Prettig maar niet premium: DS 7 Crossback

0

Ja, het is weer zover: een testverslag van een SUV. Dat klinkt misschien eentonig, maar het verfrissende element is dit keer dat het lijdende voorwerp dit keer niet afkomstig is van de gevestigde orde (bijvoorbeeld BMW, Jaguar of Volvo), maar van DS. Op zich is dat een bekende naam in autoland, maar pas nu, met de hier geteste 7 Crossback, worden alle banden met het voormalige moedermerk Citroën doorgesneden.

DS werd ruim 3 jaar geleden gepromoveerd tot zelfstandig automerk. Het overkoepelende PSA concern wil er een volwaardig, Frans alternatief voor Audi van maken. Je zou denken dat de eerste klap dat een daalder waard is, maar lange tijd heeft DS zonder echt nieuwe modellen moeten doen. Het premiummerk werd op pad gestuurd met uit 2010 en 2011 stammende Citroën modellen. Daar was de beoogde doelgroep steeds minder van onder de indruk, getuige het tot 0,3 procent verdampte marktaandeel in Europa.

Maar nu is de 7 Crossback klaar. Dat is een echte SUV en dat heb je verkooptechnisch direct al de wind in de rug. Bij andere merken heeft dit autotype afzetwonderen verricht en bij PSA hoopt men dat de 7 Crossback voor een soortgelijk effect zal zorgen. Dat de DS onderhuids een vergrootte Peugeot 3008 mag de pret niet drukken. De Fransen hebben hard gewerkt aan een onderscheidende, ‘premium’ koopbeleving (met DS ‘stores’ en ‘salons’ waar je dus geen Citroën C1 rijdende thuiszorgmedewerkster tegenkomt), er zijn extra fraaie materialen ingekocht om het interieur van de SUV mee aan te kleden en het design laat zich zondermeer omschrijven als ‘chique’. Liefhebbers van Franse haute couture hebben nu eindelijk een auto om stijlvol van A naar B te rijden.

Zijn de 3, 4 en 5 allemaal DS modellen met een Citroën verleden (een andere badge doet daar natuurlijk niks aan af), de 7 Crossback is compleet nieuw en exclusief voor het nieuwe Franse premiummerk ontwikkeld. In zekere zin zou je de SUV daarom als het visitekaartje van de firma kunnen zien, al schijnt er achter de schermen gewerkt te worden aan een bijna 5 meter lange sedan. Die DS wordt echter primair voor China ontwikkeld, terwijl de 7 Crossback met zijn Peugeot 3008 genen (Auto van het Jaar 2018) in onze marktregio theoretisch uitstekend in de smaak moet kunnen vallen. De geest van de autoconsument lijkt er rijp voor, want de financiële crisis ligt inmiddels ver achter ons en volgens onze premier gaat het in economisch opzicht crescendo. De burger is daarom meer dan ooit bereid om te baden in luxe en dat kan uitstekend in deze DS 7 Crossback, het auto-equivalent van Franse exclusieve merken als Chanel en Hermes.

Toch moet er wel een kanttekening geplaatst worden bij de timing van DS. De concurrentie zit namelijk niet stil en heeft de premium C segment SUV óók ontdekt. Zelfs Jaguar heeft besloten om in deze vijver te gaan vissen, en wel met de E-Pace. Volvo heeft veel indruk gemaakt met de nieuwe XC40, BMW heeft het gat in haar SUV gamma gedicht met de X2 en Audi zal volgend jaar de tweede generatie Q3 presenteren, die veel beter belooft te worden dan de ietwat tegenvallende huidige editie. Over 2018 gesproken: dan werpt ook Borgward zich in de strijd met de BX7, als prelude op een tsunami aan andere tiptop afgewerkte, Chinese SUV modellen, waaronder de Lynk & Co 01.

Tegen die tijd (Lynk & Co zal pas in 2019 beginnen met de verkoop van auto’s in Europa) denkt DS een stekkerhybride versie van de 7 Crossback, genaamd E-Tense, klaar te hebben. Die combineert en 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder met een 2-tal elektromotoren. Onder de streep levert dit 300 pk op en, omdat 1 elektromotor op de achteras is geplaatst, vierwielaandrijving. Vooralsnog moet DS het doen met uitvoeringen met louter een verbrandingsmotor en voorwielaandrijving, waaronder de hier geteste, 180 pk / 400 Nm sterke 2.0 BlueHDi. Deze dieselunit gaat al een tijdje mee maar sinds dit jaar koppelt moederbedrijf PSA hem aan een nieuwe automaat met 8 in plaats van 6 versnellingen (de aandrijflijn is ook leverbaar in de Opel Grandland X en Peugeot 3008/5008). Voor de sprint naar 100 km/u wordt 9,9 seconden opgegeven en als CO2-uitstoot 135 gram/km. Het eerste cijfer is niet bijzonder, maar voor een kloeke SUV is de emissiewaarde keurig.

DS levert deze 7 Crossback in 5 uitrustingniveaus die qua prijs opvallend dicht op elkaar zitten. De bandbreedte is daardoor 53.500 (Be Chic) à 56.500 euro (So Chic). De duurste uitvoering is als een kerstboom vol behangen met toeters en bellen. De koper kan daarom rekenen op 20-inch lichtmetalen velgen, Lane Keeping Assist, adaptieve cruisecontrole met filefunctie, dode hoek waarschuwing, draadloze oplaadmogelijkheid voor de smartphone, LED techniek voor de koplampen, verwarmbare/ventileerbare voorstoelen, lederen meubilair bekleding, een panoramadak en Active Scan vering. Met name deze laatste accessoire zou de DS 7 Crossback uniek maken, althans in het C segment (Mercedes biedt de techniek ook aan op de S klasse; het betreft een sensor die het wegdek vóór de auto scant en daar de werking van de adaptieve schokdempers op afstemt).

Bij de prijs inbegrepen is ook veel ruimte. Voorin heb je vorstelijk veel plek en achterin kunnen zelfs 3 volwassenen goed zitten dankzij het ontbreken van een middentunnel. Het panoramadak vreet wel beschikbare centimeters maar brengt de hoofden van de inzittenden niet in de gevarenzone. Met 555 respectievelijk 1.752 liter (achterbank neergeklapt) is de kofferbak duidelijk groter dan die van de BMW X2, Jaguar E-Pace en Volvo XC40.

Het PSA concern liet met de tweede generatie Peugeot 3008 zien in staat te zijn om de interieurkwaliteit naar een imponerend hoog niveau te tillen. De DS 7 Crossback is wat dit betreft uit hetzelfde, nee: nog mooier, hout gesneden. Overal vind je zacht aanvoelend plastic en als je de sportief getinte Performance Line uitvoering bestelt (54.700 euro), krijg je ook Alcantara bekleding. Bouwkwaliteit en afwerking zijn excellent. De portieren sluiten met een Duits degelijke dreun en ook in andere opzichten voelt deze Fransman zeer robuust aan.

Het dashboard, uitgezonderd de Be Chic instapversie, is voorzien van een fraai ogend 12 inch touch screen voor het infotainment systeem. De bedieningswijze is identiek aan het exemplaar in de Peugeot 3008. Net als deze meer alledaagse SUV heeft ook de 7 Crossback een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium. DS mocht echter eigen, specifieke fonts en iconen uitzoeken. Ietwat kitscherig is de B.R.M klok bovenop het dashboard dat zichzelf via rotatie tevoorschijn tovert als de motor gestart wordt. Uniek in deze klasse is slimme nachtzicht technologie.

Minder bijzonder is hoe de 7 Crossback rijdt. De DS scoort keurig voldoendes, maar verwacht geen SUV die voor een nieuwe maatstaf zorgt. De carrosserie wordt redelijk onder controle gehouden en hoewel de besturing wat gevoelloos is, werkt de installatie wel nauwkeurig genoeg. De 8-traps automaat doet zijn schakelwerk zonder drama. Bonuspunten verdient de 7 Crossback met het ontbreken van windgeruis en rolgeluiden. Helaas raakt hij die bonuspunten ook direct weer kwijt omdat de dieselmotor veel te lawaaiierig is voor een premiumauto en omdat het veerkarakter irritant onevenwichtig is: soms super comfortabel, maar op andere momenten ergerniswekkend onrustig.

Komt die eerder genoemde Active Scan vering dan niet uit de verf? Nee. Verspilde moeite en weggegooid geld. Het systeem werkt alleen in Comfort modus (de andere settings waarvoor je kan opteren zijn Eco, Normal en Sport) en in combinatie met de 20-inch wielen van de testauto is het blijkbaar dweilen met de kraan open. De vering lijkt dan constant overvraagd te zijn, met name in de bebouwde kom. Daar weet de Active Scan techniek simpelweg geen raad met slecht wegdek, hetgeen resulteert in een frustrerend harde vering.

70%
70%
Awesome

De 7 Crossback voelt niet aan als een écht premiumproduct. De DS wekt meer de indruk een, wegens de zeer royale en luxueuze aankleding, topzware versie van de Peugeot 3008 te zijn. Wat hij uiteindelijk ook is. Zijn daarmee de kansen op verkoopsucces verkeken? Niet perse. De 7 Crossback is op een prettige manier onderscheidend zonder controversieel te zijn. Voeg daarbij het royale ruimteaanbod, de uitstekende afwerking en de uitgebreide standaarduitrusting en je hebt een auto die bij het juiste publiek zeker in de smaak zal vallen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (39)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.