Tesla presenteert nieuwe plannen

0

Moedig voorwaarts. Dat is de houding van Tesla topman Elon Musk. De levering van de Model 3 ligt achter op schema, het bedrijf verbrandt in een hoog tempo geld en stevent in een noodvaart af op een faillissement. Maar aan plannen geen gebrek bij Tesla. Musk laat weten dat een pick-up definitief het vijfde automodel van zijn bedrijf wordt. “We beginnen er direct na de Model Y mee”, aldus de CEO.

De Model Y volgt na de S, X en 3. Plak daar de letter ‘Y’ achter en je krijgt (bijna) het woord ‘sexy’ (de rechten op ‘Model E’ liggen bij Ford, dus die typeaanduiding kan Tesla helaas niet gebruiken). Die Model Y wordt een cross-over van Jaguar E-Pace formaat. Daarvoor gaat Tesla wel eerst een nieuw onderstel ontwikkelen, want hij zal niet gebaseerd worden op de Model 3. Aan de pick-up heeft het bedrijf nog geen letter toegedeeld, maar het wordt definitief wel het volgende project van Musk (de Semi truck buiten beschouwing latend).

Amerikanen zijn dol op pick-ups dus het is logisch dat Tesla zich ook op dit marktsegment stort. Van de Ford F-series gaan jaar in, jaar uit honderdduizenden exemplaren over de toonbank en daar maakt Musk gretig. Als Tesla een zware elektrische truck kan maken, dan moet een pick-up ook geen enkel probleem zijn.

Vermoedelijk wordt de pick-up van Tesla iets groter dan de Ford F-150; in het land waar ‘bigger’ doorgaans ook als ‘better’ wordt beschouwd, is dat wel zo handig. Musk zegt dat zijn pick-up groter gaat worden om een bijzondere eigenschap te kunnen toevoegen aan het model. Wat dat is, wil jij nu nog niet verklappen. Wel moet er, maar dat is niet ongebruikelijk bij Tesla, enige geduld betracht worden: de Model Y komt pas medio 2020 op de markt, dus op de pick-up is het nog minimaal 4 jaar wachten.

Verbeteringen

Zowel de Model S als de Model X krijgen spoedig een optie die ervoor zorgt dat het infomediasysteen indien gewenst niet automatisch via Bluetooth verbinding maakt met de mobiele telefoon. Op beide auto’s zal de snelheid van de automatische ruitenwissers straks automatisch variëren op basis van de intensiteit van de regen. Het navigatiesysteem van de Model S en de Model X wordt spoedig grondig verbeterd. Binnenkort zijn zaken als stoel/stuur verwarming middels de telefoon te activeren. Alle camera’s waarover de modellen van Tesla beschikken, functioneren spoedig tevens als dashcam. Verder zullen zaken als sfeerverlichting worden uitgebreid en zullen de auto’s van Musk profiteren van een nieuwe internet browser.

Model 3

Ondanks productievertragingen blijft de Model 3 de gemoederen bezig houden. Dat komt ook omdat Tesla gestaag nieuwe details bekendmaakt. Over de garantie bijvoorbeeld, die identiek is als die van de Model S en X, behalve wat de dekking van de batterij betreft. Op de ‘hele’ Model 3 krijgt de koper 4 jaar garantie (of maximaal 80.000 km). De aandrijflijn kent een waarborg van 8 jaar, net als bij de Model S en X. Maar Tesla zet er in het geval van de Model 3 wel een kilometerlimiet op: 160.000 km voor de basisversie en 192.000 km voor de versie met grotere actieradius. Een andere belangrijke garantieverandering is de minimale capaciteit van de batterij, die vastligt op 70 procent; een exclusief privilege voor de Model 3. Hiermee volgt Tesla concurrenten die elektrische auto’s bouwen, zoals BMW, Chevrolet, Nissan en Renault. Dit aspect van de garantie moet klanten extra geruststellen, want Tesla schat de werkelijke capaciteit na 8 jaar gebruik nog altijd op 80 procent.

Klanttevredenheid

De Amerikaanse organisatie Consumer Reports heeft alle in de Verenigde Staten leverbare automerken door klanten laten beoordelen op tevredenheid. Dat geeft een bijzondere volgorde. De gevierde nummer1 is namelijk Tesla, dat op de voet wordt gevolgd door Porsche en het premiummerk van Hyundai, Genesis. Helemaal onderaan, op plaats 38, staat ook een Aziatisch luxelabel, namelijk Acura. Boosdoener bij deze dochter van Honda is de ILX, een sedan met de techniek van de bij ons al lang geleden gesaneerde Civic Hybrid. Mercedes scoort een matige 22ste positie. Bovendien heeft dit merk de twijfelachtige eer het model met de laagste klantentevredenheid in haar gamma te hebben, de GLA. Volgens Jake Fisher, de directeur van het autotestteam van Consumer Reports, hangt de relatief lage score van de premiummerken Acura en Mercedes samen met het lanceren van goedkopere modellen (respectievelijk de ILX en de GLA dus). Genesis verkoopt tot nu toe alleen sedans van het formaat E klasse of groter, en bevindt zich dua qua klanttevredenheid niet in de gevarenzone.

In het onderzoek is naar de klantentevredenheid gevraagd van 500.000 consumenten met een auto vanaf modeljaar 2015 (dus bouwjaar 2014 of jonger), waarbij het getal ‘100’ staat voor de maximale score. Er werd gevraagd naar de ervaringen op 6 terreinen: rijgedrag, comfort, waar voor je geld, vormgeving, geluidsinstallatie en de airconditioning / ventilatiemogelijkheden. Naar betrouwbaarheid is in dit onderzoek niet gekeken. Tesla kreeg een totaalscore van 90, Porsche 85 en Genesis 81. Het best scorende Amerikaanse merk is Chrysler met 78 punten. Dat is goed voor de 4de plek in de statistieken. Mitsubishi, Nissan en Acura sluiten de rijen met ieder 58 punten. Maar ook hogerop is er slecht nieuws voor de Japanners. Subaru, Toyota en Honda waren ooit onaantastbare bastions van tevredenheid. Nu glijden ze weg. Allemaal moesten ze in 1 jaar tijd 3 plaatsen prijsgeven. Lexus ging in één klap 8 plaatsen achteruit. De resultaten van Alfa Romeo, Fiat, Jaguar, Land Rover, Maserati en Smart zijn niet opgenomen in het onderzoek omdat er onvoldoende participanten waren om een betrouwbaar beeld te kunnen leveren. Afgelopen jaar was de rode lantaarn voor Fiat.

In de top10 van modellen met de hoogste klantentevredenheid staan niet alleen de Tesla Model S en de Porsche 911, maar ook de Chevrolet Corvette, de Lincoln Continental, de Mazda MX-5, de Toyota Prius en de Tesla Model X.

Reageren is niet mogelijk.