Rijdt niet sportief, maar is wel heel volwassen: test nieuwe Peugeot 208

0

Waarom de korte test?

Peugeot heeft alle prijzen bekendgemaakt van de nieuwe 208 die in november in de Nederlandse showrooms arriveert. Is hij het bestellen (en/of wachten) waard? Een select aantal autojournalisten mocht op een test circuit van de autofabrikant in de nabijheid van Parijs achter het stuur kruipen van een prototype dat op een paar details na identiek is aan de productieversie. Er kon worden kennisgemaakt met de GT-Line uitvoering die voorzien is van een 100 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor.

Wat voor auto is het?

De nieuwe Peugeot 208 is het tweede model van het PSA concern na de DS 3 Crossback dat gebaseerd is op het kersverse CMP platform. Het onderstel is primair ontwikkeld voor compacte B segment auto’s, maar Citroën gaat het ook gebruiken voor een C segment middenklasser à la de Skoda Scala. Trouwens, de nieuwe Peugeot 2008, die ook van dit platform gebruik maakt, is met een wagenlengte van 4,30 meter ook geen echt compacte auto meer. Bij de ontwikkeling van het CMP platform is rekening gehouden met verschillende vormen van aandrijving: door middel van een conventionele verbrandingsmotor óf volledig elektrisch.

De emissievrije versie van de 208 werd vorige week al gerecenseerd. Die is met een prijs van minimaal 36.250 euro veruit het duurst, maar de hier getest GT-Line is met een tarief van 24.230 euro afgerond een derde goedkoper. Dat zal voor leaserijders niet doorslaggevend zijn, maar wel voor particuliere autoconsumenten. De uitrusting van de 208 GT-Line omvat hoogglans zwarte exterieurdelen, een sportieve grille, getinte achterste ruiten, 17 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, LED koplampen & achterlichten, een 10,0 inch touch screen met navigatiefunctie, parkeer sensoren vóór & achter, een sportstuur en een achteruit rij camera.

Een ‘3D instrumentarium’, Apple CarPlay, Android Auto, een licht & regen sensor, automatisch groot licht en automatische temperatuur regeling zijn ook van de partij. Bij de prijs inbegrepen is ook een onderscheidende styling. Er zijn maar weinig auto’s in het B segment die zoveel design allure hebben. Ook de technisch identieke Opel Corsa niet. Alleen de nieuwe Renault Clio komt met zijn opvallend vormgegeven dag verlichting enigszins in de buurt.

Is het wat?

Als je instapt, is het eerst zaak een comfortabele zitpositie te vinden. Dat klinkt als een open deur, maar vergt enig verstelwerk van stoelen en stuurwiel. Zit je graag laag, dan ben je verplicht, tenminste om zicht te kunnen houden op het instrumentarium, om ook het stuur zo ver mogelijk naar beneden te doen, eigenlijk totdat het tussen jouw benen is beland. Niet iedereen zal direct een fan zijn van deze opstelling, maar je wordt beloond met een goed zicht op een prachtig digitaal instrumentarium met 3D techniek. Kort door de bocht is het visuele effect daarvan weergave van additionele rij informatie op een manier die doet denken aan een head-up display, maar dan in het instrumentarium zelf. In het begin is het even wennen en denk je dat jij hoognodig een ogentest moet laten doen, maar na een paar minuten is het volkomen vertrouwd. Het is met name handig omdat ook navigatie instructies op deze manier in het digitale instrumentarium geprojecteerd kunnen worden. Voor de rest is de meerwaarde vooral visueel van aard.

De nieuwe 208 is langer maar ook lager dan zijn voorganger. Dat zorgt voor sportievere carrosserie proporties, maar is niet perse het ideale recept voor meer interieurruimte. Toch kunnen 2 volwassenen prima achterin zitten. Alleen de deuropeningen zijn aan de kleine kant. Ook het formaat van de kofferbak is gegroeid. In de nieuwe Clio past meer bagage, maar de 208 verslaat nu wel de Fiesta. Het is alleen jammer dat de Peugeot niet geleverd wordt met een dubbele laadvloer zodat je spullen uit het zicht kan opbergen of waarmee een til drempel vermeden kan worden.

De Peugeot maakt echter vooral indruk met de hoogwaardige afwerking van zijn cabine. Er zijn eigenlijk geen segmentgenoten die hieraan kunnen tippen. De nieuwe 208 is duidelijk familie van de afgerond 2 keer zo dure 508 en dat is een compliment. De zogeheten i-Cockpit heeft een sterke hightech uitstraling en dankzij de fraaie materialen die er gebruikt zijn, maakt de nieuwe 208 een hoogwaardige indruk. Vanuit deze optiek is er absoluut geen reden om door te sparen voor een Audi A1. Of het moet voor het touch screen zijn, want hoewel het aanraakscherm er aantrekkelijk uit ziet, is een intuïtieve bediening niet goed mogelijk. Bovendien is er geen logische reden waarom men de airconditioning en ventilator via dit display zou moeten bedienen.

Een sportief design is echter geen garantie voor dynamische rijeigenschappen, zo bleek tijdens de test. Om de beginnen is de besturing erg licht. Dat is prettig voor manoeuvres in de stad, en hoewel de bekrachtiging afneemt zodra het tempo wordt opgevoerd, voelt de Peugeot toch wat zwabberig aan omdat er rond de middenstand te weinig actie is. Verder is het zelf centrerende effect onvoldoende, maar goed, wie weet kan dit nog gecorrigeerd worden als de Franse ingenieurs de laatste puntjes op de i zetten.

De vering is erg comfortabel afgesteld. Dat is prettig op slecht wegdek, maar de nieuwe 208 helt hierdoor nogal sterk over, zelfs bij lage snelheid. Verder kan de Peugeot vanwege de bijtkracht van de remmen gaan duiken als je het pedaal niet met beleid doseert. Per saldo rijden zowel de Fiesta als de Ibiza sportiever, maar de 208 scoort wel zeer hoog qua algehele verfijning, ook omdat rol geluiden en windgeruis goed onderdrukt worden.

De 3 cilinder PureTech motor heeft vanwege een turbo gat onderin toeren nodig om zijn 100 pk te kunnen leveren, maar doet dat gretig, ondertussen een sympathiek klinkende roffel producerend. Je zou in 9,9 seconden op 100 km/u moeten kunnen zitten en dat is een uitstekende tijd voor een dergelijk bescheiden gemotoriseerde auto. In het vederlichte koppelingspedaal zou echter meer gevoel mogen zitten. Hetzelfde geldt voor de handgeschakelde 6-bak. Onbedoeld rij je soms weg in de derde in plaats van eerste versnelling omdat de bediening nogal rubberachtig is. Allesbehalve ideaal is ook de overmaatse pook knop die daardoor niet lekker in de hand ligt. Voor wie nu gegeten en gedronken heeft met de handgeschakelde 208: de GT-Line is er ook met een 8-traps automaat. Die schakelt mooi vlot en soepel, maar zorgt wel voor een duidelijk voelbaar meergewicht. In handgeschakelde vorm is de geteste Peugeot 1.090 kilo zwaar. Dat is 30 kilo minder dan de oude 208 in de weegschaal legde, terwijl de Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line de naald doet uitslaan naar 1.144 kilo.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De nieuwe Peugeot 208 is stijlvol, chique, keurig afgewerkt, heeft een prachtig interieur, is comfortabel geveerd en biedt veel verfijning. In GT-Line tenue oogt hij als een sexy hete hatchback, maar de Fransoos rijdt niet echt lichtvoetig of strak. Dat is een gemiste kans voor Peugeot dat juist met zijn spirituele voorvader, de 205, in dit opzicht een uitstekende reputatie heeft opgebouwd. In een Fiesta of Ibiza zal jij dus meer rij plezier hebben, maar in deze nieuwe 208 oogst je veel meer bewondering. En hij rijdt misschien niet echt sportief, het weggedrag is wel ongekend volwassen voor een B segment auto. Dat zal voor veel mensen doorslaggevend zijn.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.