Tesla topman spreekt ondanks ‘code rood’ personeel moed in

0

Topman Elon Musk van Tesla is optimistisch gestemd over de klantleveringen in het lopende kwartaal. Volgens hem is er “een goede kans” dat in deze periode (april t/m juni) het recordaantal van 90.700 exemplaren uit het laatste kwartaal van 2018 overtroffen zal worden.

Dat schrijft Musk in een mail aan werknemers, die gelekt is op sociale media. De Tesla topman zegt dat het bedrijf dit kwartaal al meer dan 50.000 nieuwe orders heeft ontvangen en dat de dagelijkse productie van de Model 3 de afgelopen week op gemiddeld 900 exemplaren lag, waarmee de doelstelling van 7.000 eenheden per week dichterbij komt.

De afgelopen tijd kwam de beurskoers van Tesla behoorlijk onder druk te staan door zorgen bij analisten of het bedrijf wel aan zijn doelstellingen kon voldoen. Beleggers maken zich zorgen over de vraag naar de Model 3, nadat de eerste 3 maanden van het jaar rampzalig waren verlopen voor Musk. Er waren toen problemen met de lancering in Europa, met als gevolg een verlies van 700 miljoen dollar.

Daarnaast stokte de productie van de Model S en Model X. Ook de handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten wegen op het aandeel Tesla, dat dit jaar al meer dan 40 procent in waarde is gedaald. Sterker nog: met 191 dollar is de prijs nog nooit zo laag geweest sinds 2016. Dat is 39 dollar lager dan de 230 dollar per aandeel die Apple bood in 2013. Zakenbank Morgan Stanley verlaagde de verwachtingen in het slechtste scenario van 97 dollar (ruim 86 euro) tot 10 dollar. De bank maakt zich zorgen over de grote schuldenberg van het bedrijf en de invloed die de onzekerheid over de wereldhandel op Tesla heeft.

Tesla kan wel een duwtje in rug gebruiken. Alle aandacht is daarbij gericht op de Model 3. Eigenlijk niet zozeer de aantallen die Tesla er wekelijks van kan produceren. De Model 3 is de hipste auto van dit moment en wordt zeer goed verkocht. Op veel markten zelfs beter dan traditionele concurrenten als de BMW 3-serie en Mercedes-Benz C klasse.

Voor wat betreft de verkoopcijfers kan de Model 3 zich dus meten met de concurrentie, maar als het gaat om de bouwkwaliteit en de klanttevredenheid absoluut niet. De Tesla kampt met betrouwbaarheid issues die ook nog eens slecht worden afgehandeld. De vraag is momenteel niet of de autoconsument nu een Model 3 koopt (ja, dat doet hij massaal), maar of hij te zijner tijd over zal gaan tot een herhalingsaanschaf. Daar zijn serieuze twijfels over gegeven de slechte bouwkwaliteit en de lage klanttevredenheid.

Gegeven deze context, is het de vraag of Musk niet te veel vraagt van het productiepersoneel van Tesla. In het laatste kwartaal van 2018 werden er zoals gezegd 90.700 auto’s afgeleverd. Om dat aantal te behalen, werden er destijds onder andere 900 exemplaren van de Model 3 per dag gebouwd. Willen de werknemers van de Amerikaanse autofabrikant dit record breken, dan moeten wel alle zeilen bijgezet worden. Zij zullen in juni elke dag 1.000 exemplaren van de Model 3 moeten produceren. Dat komt neer op 1 auto per 1,4 minuut.

Tesla heeft in eigen land de afgelopen jaren sterk geprofiteerd van een subsidie van 7.500 dollar op elektrische personenwagens. Het jonge automerk heeft mede daardoor zijn verkopen in 1 jaar tijd weten te verdubbelen. Per 1 januari is de subsidie weliswaar gehalveerd, maar nog steeds kunnen Amerikaanse klanten op deze manier 3.750 dollar korting krijgen. Maar ook dit bedrag gaat verdwijnen. De vraag is dan of groei haalbaar zal blijven voor Tesla als de subsidies helemaal is afgebouwd.

Hoe het ook zij, als het Musk lukt om het productierecord uit het laatste kwartaal van 2018 te evenaren of te breken, dan zal Tesla binnen niet al te lange tijd weer winst kunnen gaan draaien (in het eerste kwartaal van dit jaar was er sprake van verlies als gevolg van productie en levering problemen). In het tijdvak oktober t/m december werden er namelijk zwarte cijfers geschreven. Blijkbaar ligt het break even punt van Tesla ergens rond de 90.000 afgeleverde voertuigen per kwartaal.

Ondertussen blijven de ambities van Musk letterlijk tot het heelal reiken. SpaceX, dat begin 2018 werd gelanceerd, vliegt inmiddels rond Mars. Over 3 jaar wil Musk de eerste onbemande vlucht naar die planeet lanceren, in 2023 gevolgd door de eerste commerciële ruimtevlucht met passagiers. Tegelijkertijd houdt de eigenzinnige ondernemer zich bezig met het Hyperloop project en heeft hij belangen in Solar City, een zonne-energiebedrijf (de verkoop van zonnepanelen valt overigens erg tegen).

Met zoveel op één bordje is het niet vreemd dat Musk af en toe uit de bocht vliegt. Zo kwam hij begin dit jaar opnieuw in de problemen door een bericht waarin hij volgens de Amerikaanse beurswaakhond SEC onhaalbare beloftes deed. Hij stelde dat Tesla dit jaar 500.000 auto’s zal produceren; een stuk meer dan Tesla zelf aangeeft. Gaat Musk zich verslikken in zijn ambities?

De financiële wereld lijkt in ieder geval het vertrouwen in Tesla te verliezen. De koers van het aandeel op de beurs van Wall Street is dit jaar zoals gezegd al met 40 procent gedaald. Tesla was vorig jaar korte tijd meer waard dan General Motors en Ford, maar is nu met een beurswaarde van 35 miljard dollar weer naar de derde plaats teruggezakt. Analisten sluiten niet uit dat de vraag naar Model 3 op een gegeven moment zal instorten en dat Tesla zonder geld komt te zitten. Het bedrijf zal er dan niet meer in slagen om nieuwe auto’s op de markt te brengen waarmee de tent draaiend gehouden kan worden.

Musk voorspelde eerder dit jaar weliswaar dat hij het met het beschikbare geld wel zou redden, maar moest enkele weken geleden toch weer bedelen om 2,7 miljard dollar. Analist Adam Jonas van Morgan Stanley, een bekende criticaster van Musk, verwoordt zijn zorgen als volgt: “De vraag naar de auto’s van Tesla is het cruciale punt bij de problemen. Het bedrijf is te groot geworden in verhouding tot de verwachte vraag op de middellange termijn. Het vertrek van een aantal sleutelfiguren, het strooien met kortingen en paniekerige kosten besparingen (zoals bezuinigingen op de hoeveelheid toiletpapier dat wordt ingekocht. red.) versterken allemaal het beeld van een bedrijf dat op de rand van zware moeilijkheden balanceert”.

Klanttevredenheid

Tesla heeft zoals gezegd flinke problemen met het tevredenstellen van zijn klanten. Met name in Noorwegen, de grootste afzetmarkt in Europa, wordt het merk geteisterd door een grote groep ontevreden eigenaren van een Model S of Model X. En nu de Model 3 ook daar in grote aantallen wordt afgeleverd, lijken de problemen exponentieel toe te nemen. Tesla heeft in Noorwegen problemen met het verlenen van service aan zijn klanten. Bij mankementen kunnen zij niet goed of op tijd uit de brand worden geholpen. Tesla heeft nu besloten om nieuwe servicecentra te openen en om extra personeel te werven, maar die maatregel is mosterd na de maaltijd als klanten voor wat betreft de aanschaf van een Tesla nu de “eens maar nooit weer” houding hebben. En die vrees is terecht, want uit een tevredenheid onderzoek is gebleken dat het merk nu op de 51ste plek staat. Vorig jaar kwam Tesla nog in aanmerking voor de 4de positie.

Financiële perikelen

Als er gedweild moet worden met de kraan open, is het niet verwonderlijk dat positieve communicatie niets heeft uitgehaald. De som geld van 2,7 miljard dollar die enkele weken geleden werd opgehaald dankzij de emissiedeal met Fiat Chrysler Automobiles (en die gebruikt gaat worden om de ontwikkeling en commercialisering van 1 miljoen robot taxi’s te financieren die in 2020 operationeel moeten zijn), haalde niets uit. De situatie is nu zo nijpend geworden dat Tesla zijn broekriem moet aanhalen. In juni 2018 verkleinde het bedrijf zijn personeelsbestand met 9 procent en in januari met nog eens 7 procent. Musk balanceert op een koord en leeft meer dan ooit op krediet. Na het inzamelen van bovengenoemde 2,7 miljard dollar zei hij: “Het is een hoop geld, maar het geeft ons slechts 10 maanden respijt om het break even punt te bereiken”. De situatie is dus allesbehalve geruststellend.

Musk heeft de werknemers van Tesla aangespoord om hun uitgaven te verminderen. Hij zei in een e-mail dat de besparing van 10 cent per persoon in een bedrijf dat honderdduizenden auto’s, batterijen en zonnecellen produceert, elk jaar 50.000 dollar zou kunnen opleveren. “Dit is de reden waarom wij, in de toekomst, ongeacht welke kosten en waar ook ter wereld, (inclusief reserveonderdelen, lonen, reiskosten of huur) letterlijk elke betaling die onze bankrekening verlaat moeten onderzoeken of die wel essentieel is”. Hij concludeert: “Dat is heel moeilijk, maar het is de enige manier waarop Tesla haar toekomst veilig kan stellen”.

Eerder dit jaar besloot Musk om bijna alle showrooms te sluiten. Hiermee zou aanzienlijk op de kosten bespaard kunnen worden en dat zou dan weer in de prijzen van de auto’s verrekend worden. Maar Tesla week al snel van deze gestelde koers af en sloot uiteindelijk bijna geen enkele showroom. Daarnaast werd er op andere manieren gezocht naar een goede prijs van de auto’s. Dat men de oplossing nog niet gevonden heeft, blijkt wel uit het fluctuerende tarievenbeleid: dalingen volgen op stijgingen, en andersom. Zoekend naar de juiste prijsstelling jongleert Tesla ook met opties, zoals het standaard aanbieden van Autopilot.

Gegeven deze onrust is het niet verwonderlijk dat Tesla inmiddels ook een tik heeft gekregen van zakenbank Wedbush Securities, dat een ’code rood’ voor het bedrijf heeft afgegeven. Reden is dat de bank niet uitsluit dat de markt voor de auto’s van Musk verzadigd raakt. De orderportefeuille is in een snel tempo dunner aan het worden, aldus analist Adam Jonas van Wedbush Securities. “Tesla is te groot gegroeid, afgezet tegen de vraag op korte termijn, wat een grote druk op de beurswaarde zet”.

Tesla kan het overgrote deel van zijn resterende beurswaarde kwijtraken als de vraag naar elektrische auto’s in China sterk daalt. De marktvorsers van Morgan Stanley rekenen er op dat Musk waarschijnlijk maar de helft van de eerder geraamde verkopen in China zal behalen. Zij wijzen ook op de e-mail van de topman waarin werknemers worden aangespoord om de uitgaven te matigen. ”De focus op kostenverlagingen is, samen met het vertrek van meerdere bestuurders, een signaal dat Tesla onder grote druk staat”, zo concluderen de analisten.

Comments are closed.