E-Tense betekent vierwielaandrijving voor DS 7 Crossback

0

Na de nieuwe, volledig elektrische 3 Crossback toont DS nu officieel de stekkerhybride versie van haar grote SUV, de 7 Crossback. Zal de Fransman met 300 pk en vierwielaandrijving zich nu wel kunnen ontwikkelen tot een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde in het premiumsegment?

DS maakt voor de 7 Crossback E-Tense 4×4 gebruik van de aandrijflijn van de eveneens nagelnieuwe Peugeot 3008 Hybrid4. Voorin zit de 1.6 PureTech turbobenzinemotor van PSA. Die is in de 7 Crossback e-Tense 4×4 goed voor 200 pk. Gecombineerd met 2 elektromotoren van 109 pk (1 op de vooras en 1 op de achteras) levert dat een totaal vermogen van 300 pk op. Aan koppel is er 450 Nm beschikbaar. Deze krachtigste 7 Crossback is meteen ook de enige uitvoering die over vierwielaandrijving beschikt.

Volledig elektrisch raakt de Franse premium SUV 50 kilometer ver volgens de WLTP cyclus. De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. De 13,2 kWh sterke batterij van de 7 Crossback E-Tense 4×4 laadt in 2 uur op via een wallbox van 32 A of in 8 uur aan een klassiek stopcontact van 8 A. De CO2 uitstoot duikt onder de 49 gram/km. Schakelen gaat middels een nieuwe 8-traps automaat, e-EAT8 genaamd, die speciaal voor deze aandrijflijn is ontwikkeld. De bagageruimte van de E-Tense 4×4 uitvoering is identiek aan die van de 7 Crossback met alleen een verbrandingsmotor.

DS toont de 7 Crossback E-Tense 4×4 weliswaar nu al, maar het is nog wachten tot de herfst van 2019 voor hij in de verkoop gaat. Hij staat op 19-inch lichtmetalen velgen en is leverbaar in de nieuwe kleur Crystal Grey. Het is nog niet bekend wanneer de auto precies naar Nederland komt of hoeveel de DS 7 Crossback E-Tense 4×4 moet gaan kosten.

Reageren is niet mogelijk.