In detail: de nieuwe Audi Q3 Sportback

0

Audi voegt een compacte, coupéachtige SUV toe aan haar modellenprogramma: de Q3 Sportback. Naar eigen zeggen combineert dit model het krachtige uiterlijk en het gebruiksgemak van een SUV met de sportieve uitstraling en wendbaarheid van een coupé. Audi noemt het model daarom een cross-over.

Visuele kenmerken van de Q3 Sportback zijn een lagere daklijn, een gespierde carrosserie en een extra grote Singleframe grille. Dit luchtrooster, voorzien van een zwarte honingraat en zilveren omlijsting, zorgt voor een duidelijke verwantschap met de andere Q modellen van Audi. Als basis dient de gewone Q3. Kijkend naar de duidelijke verwantschap tussen de Q7 en Q8 (de laatste kan kort door de bocht als een coupéachtige afgeleide worden beschouwd), zou het logischer geweest zijn als de naam ‘Q4’ gebruikt zou zijn voor de Q3 Sportback, maar die typeaanduiding reserveert Audi voor een volledig elektrisch model die in 2021 op de markt komt. Dat de toevoeging ‘Sportback’ nu ook voor SUV modellen gehanteerd wordt, illustreert het feit dat deze hoge carrosserievorm een blijvertje is in het autolandschap.

Andere visuele kenmerken van de onder leiding van designchef Mark Lichte ontworpen Q3 Sportback zijn de wigvormige koplampen en luchtinlaten in trapeziumvorm die optisch met elkaar verbonden zijn door een horizontale lamel in de bumper. De koplampen zijn verkrijgbaar in 3 uitvoeringen en zijn er onder andere met Matrix LED technologie, waarmee het adaptieve grootlicht in staat is om de verlichting af te stemmen op de rij situatie.

De Q3 Sportback is 4.500 mm lang, 1.556 mm hoog en 1.843 mm breed. Hiermee is het nieuwe model 16 mm langer en 29 mm lager dan de Q3. Desondanks is er volgens Audi sprake van een volwaardige 5-zitter. Dat komt ook omdat de Q3 Sportback onverkort over een wielbasis van 2.680 mm beschikt. Aan de achterzijde zorgen designtrucjes er voor dat de coupéversie optisch breder oogt dan de gewone Q3, hoewel hij feitelijk een halve centimeter smaller is.

Audi zegt dus dat de Q3 Sportback een volwaardige 5-zitter is, maar de achterpassagiers moeten niet te lang zijn. De beenruimte is prima, maar door de lagere daklijn zitten personen langer dan 1,80 meter daar niet comfortabel, zo leerde een eerste zitproef. Ook in/uitstappen is minder moeiteloos dan bij de gewone Q3. De achterpassagiers worden wel in de watten gelegd met een tweetal USB aansluitingen. Verrassend goed is evenwel het zicht naar schuin achter; normaliter wil dit nog wel eens een probleem zijn bij coupéachtige SUV modellen.

In de kofferbak past voor 530 liter aan bagage. Wanneer men de bank helemaal naar voren schuift (dat kan over een afstand van 13 centimeter), dan kan er voor 625 liter aan koffers in de Q3 Sportback worden vervoerd. Omklappen van de 3-delige leuning levert een laadcapaciteit van 1.400 liter op.

Het gespierde uiterlijk van de coupéachtige SUV wordt volgens Audi benadrukt door de schuine D stijlen, de lage schouderlijn, de brede diffusor en de forse wielkasten. Standaard is de Q3 Sportback uitgerust met 17 inch lichtmetalen velgen met 215/65 banden. De Q3 Sportback Pro Line S Line is extra sportief met onder meer 18 inch velgen en 235/55 banden. Optioneel zijn ook 19 en 20 inch velgen van Audi Sport te bestellen. Er is keuze uit 11 carrosseriekleuren. Glanzend chromen carrosseriedetails (onder andere de dakrails) zijn altijd standaard. Tegen meerprijs kunnen dergelijke accenten in zwart worden uitgevoerd. Ook is het mogelijk om, als men bijbetaalt, de spatbord bescherming in carrosseriekleur te laten uitvoeren.

Volgens Audi wordt het sportieve designthema doorgezet in het interieur, maar eigenlijk zien we hier gewoon het dashboard van de standaard Q3. Dat kenmerkt zich door een horizontaal lijnenspel. Wel is het infomedia systeem van een jongere generatie. Het verschil komt onder andere tot uiting in akoestische feedback tijdens de bediening. Daarnaast kan het infomedia systeem overweg met de Alexa dienst van Amazon. Verder zijn er technische voorbereidingen getroffen zodat de Audi in de toekomst kan waarschuwen wanneer stoplichten op groen gaan springen.

Het standaard MMI touch display vormt het centrale bedieningselement en is voorzien van een brede hoogglanzende rand. De 8-hoekige vorm ervan zou een verwijzing zijn naar de Singleframe grille. Net als de airconditioning eronder is het display 10 graden naar de bestuurder gekanteld. Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen; ook is er geen snoertje nodig om Apple CarPlay verbinding te laten maken met het infomedia systeem. Het is inmiddels traditie dat Audi ook de Virtual Cockpit als digitaal instrumentarium aanbiedt. Het bijbehorende display is afhankelijk van de uitvoering 10,1 of 12,3 inch groot. Er is ook een Plus versie van de Virtual Cockpit waarbij de bestuurder onbeperkt kan configureren en bijvoorbeeld de navigatie instructies direct in het blikveld kan laten projecteren.

De Q3 Sportback wordt leverbaar in 4 uitvoeringen: Pro Line, Pro Line Business, Pro Line S en de gelimiteerde introductieversie Edition One. Voor alle versies geldt dat het materiaal gebruik beter is dan bij de gewone Q3. Audi komt hiermee tegemoet aan de kritiek op het te uitbundig aanwezige harde plastic. Het onderste gedeelte van de middenconsole is nu bekleed met zachter materiaal. Tegen meerprijs kunnen het dashboard en de deurpanelen worden bekleed met Alcantara accenten. De Pro Line biedt onder meer een telefoon interface, voorbereiding voor navigatie en automatische airconditioning.

De Pro Line Business voegt daar volledige LED techniek voor zowel de koplampen als de achterlichten aan toe, waarvan de laatste zijn voorzien van dynamische richtingaanwijzers. Ook aanwezig is het infomediasysteem MMI Navigatie Plus.

De Q3 Sportback Pro Line S kenmerkt zich door het zogeheten S-Line exterieur en interieur. Daarnaast is deze uitvoering voorzien van een verstelbare achterbank en chroom accenten in het interieur.

Tijdelijk leverbaar is de exclusieve Edition One uitvoering van de Q3 Sportback. Deze uitvoering wordt uitsluitend geleverd in Mythos zwart metallic en is hij uitgerust met onder andere luxe accenten in het interieur in combinatie met de eerder genoemde S-line aankleding. 20 inch lichtmetalen velgen zouden voor een (extra) sportief en stoer voorkomen moeten zorgen. Hij kan worden herkend aan het merklogo (de beroemde 4 ringen) die onder het achterportier zijn gestanst.

De Q3 Sportback is standaard voorzien van Progressive Steering: naarmate de stuuruitslag toeneemt, wordt de overbrengingsverhouding directer. Dat maakt sturen in stadsverkeer of tijdens manoeuvreren volgens Audi plezieriger en dynamischer bij snel genomen bochten. De lichtvoetige rijeigenschappen zouden extra versterkt worden door het sportonderstel dat optioneel en zonder meerprijs kan worden gekozen. Adaptieve demper controle is eveneens verkrijgbaar, maar daar moet wel voor worden bij betaald. Met Audi Drive Select is het rij karakter actief aan te passen aan de weg situatie, de kwaliteit van het asfalt en de persoonlijke voorkeuren. De keuze bestaat uit de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency, Individual en Offroad.

De Q3 Sportback wordt natuurlijk ook met tal van moderne assistentiesystemen geleverd. ‘Audi Pre Sense Basic’ herkent vroegtijdig controleverlies door de bestuurder en/of acuut ongeval gevaar en zal dan de inzittenden voorbereiden op een crash door onder andere de gordels extra aan te spannen, de ramen te sluiten en de alarmlichten in te schakelen. ‘Audi Pre Sense Front’ is een combinatie van bovenstaande zaken met de noodrem assistent. Daarnaast kan de Q3 Sportback waarschuwen voor langsrijdend verkeer bij achteruit parkeren. Een rijbaan assistent en adaptieve cruise controle zijn natuurlijk ook van de partij. De Audi kan zichzelf ook in/uit parkeren; de bestuurder hoeft dan alleen de rijrichting te selecteren en gas te geven of te remmen.

De beschikbare motoren voldoen reeds aan de Euro 6d-TEMP emissienorm. Het aanbod bestaat bij de marktintroductie uit 1 benzine en 2 diesel motoren. De krachtigste motor is de 2.0 TFSI met 230 pk; in deze vorm luistert de Q3 Sportback naar de naam 45 TFSI Quattro. De 2.0 TDI levert 150 pk in de ’35 TDI’ instapdiesel en 190 pk in de ’40 TDI Quattro’; deze vierwielaangedreven variant volgt later.

Het motorenaanbod wordt op korte termijn uitgebreid met een 150 pk sterke 1,5 liter benzinemotor (35 TFSI genaamd) die beschikt over brandstofbesparende cilinder uitschakeling technologie. Hiermee worden de tweede en derde cilinder gedeactiveerd bij lage en middelmatige belasting. De 1.5 TFSI, die is gekoppeld aan een S-tronic automaat met dubbele koppeling, is een milde hybride (MHEV). Dit houdt in dat de Q3 Sportback 35 TFSI is uitgerust met een 48 Volt systeem dat bestaat uit een lithium/ion accu en een startmotor/generator. Bij remacties kan het systeem tot wel 12 kW aan energie terugwinnen. De milde hybride techniek zorgt er ook voor dat de Q3 Sportback 35 TFSI over een lange afstand kan ‘zeilen’ met losgekoppelde aandrijflijn (tussen 40 en 160 km/u) en dat het start/stopsysteem al bij 21 km/u begint te werken. Dit bespaart volgens Audi circa 0,4 liter per 100 kilometer aan brandstof. De gewone Q3 wordt in een later stadium leverbaar met de milde hybride versie van de 1.5 TFSI motor.

Ook de andere motoren worden standaard gekoppeld aan de automatische 7-traps S-tronic transmissie. Dat geldt ook voor de nog te introduceren SQ3 Sportback en de RS Q3 Sportback. De Q3 Sportback wordt vanaf deze herfst leverbaar. Meer informatie over de prijzen maakt Audi in aanloop naar de marktintroductie bekend, maar reken op een meerprijs van 1.500 euro ten opzichte van de gewone Q3. Dit betekent dat er in de 35 TFSI versie ingestapt zal kunnen worden voor 48,5 mille en in de 35 TDI voor 54,5 mille. De Q3 Sportback gaat concurreren met de BMW X2, de Jaguar E-Pace en de Mercedes-Benz GLA. Hij zal in het Hongaarse Györ gebouwd gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.