BMW vindt elektrisch rijden een hype

0

BMW vindt dat de auto-industrie zich niet blind moet staren op de elektrische auto. Volgens R&D directeur Klaus Fröhlich (foto) kunnen diesels nog 20 jaar mee en de benzinemotor heeft een levensverwachting van 30 jaar voor de boeg.

Ondanks dat BMW fors investeert in elektrificatie van haar gamma, blijft de Duitse fabrikant dus zowel benzine als diesel motoren ontwikkelen. De reden is simpel: Fröhlich gaat er van uit dat in 2025 het modellenaanbod voor 30 procent voorzien zal zijn van een elektromotor (stekker hybride auto’s meegerekend). “Dit betekent dat tenminste 70 procent van onze personenwagens nog een verbrandingsmotor zal hebben, en waarschijnlijk aanzienlijk meer als je de iPerformance versies (zoals de 225xe, 330e, 550e, 745e, X5 xDrive45e en i8) meerekent”.

De aanname dat ‘iedereen’ binnenkort elektrisch zal rijden, is volgens Fröhlich op drijfzand gebaseerd. De grondstoffen voor batterijen maken dergelijke auto’s volgens hem duurder dan traditionele modellen. Fröhlich denkt dat het prijsverschil nog groter zal worden als de vraag naar de schaarse metalen toeneemt. Hij wijst er ook op dat er nog altijd veel wereldregio’s zijn waar niet of nauwelijks laadinfrastructuur aanwezig is, zoals Rusland, het Midden-Oosten en het westen van China. “Die hebben dus nog zeker 10 tot 15 jaar verbrandingsmotoren nodig”. Het oostelijk, meer welvarende deel van China en vooral Europa zal vermoedelijk eerder overstappen op (deels)elektrische auto’s, zo denkt Fröhlich. In de Verenigde Staten is de situatie weer anders, want daar staat alleen de autoconsument aan de westkust écht open voor elektrisch rijden.

BMW zal dus nog decennialang verbrandingsmotoren blijven maken, al zal het portfolio van die aandrijflijnen wel inkrimpen. Bij de diesels zal de 1,5 liter 3 cilinder uit de 14d en 16d uitvoeringen worden gesaneerd. Het wordt te duur om deze motor te laten voldoen aan de strenger wordende emissienormen in Europa. Ook de 400 pk versie van de 6 cilinder dieselmotor met 4 turbo’s van onder andere de M550d, de 750d en de X5 / X6 / X7 M50d wordt niet meer vervangen, omdat deze krachtbron te ingewikkeld en te duur is om te bouwen. BMW zal volgens Fröhlich nog doorgaan met het ontwikkelen van 4 en 6 cilinder diesels, maar die zullen niet meer dan 3 turbo’s hebben.

Bij de benzine motoren zijn de dagen van de V12 geteld. “Elk jaar moeten wij investeren in een update om de 12 cilinder aan te passen aan nieuwe emissienormen, met name in China. Aangezien wij wereldwijd niet meer dan 5.000 exemplaren van deze krachtbron verkopen, Rolls-Royce meegerekend, dan worden de aanpassingskosten per exemplaar te hoog”, zo vervolgt de R&D directeur. Fröhlich laat weten dat BMW werkt aan een businesscase om de V8 benzinemotor te kunnen behouden. Het is opvallend dat hij aangeeft dat een 6 cilinder in combinatie met stekker hybride techniek eigenlijk veel sterker is. Toch zal ook de V8 geëlektrificeerd worden omdat deze krachtbron momenteel erg zwaar belast wordt vanwege de hoge CO2-uitstoot.

De financiële collega van Fröhlich, Nicolas Peter, verwacht dat over 6 jaar, “maar hopelijk eerder”, BMW, net zoveel winst zal maken op de verkoop van een elektrische auto als op een exemplaar met een traditionele verbrandingsmotor. Het is volgens hem lastig om hiervoor een exacte datum te noemen omdat er veel onzekerheid is over wanneer elektrische auto’s op brede schaal door consumenten worden omarmd.

Momenteel verdienen autoproducenten minder aan de verkoop van elektrische auto’s dan aan modellen met een verbrandingsmotor. Dat komt doordat het wiel van de benzine of diesel krachtbron al grotendeels is uitgevonden. Traditionele verbrandingsmotoren zijn immer al meer dan 100 jaar oud. Maar zijn elektrische collega staat voor wat betreft de ontwikkeling nog in de kinderschoenen. BMW en andere automakers hebben er dus financieel belang bij om de consument geïnteresseerd te houden in modellen met een verbrandingsmotor. Indien er te snel overgeschakeld wordt op een elektrisch gamma, dan zal dit tot een aanzienlijke winstdaling leiden.

Ook onder meer Daimler (de maker van Mercedes-Benz), Honda en Fiat Chrysler Automobiles hebben hiervoor gewaarschuwd. Het grote Volkswagen concern ziet echter geen beren op de weg en investeert momenteel drastisch (liefst 50 miljard euro) in elektrificatie van haar gamma. Maar die beleidskeuze kan niet los worden gezien van het sjoemeldiesel schandaal. Die affaire heeft Volkswagen tientallen miljarden gekost en het aantal schadeclaims lijkt eerder toe dan af te nemen.

Fröhlich wordt door Transport & Environment, een organisatie die strijdt voor een groener en schoner Europa, verweten met zijn opmerkingen de verkoop van elektrische auto’s met opzet te saboteren. Vervuilende SUV modellen zouden door BMW daarentegen te veel gepromoot worden om meer winst te kunnen maken. Aanleiding is de nog altijd stijgende totale CO2 uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa. Daar is de populariteit van de SUV (en het uit de gratie raken van dieselmodellen) debet aan.

Maar de kritiek van Transport & Environment schiet bij Fröhlich in het verkeerde keelgat: “Als wij een groot aanbod hebben en er sprake is van een effectieve financiële prikkel door de overheid, dan kunnen wij Europa overspoelen met een miljoen elektrische auto’s. Maar Europeanen kopen die dingen gewoon niet”. De R&D directeur van BMW voegt er aan toe: “Wat Transport & Environment negeert, is dat de Europese consument van mening is dat er aan de aanschaf van een elektrische auto momenteel nog te veel risico’s zijn verbonden. Dat komt doordat de laadinfrastructuur nog niet op orde is. Ook zijn er twijfels over de restwaarde. De Europeaan koopt geen elektrische auto’s. We hebben de i3 in de markt gedrukt, maar niemand wil hem”.

Volgens Fröhlich moeten de overheidsprikkels veranderd worden en niet de elektrische auto. Hij laat weten dat BMW doorgaat met de ontwikkeling van nieuwe emissieloze modellen. Die zijn vooral in bepaalde delen van China en de Verenigde Staten in trek. In Europa zal de focus voorlopig liggen op stekker hybride modellen. “Ik denk dat de consument in deze marktregio terughoudend zijn als het gaat om elektrische auto’s. Stekker hybride personenwagens zijn zodoende voorlopig een betere optie”.

Reageren is niet mogelijk.