Voor die achterkant is duidelijk inspiratie gezocht in de wereld van de luxeschepen, want de vormen verwijzen naar opulente privé jachten.

Vanwege het open koetswerk is er per definitie meer aandacht voor het interieur van de Vision 6. Dat wordt gedomineerd door vloeiende lijnen die ervoor zorgen dat de grenzen tussen de deurpanelen en het dashboard vervagen. Blauwe sfeerverlichting zorgt voor een onmiskenbaar moderne uitstraling, samen met de futuristische, maar erg stijlvolle graphics van de aanraakschermen. Navigatie-informatie wordt tegen de voorruit geprojecteerd.

Een deel van de middenconsole zit onder transparant glas en op de zetels en deurpanelen zitten ook blauwe accenten. Elk van die lichtpuntjes is eigenlijk een driepuntige Mercedes ster. Het meubilair is bekleed met wit nappaleder, dat net als Chesterfield banken in wybertjesvorm is gestikt. Dat er geen limiet was bij het gebruik van edele materialen blijkt uit het gebruik van tropisch hardhout met ingelegde aluminium delen voor de vloer. De analoge luchtroosters achter het stuur zijn een verwijzing naar de luchtvaart.

Op de enorme middentunnel wordt via blauwe glasvezelkabels de elektrische energiestroom naar de wielen gevisualiseerd. Daarboven vind je op een gigantisch scherm met een openingshoek van 180 graden de stoelverstelling, terwijl in het midden ervan de rij gegevens kunnen worden afgelezen. Uiteraard is de auto verbonden met onder meer een conciërgedienst. Biometrische sensoren houden het welzijn en de gezondheid van de bestuurder en de passagier in de gaten.

Op de neus van de Mercedes-Maybach bevinden zich 2 vlinderpanelen. Als je die opent, kan je daaronder bagage opbergen. Omdat de aandrijving elektrisch is, zit er onder de kap geen dikke V12 (of V16) motor die alle ruimte opslokt. Met het oog op de perfecte pasvorm hebben de Duitsers voor de gelegenheid een exclusieve kofferset ontworpen. Onder de ‘motorkap’ bevindt zich ook een reeks picknickaccessoires zoals borden, bestek en een paraplu.

Mercedes heeft geen concrete productieplannen voor de Vision 6. Wel laat de fabrikant weten dat “het studiemodel een indicatie is van hoe het Maybach gamma de komende jaren zal uitbreiden”. Dat wordt per definitie een zuiver elektrisch model, want met een verbrandingsmotor hoef je vandaag de dag bij een vlaggenschip niet meer aan te komen zetten. Mercedes belooft dat de accu van de Vision 6 in slechts 5 minuten genoeg stroom kan opslaan om 100 kilometer te rijden.

Reageren is niet mogelijk.