Nieuwstelex

0

+++ ’s Werelds grootste ACCUFABRIKANT , die een overeenkomst met BMW heeft getekend, heeft aangekondigd dat zijn eerste in Duitsland te bouwen Europese productievestigingen 60 GWh batterijen per jaar kan produceren. Dit zou genoeg moeten zijn voor de hele BMW Groep. Op dit moment kan Tesla ongeveer 20 GWh aan batterijvermogen produceren aan haar Gigafactory in Nevada. Het bedrijf dat nu inzet op 60 GWh heet CATL (Contemporary Amperex Technology), een Chinese batterijfabrikant en wereldleider op zijn vakgebied. Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend met de BMW Groeps om de batterijen de komende jaren te gaan leveren. In plaats van al deze accu’s vanuit China te transporteren, zal CATL ze ter plaatse in Duitsland produceren, in de buurt van Erfurt. Dit gebeurt vanaf 2021. De fabriek zal 600 mensen tewerkstellen en medio 2026 op haar maximale productiecapaciteit zitten. Uiteraard zal Tesla tegen die tijd haar capaciteit hebben verhoogd. Maar wat vooral zorgen baart, is dat het de Chinezen zijn die het meest actief lijken om batterijen op Europese bodem te produceren, terwijl we nog steeds wachten op de schets van een ‘Airbus batterijfabriek’ in Europa. +++

+++ Wie vanaf 1 juli wordt betrapt op APPEN OP DE FIETS , krijgt een boete van €95. Dat melden Haagse bronnen. Deze nieuwe verkeersboete wordt volgens de ingewijden binnenkort besproken in de wekelijkse ministerraad. Het bedrag is naar verluidt afgestemd op andere sancties die al gelden voor verkeersovertredingen. Zo kost voor fietsers rijden onder invloed momenteel €100, rechts inhalen en door rood licht rijden €95. Een stopteken van de politie negeren is substantieel duurder: €150 euro. Bij al deze bedragen komen nog administratiekosten. Een automobilist moet €240 betalen als die rijdend gepakt wordt met een telefoon in de hand. Het verschil met de boete van €95 voor fietsers is volgens experts onder meer te verklaren door de schade (aan anderen) die de overtreding kan opleveren. Gemiddeld gebruikt nu 49 % van de Nederlandse consumenten hun mobiele telefoon terwijl ze fietsen. In de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar is zelfs driekwart met hun mobiel bezig op de fiets, aldus onderzoek van Deloitte. Volgens verkeersexperts van het SWOV zijn vooral activiteiten gevaarlijk die ervoor zorgen dat de ogen lang niet op de weg zijn gericht: appen staat bovenaan. Overigens blijkt uit onderzoek dat ook handsfree bellen en muziek luisteren via oortjes tot slechter weggedrag leidt. +++

+++ Autobranche toeleverancier Bosch rekent op een zwaar 2019, maar investeert wel miljarden euro’s in techniek voor AUTONOOM rijdende voertuigen. Daarmee wil het bedrijf de verdere terugloop van de omzet uit dieselsystemen compenseren. Bosch wil geen omzetprognose afgeven voor 2019 vanwege de “uitdagende marktomstandigheden”, maar investeert wel €4 miljard euro in de ontwikkeling van autonome rij systemen. Een handelsoorlog, de Brexit en een dalend marktaandeel voor diesels stellen Bosch, ’s werelds grootste toeleverancier van auto-onderdelen, voor een uitdaging. Het concern realiseerde in het afgelopen jaar een omzetstijging van 1,5 % tot 77,9 miljard euro. De winst kwam met €5,3 miljard op vrijwel hetzelfde niveau uit als in 2017. Voor dit jaar rekent Bosch ook op een gelijk resultaat, maar aan een omzetprognose waagt het concern zich niet. Op dit moment werken er bij Bosch circa 4.000 technici aan het ontwikkelen van systemen voor autonoom rijden. Bosch verwacht dat zij dit jaar al €2 miljard omzet kan realiseren met dergelijke onderdelen. In het verlengde van de rij hulpsystemen moet in de komende 10 jaar volledig autonoom rijden mogelijk worden voor iedere nieuw verkochte auto. “Autorijden zonder bestuurder wordt een ‘game changer’ voor de individuele mobiliteit Het gaat disruptieve businessmodellen zoals robottaxi’s en shuttlemobiliteit mogelijk maken”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Het marktpotentieel van techniek voor autonoom rijden is volgens Bosch enorm. Voor de komende 10 jaar verwachten analisten een marktvolume in de orde van grootte van rond de $60 miljard. Tegen 2025 zijn er wereldwijd 2,5 miljoen onbemande ‘on demand’ shuttlebussen op de weg onderweg, zo denken deskundigen. De omzet uit gedeelde mobiliteit zal tot 2035 stijgen tot bijna $160 miljard. Bosch wil voor deze vorm van mobiliteit zowel de techniek als de diensten gaan leveren. +++

+++ De BURTON Car Company staat te koop. Dit bedrijf is specialist op het gebied van een Citroën 2CV tot een sportauto. Daar blijkt een markt voor te zijn. Je kunt al vanaf €4.299 een kit bestellen om je eigen 2CV om te bouwen tot Burton. Voor kantenklare sportwagens ligt de prijs tussen de €11.000 en €25.000. De ombouw kost zo’n 150 uur en is relatief eenvoudig. Maar de eigenaren van Burton Car Company, 2 broers, hebben vandaag de dag andere ambities. Daarom willen zij het bedrijf verkopen. Op dit moment werken er 25 à 50 medewerkers bij Burton Car Company. Het bedrijf bouwt niet alleen ombouwsetjes voor de Citroën 2CV, maar is ook een van de grootste onderdelenleverancier voor de Deux Chevaux van Europa. De indicatie voor het overnamebedrag van de Burton Car Company is meer dan €5 miljoen.

+++ CHINA gaat de autoverkopen in eigen land ondersteunen. Als reactie op de vertraging van de bestedingen aan consumptiegoederen zal het land met name de aanschaf van nieuwe (deels)elektrische personenwagens gaat stimuleren. Met een golf van subsidies wil China de economische groei weer aanzwengelen. Vorig jaar daalden de autoverkopen voor het eerst sinds 20 jaar; een ontwikkeling die voor diverse fabrikanten rampzalige gevolgen had. Oorzaken van de terugval waren de afschaffing van een belastingvoordeel en de Chinees / Amerikaanse handelsoorlog. +++

+++ CITROEN viert dit jaar haar eeuwfeest. In dit kader heeft de Nederlandse importeur haar dealers opgeroepen om een klassiek model van het merk in de showroom te plaatsen. Hierbij zal eventueel een beroep worden gedaan op Citroën clubs. Daarvan zijn er 33 in Nederland met ruim 33.000 klassiekers. Het aanbod en de keuze is dus enorm. De importeur denkt dat het leuk voor de klant is als er een klassieker in de showroom staat naast alle nieuwe modellen zoals de C1, C3, C4 Cactus, Berlingo, C3 Aircross en C5 Aircross. “Het is namelijk een uitstekende manier om het verhaal van ‘100 jaar Citroën’ aan de klant te vertellen”, aldus een woordvoerder. In het kader van het eeuwfeest zullen er dit jaar 2 studiemodellen worden gepresenteerd. Daarmee wil Citroën haar toekomstvisie afgeven. De eerste conceptstudie wordt eind februari gepresenteerd en geeft een beeld van de visie van het automerk op mobiliteit in de stad. De auto beleeft zijn publiekspremière op de autosalon van Genève in maart. De tweede conceptstudie staat symbool voor ‘ultra comfort’ volgens Citroën. Hij wordt in mei onthuld in Parijs. +++

+++ Duitsers lijken de DIESEL weer te omarmen. 27 % van de nieuwe personenwagens die Volkswagen vorig jaar aan particulieren verkocht, had een TDI krachtbron onder de motorkap. Een jaar eerder was dat nog 15 %. Ook bij de wereldwijde verkoop nam het aantal orders voor Volkswagen modellen met een dieselmotor toe. In 2018 ging het bij Volkswagen mondiaal in 43 % van de orders om een personenwagen met oliegestookte krachtbron, terwijl dat een jaar eerder nog 39 % was. “In Duitsland lopen de emoties hoog op in de discussie rondom diesel, waarbij men de feiten vaak uit het oog verliest”, aldus bestuurslid Jürgen Stackmann. Hij rekent erop dat de dieselmotor nog “jaren lang” een belangrijke rol zal vervullen. +++

+++ De Duitse automobilistenclub ADAC onderwierp vorig jaar 109 modellen aan een strenge ECOTEST en komt met verrassende cijfers op de proppen. De ADAC deed onderzoek naar de stoffen CO2, CO (koolmonoxide), NOx (stikstofoxide) en HC (koolwaterstof). Die zijn slecht voor mens en milieu. Voor de presentatie van de resultaten van de meting (zowel op de testbank als op de weg) ontwikkelde de ADAC een formule waarbij een auto maximaal 60 punten kan scoren op CO2-vlak, en 50 punten op de cocktailmix van de andere stoffen. Hoe lager de emissiewaarden, hoe hoger het puntenaantal. In de test werd vooral Kia in haar onderbroek gezet. Dit merk probeert goede sier te maken en een milieuvriendelijk imago op te bouwen met (deels) elektrische modellen, maar verkoopt ondertussen wel de Sorento 2.2 CRDi AWD Automaat met een CO2-uitstoot van 255 g/km en geen noemenswaardige emissiecontrolesystemen aan boord (een SCR katalysator ontbreekt waardoor ook de NOx waarden buitensporig hoog zijn). Zijn landgenoot SsangYong Rexton 2.2 Diesel AWD Automaat scoorde vrijwel even slecht. Wat zijn dan de meest ecologische auto’s zijn volgens de ADAC? Hier lees je de top10! 10) Volkswagen Up! GTI (82 punten), 9) Volkswagen Caddy 1.4 CNG (86 punten), 8) Opel Astra 1.4 CNG en Tesla Model X 100D (87 punten), 7) Hyunda Nexo (88 punten), 6) Toyota Yaris 1.5 Hybrid (89 punten), 5) Fiat Panda 0.9 CNG & Nissan Leaf 40 kWh (91 punten), 4) Hyundai Kona Electric 64 kWh (96 punten), 3) BMW i3s 94 Ah & Smart Fortwo EQ (98 punten), 2) Volkswagen e-Up (99 punten), 1) Volkswagen e-Golf (100 punten). Toch is dit niet de meest ecologische auto op de markt. Hoezo? Wel, vorig jaar werd namelijk ook de Hyundai Ioniq Electric getest en die behaalde toen 105 punten. +++

+++ Er is nog maar weinig bekend over de levensduur van ELEKTRISCHE auto’s. En toch is er inmiddels een Tesla Model X die onze angsten kan wegnemen. Het gaat om een exemplaar die al 563.000 km heeft afgelegd met dezelfde batterij. De degradatie ervan wordt geschat op slechts 13 %. Conclusie: de elektrische auto is dus blijkbaar best betrouwbaar … +++

+++ KIA staat op het punt om een terreinlook versie van haar middenklasser Ceed te lanceren. Die zal XCeed gaan heten en wordt nog dit jaar verwacht. Hij komt tussen de Stonic en Sportage in het gamma. De XCeed is gebaseerd op de Ceed en wordt de 4de carrosserievariant van de modelreeks, naast de Hatchback, Sportwagon en de shooting brake ProCeed. Hij wordt naar alle waarschijnlijkheid al in maart gepresenteerd op de autosalon van Genève. De verkoop start voor het einde van het jaar. De XCeed gaat concurreren met de Volkswagen T-Roc en de nieuwe Ford Puma. Reken op 1,0 à 1,6 liter turbomotoren. Autointernationaal.nl vermoedt dat Kia geen vierwielaandrijving zal aanbieden, maar eerder een soort Terrain Tesponse systeem dat zich via elektronica aanpast aan de weg omstandigheden. +++

+++ Shell koopt de Amerikaanse softwaremaker en dienstverlener Greenlots, dat actief is op het gebied van het LADEN van elektrische auto’s. Volgens Greenlots is er een overeenkomst getekend waardoor het bedrijf volledig in handen komt van het Shell onderdeel Shell New Energies. Er is geen overnamebedrag naar buiten gebracht. Door de deal worden de technologie en het team van Greenlots de basis voor de verdere expansie van de elektrische mobiliteitsoplossingen van Shell in Noord-Amerika. Samen willen de partijen software en diensten aanbieden waardoor het mogelijk wordt om slimme laadinfrastructuur op grote schaal in te zetten. Het hoofdkantoor van Greenlots staat in Los Angeles. Het bedrijf werkt aan projecten in tal van landen in de wereld. Shell investeert al een tijdje steeds meer in schone energie en wil die investeringen verder opvoeren. Het olie & gasconcern kondigde eerder deze maand bijvoorbeeld aan samen met pensioenuitvoerder PGGM een bod te willen uitbrengen op het Nederlandse energiebedrijf Eneco. +++

+++ LYNK & CO opent in 2020 een vijftal Europese showrooms, waaronder in Amsterdam. De andere vestigingen komen in Berlijn, Stockholm, Londen en Barcelona. Lynk&Co is een in 2016 opgericht automerk van Geely en Volvo. Begin 2020 moet het eerste model op de markt komen in Europa, de 02. Dat is een cross-over die alleen leverbaar wordt in stekkerhybride uitvoering. Lynk & Co had eind 2018 al 221 showrooms in China. Het gaat niet om traditionele dealerschappen, maar om stores die opgezet zijn als café met bar, bioscoop en speelruimte voor kinderen. De modellen van Lynk & Co zijn te koop, maar ook per maand te huur, al dan niet middels een abonnement. Ook kunnen ze gedeeld worden. In China heeft het merk inmiddels 3 modellen in het assortiment: een SUV (de 01), een cross-over (de 02) en een sedan (03). Die zijn allemaal op het onderstel van de Volvo XC40 gebaseerd. Het afgelopen jaar zijn ruim 120 duizend auto’s door Lynk & Co verkocht in China. Eind dit jaar zou de Europese productie van het merk van start gaan in de Volvo fabriek in België, maar dit is uitgesteld. Voorlopig zullen de auto’s voor de Europese markt vanuit China geïmporteerd gaan worden. +++

+++ MERCEDES is bezig aan een SUV offensief. Naast de nieuwe GLA, de cross-over versie van de A klasse, plannen de Duitsers ook een GLB. Die wordt hoekiger en groter en krijgt ook een sportieve AMG variant. De GLB die in de loop van dit jaar wordt voorgesteld, zal qua design doen denken aan de oude GLK en zelfs de G klasse. Binnenin kunnen wij evenwel het van de A klasse bekende, moderne Mercedes interieur verwachten met de dubbele brede schermen. Het motoraanbod volgt dezelfde opties als de B klasse. Voorwielaandrijving is standaard. Bovenaan het gamma komt echter de vierwiel aangedreven AMG 35, die gebruik maakt van een 2,0 liter van 306 pk en 400 Nm. De A klasse sprint daarmee in 4,7 tellen naar 100 km/u, maar de GLB zal daar gezien zijn meer windvangende koetswerk én hogere gewicht enkele tienden van een seconde langer de tijd voor nemen. Eenmaal op de markt zal de Mercedes-AMG GLB 35 de concurrentiestrijd aangaan met modellen als de Audi SQ2 en de Cupra Ateca. Een 45 versie is niet gepland. +++

+++ De gemeentes gaan dit jaar een flink pak meer geld ophalen met PARKEERHEFFINGEN . In totaal wordt er gerekend op €928 miljoen. Dat blijkt uit een analyse van de jaarbegrotingen die is uitgevoerd door het CBS. Dit jaar stijgen de inkomsten uit parkeren met maar liefst €101 miljoen, oftewel 12,2 %. De 4 grote steden trekken daarbij duidelijk de kar. Zij tikken 22,5 % meer binnen dan vorig jaar. De rest doet het met een plus van 2,4 % een stuk rustiger aan. In de hoofdstad wordt 2019 echt het jaar van de parkeerheffing. Werd er vorig jaar nog €196 miljoen begroot aan inkomsten, dit jaar is dat zelfs €245,5 miljoen; een stijging van ruim een kwart. Amsterdam gooit de tarieven dan ook flink omhoog. Vorig jaar betaalde je in het centrum nog €5 per uur, dit jaar wordt dat al €7,50. Dan gaat het natuurlijk hard. Maar ook de andere steden laten de autoparkerende medemens flink in de buidel tasten. In Rotterdam stijgen de parkeerinkomsten met bijna 10 %, in Utrecht met 23,2 % en in Den Haag zelfs met 33,7 %. Alle gemeentes samen zien de totaalinkomsten uit heffingen dit jaar trouwens ook groeien, tot €10,2 miljard. Dat is een stijging van 4,3 %. De onroerende zaak belasting (OZB) is de grote melkkoe: ruim €4 miljard komt uit de belasting op huizen en gebouwen. +++

+++ Een onderzoek door een Brits parking deelbedrijf toont aan dat een PARKEERPLAATS RESERVEREN de CO2-uitstoot kan verminderen. De klanten van YourParkingSpace hebben zo 132 ton kunnen besparen. YourParkingSpace laat zijn gebruikers in het Verenigd Koninkrijk toe om parkeerplaatsen te huren en te reserveren via een app. Dit platform brengt eigenaars (privé of bedrijven) van garages, parkeerterreinen of andere parkings samen met automobilisten die op zoek zijn naar parkeerplaats. Dit voorkomt dat er rondgereden moet worden in de buurt, en het kost minder dan een publieke (ondergrondse) parking. Het bedrijf heeft de zo bespaarde kilometers berekend, waarbij er niet naar plaats moest gezocht worden. Dankzij de applicatie hebben de klanten 132 ton CO2 minder uitgestoten op een jaar tijd, het equivalent van het verbranden van 53 ton steenkool. Ze hebben ook hun NOx uitstoot met 46 kg verminderd. Wat YourParkingSpace tot de conclusie brengt dat het vooraf reserveren van een parkeerplaats de CO2 en NOx uitstoot kan verlagen door voertuigen rechtstreeks naar vrije en goedkope parkeerplaatsen te sturen. +++

+++ De nieuwe PEUGEOT 508 is met zijn stijl van een 5-deurs coupé een schot in de roos. Hij is inmiddels uitgeroepen tot ‘Mooiste auto van 2018’. De prijs werd toegekend na een stemming op internet. De prijslimiet lag bij € 60.000. In de finale kreeg de Peugeot 508 34,2 % van de stemmen. In 2017 won de Alpine A110. De Mercedes A klasse kreeg 28,8 % van de stemmen. De plekken 3 en 4 waren met respectievelijk 18,7 % en 18,3 % voor de Range Rover Evoque en de DS 3 Crossback. +++

+++ PORSCHE heeft een overeenkomst getekend met energieleverancier Electrify America om 3 jaar gratis snel opladen aan te bieden aan alle eerste Taycan kopers. De auto beschikt over 90 kWh lithium/ion batterijen en een elektrisch systeem van 800 Volt om laadvermogens tot 350 kW te accepteren. Terwijl het Europese netwerk Ionity (waar Porsche aandeelhouder van is) moeite heeft om op te stijgen, heeft de energiespecialist Electrify America in de Verenigde Staten de stier bij de horens genomen die bijna 500 oplaadpunten verspreid over de hele wereld aankondigt. Elk station zal gemiddeld 5 laadpalen hebben, waarvan er minstens 2 zeer snel kunnen laden (tot 350 kW) en 1 met 150 kW. Porsche heeft ook een overeenkomst getekend met Electrify om 3 jaar lang gratis Taycan kopers in het land van Uncle Sam snel te laten laden. De Duitse autofabrikant volgt hiermee de trend van Tesla om gratis opladen aan te bieden. Model S en Model X kopers hebben kostenloos toegang tot het Supercharger netwerk, in tegenstelling tot Model 3 klanten. In Europa communiceert Porsche nog niks over de cadeautjes voor de klant, en dat is niet voor niets: er is nog altijd een grote zorg over de ongelijkheid tussen de diverse terminals. De projecten zijn talrijk, afkomstig van verschillende bedrijven, maar ze hebben allemaal moeite om zich te hergroeperen en het leven gemakkelijker te maken voor autobouwers die een aanbieding aan hun klanten willen kunnen doen. +++

+++ TESLA heeft voor het tweede kwartaal op rij winst geboekt. Het resultaat was zoals topman Elon Musk al had aangekondigd wat minder groot dan in het voorgaande kwartaal. Dat heeft volgens hem te maken met een eenmalige voorziening. De winst in het vierde kwartaal kwam uit op $139 miljoen. De kaspositie van Tesla, waar door de kritische volgers van het bedrijf altijd nauwgezet naar wordt gekeken, verbeterde met bijna $1,5 miljard. Het bedrijf benadrukt voldoende geld in kas te hebben om aflopende leningen terug te betalen. De omzet steeg van $3,2 miljard een jaar eerder naar $7,2 miljard aan het einde van het vierde kwartaal. Dat had vooral te maken met de Model 3 die in steeds grotere aantallen van de lopende band rolt. De productie zal tegen het einde van dit jaar stijgen naar een “duurzaam” niveau van 7.000 auto’s per week. Dat is exclusief de nieuwe fabriek in China die ook nog eens 3.000 exemplaren per week zal produceren. Verder verwacht Musk dat 2019 een “opwindend” jaar wordt met de nieuwe fabriek in Sjanghai en het begin van de nieuwe Model Y. Hij rekent ook op structurele winstgevendheid, na een jaar waarin Tesla langs de afgrond scheerde. Het bedrijf maakte bekend dat financieel topman Deepak Ahuja vertrekt. Hij blijft nog enige tijd in dienst om zijn 34-jarige opvolger Zach Kirkhorn in te werken. De 56-jarige Ahuja was de afgelopen 2 jaar financieel verantwoordelijk voor de financiën, en eveneens in de periode tot 2015. Afgelopen jaar kreeg de financiële afdeling van de automaker al te maken met vertrekkende bestuurders. Beleggers reageerden dan ook geschrokken. +++

+++ VOLKSWAGEN kan de vraag naar de 1.5 TSI motorversies amper aan. Daardoor kennen deze modellen langere levertijden. Het probleem doet zich niet alleen bij Volkswagen voor, maar ook bij Audi, Seat en Skoda. Op dit moment is de productiecapaciteit voor de 1.5 TSI motor onvoldoende, maar Volkswagen verwacht dat men over enkele maanden wel snel kan leveren. Volkswagen introduceerde de 1,5 liter unit in 2016 als vervanger voor de bekende, meervoudig Engine of the Year klassewinnaar 1.4 TSI. De intern als EA211 TSI Evo aangeduide krachtbron is de eerste van een nieuwe motorengeneratie. Volkswagen bouwt het benzineblok in 2 configuraties: 130 pk en 150 pk. Beide direct ingespoten versies beschikken over een turbo met variabele turbinegeometrie. Door een aangepast verbrandingsproces met cilinderuitschakeling en een common rail inspuitsysteem met een druk van maximaal 350 bar daalde het verbruikscijfer met 10 % ten opzichte van de 125 pk sterke 1.4 TSI die hij verving. +++

+++ WERELDWIJD werden afgelopen jaar 68.256.300 auto’s verkocht. China is en blijft de grootste markt. In het Aziatische land verlieten 23.256.300 personenauto’s de showrooms. De verkoop daalde ten opzichte van het jaar ervoor en kwam zelfs onder het 2016-resultaat te liggen. Desondanks bleef de Chinese automarkt de Amerikaanse voor. In de Verenigde Staten werden 17.215.200 autosleutels aan de eerste eigenaar overhandigd. In Europa leverden de autobedrijven 15.624.500 auto’s af (exclusief 1,8 miljoen exemplaren in Rusland). Het Nederlandse aantal registraties van nieuwe personenauto’s was vorig jaar 443.812 stuks. In vergelijking met 2017 nam de afzet met bijna 30.000 eenheden toe. +++

Comments are closed.