Jammer: Seat el-Born is een verklede Volkswagen ID.3

0

Dit is de conceptversie van de elektrische Seat el-Born die in 2020 op de markt komt. Hij krijgt een actieradius van 420 kilometer (WLTP) en zal worden geproduceerd in Zwickau, in dezelfde fabriek als zijn donormodel, de Volkswagen ID.3

Beide elektrische auto’s zullen worden gebaseerd op het nieuwe MEB platform van de Volkswagen Groep dat ook gebruikt gaat worden door Audi en Skoda. Seat presenteert de el-Born op de autosalon van Genève (7-17 maart). De auto is vernoemd naar één van de meest bruisende wijken in het hartje van Barcelona.

De productie van de Volkswagen ID.3 start eind 2019. De el-Born volgt een half jaar later en lijkt zo op het oog gebruik te maken van hetzelfde basiskoetswerk (net zoals bij de Mii / Up en Alhambra / Sharan) het geval is. De Seat is dus net als de ID.3 een volwaardige 5-zitter. Dat de e-Born al behoorlijk productierijp oogt, is geen toeval: de eerste exemplaren van het genoemde donormodel van Volkswagen moeten eind dit jaar al van de band rollen.

De el-Born beschikt over een 62 kWh lithium/ion accupakket. Daarmee is een actieradius van 420 kilometer volgens de WLTP meetnorm mogelijk. Met een 100 kW DC snellader moet de batterij in 47 minuten voor 80 procent zijn op te laden. De sprint naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. De el-Born wordt net als de ID.3 aangedreven door een 204 pk sterke elektromotor.

Het interieur is minimalistisch maar functioneel. Alle fysieke knoppen zijn op het stuur onder gebracht. Voor de bestuurder zit een digitaal display. Het infomediasysteem is voorzien van een 10,0 inch scherm. Naast een elektrische aandrijflijn zal Seat de el-Born ook voorzien van autonome techniek zodat de emissieloze Spanjaard op Level 2 niveau zelfstandig rij taken kan uitvoeren. In een aantal gevallen kan hij dus zelf sturen, accelereren en afremmen. Al met al een innovatief autootje dus, maar feitelijk niks meer of minder dan een Volkswagen ID.3.

Zomers in Spanje kunnen snikheet zijn en een hard werkende airconditioning heeft dan een sterke invloed op de actieradius. Seat zegt hier iets op bedacht te hebben: een hitte managementsysteem. Een warmtepomp zorgt dat er zo min mogelijk elektriciteit gebruikt wordt om de auto te koelen. Het systeem werkt ook voor de kachel, zodat in de winter zo min mogelijk actieradius verloren gaat door een loeiende verwarming. In de praktijk zou dat bij warme of koude dagen circa 60 kilometer aan actieradius moeten schelen.

Aërodynamica stond hoog op de prioriteitenlijst tijdens het ontwerp van de el-Born, zo laat Seat stoer en trots weten. Zo moeten een dubbele dakspoiler, 20-inch velgen in turbinevorm en een dichte grille voor een grotere actieradius zorgen. Maar kijk je daar doorheen, dan zie je ‘gewoon’ de Volkswagen ID.3. De sportieve koetswerkaccenten van Seat (de achterlichten lijken afkomstig te zijn van de volgende generatie Leon) doen daar niks aan af. Zowel de Volkswagen ID.3 als de Seat el-Born zijn een hoge hatchback. De carrosserieproporties doen vooral denken aan die van de Ampera-e van Opel, of eigenlijk die van de Chevrolet Bolt. De hoge hatchback (BMW 2-serie Active Tourer, Mercedes-Benz B-klasse, Volkswagen Golf Sportsvan) is vooral een modeltype dat populair is bij senioren. Dus de carrosserievorm kan een sta in de weg zijn bij het aantrekken van een nieuwe generatie autoconsumenten.

Reageren is niet mogelijk.