Aiways komt in april met een elektrische SUV naar Europa

0

Aiways heeft haar elektrische SUV voor het middenklasse segment gepresenteerd: de U5. Hij komt volgend jaar op de markt en kan in januari besteld worden. Als indicatie voor de fiscale waarde wordt 35.000 euro genoemd. Zal Aiways daarmee succes kunnen afdwingen in Nederland?

Aiways, naar eigen zeggen een “Mobility en Technology” bedrijf, werd in 2017 opgericht door Samuel Fu en Feng Gu; een tweetal Chinese zakenmannen die een lange staat van dienst hebben bij onder andere SAIC, Mercedes-Benz en Volvo. Bij deze autofabrikanten, maar ook bij Audi en BMW, en bij gerenommeerde softwarebedrijven, plukten zij diverse werknemers weg. Doel was en is om een team te vormen waarmee van Aiways een succes gemaakt kan worden.

Tot het team behoren ook de Japanse ontwerper Ken Okuyama (die in het verleden onder meer de Ferrari 599 GTB en de Maserati Quattroporte tekende) en Roland Gumpert (ooit directeur van Audi Sport en bekend van de Gumpert Apollo en de RG Nathalie die in samenwerking met Aiways werd ontwikkeld). Deze Duitser werd eindverantwoordelijk gemaakt voor de Europese strategie van het jonge automerk.

De auto die Europa moet veroveren is de U5: Een 1.730 kilo wegende middelgrote SUV die 4,68 meter lang is en plaats biedt aan 5 personen. Hij wordt aangedreven door een zelfontwikkelde elektromotor die goed is voor 191 pk en 390 Nm. In de wagenbodem van de U5 bevindt zich een 65 kWh accupakket dat via een snellader in 44 minuten voor 80 procent kan worden opgeladen. Die batterijenset wordt in eigen beheer geproduceerd in het Chinese Chanshu met door CATL aangeleverde cellen. De actieradius bedraagt 503 kilometer (volgens de verouderde NEDC meetmethode; het WLTP cijfer is nog niet bekend maar reken op ongeveer 400 kilometer).

Het ontgrendelen van de U5 gebeurt via een applicatie op de telefoon. Zodra je bent ingestapt, tref je een interieur aan dat voldoet aan de laatste trends. Een AI camera in het dashboard scant ondertussen jouw gezicht om de voorkeursinstellingen daarop aan te passen. Verder is de U5 voorzien van een automatische parkeerfunctie, een noodremassistent met voetganger herkenning, dode hoek detectie, rijstrook bewaking en adaptieve cruisecontrole. De gebruikte interieurmaterialen zijn van prima kwaliteit en alles voelt solide aan.

De op de foto’s getoonde U5 is een prototype dat zich in de laatste ontwikkelingsfase bevindt. Het uiteindelijke productiemodel zal evenwel voor 99 procent identiek zijn. Die rolt nog dit kwartaal van de band in de fabriek in Shangrao nabij Sjanghai. Inmiddels zijn er 200 exemplaren gebouwd. In de productiefaciliteit is omgerekend 500 miljoen euro geïnvesteerd. Om de kwaliteit van de U5 te bewijzen, begon Aiways 2 maanden geleden een ware monstertocht vanaf die thuisbasis naar Amsterdam; een afstand van 12.320 kilometer. Tussendoor werd er onder meer gestopt in Rusland, Kazachstan, Noorwegen en Denemarken om de pers aldaar kennis te laten maken met de U5. Na Amsterdam trekt de karavaan richting Parijs en Zürich. Het einddoel is de IAA in Frankfurt. Daar kan de U5 (met ruim 13.000 kilometer op de teller) met eigen ogen aanschouwd worden. De IAA wordt van 12 tot 22 september gehouden.

Aiways start in april volgend jaar met de commercialisering van de U5, maar zal dit niet vanuit showrooms gaan doen. In plaats hiervan komen er een aantal tijdelijke stores in verschillende Europese steden. Daar kan men de U5 bekijken en een proefrit aanvragen. Aiways gunt de primeur aan Nederland, Zwitserland en Denemarken. De SUV kopen is vooralsnog nog niet mogelijk. Daarom doet Noorwegen niet mee. Aiways gaat de U5 in eerste instantie alleen via lease constructies aanbieden. Hiervoor gaat de Chinese autofabrikant samenwerken met Leaseplan. De hiervoor benodigde transactie verricht je op internet, waarna de SUV wordt thuisbezorgd. Noorwegen kent op het gebied van lease strenge regels, waardoor deze markt voor Aiways niet aantrekkelijk is.

De Duitse verzekeraar Allianz verzorgt de pechservice en handelt de aftersales af, zo meldt Alexander Klose, de senior vice-president voor alle operaties buiten ChinaKlose. Hoe dat er in de praktijk dan uit komt te zien, kon hij nog niet zeggen. Wel is duidelijk dat de service voor de klant voornamelijk uit ‘road side assistance’ bestaat , ofwel incidentele pechhulp langs de weg. Aiways belooft namelijk dat de eerste 100.000 kilometer geen onderhoud nodig is. Wel komt er een grote werkplaats in Europa voor grotere reparaties, waarschijnlijk bij het al bestaande R&D centrum van de Chinese autofabrikant nabij Ingolstadt (Duitsland). Daarnaast zullen er bij circa 3 Europese havens opslagplaatsen voor onderdelen komen.

Aiways heeft een productiecapaciteit in haar fabriek gecreëerd van 150.000 auto’s per jaar. Dit aantal kan eenvoudig verdubbeld worden, aldus Klose. Hij denkt in het eerste jaar 10.000 exemplaren van de U5 te kunnen verkopen in Europa. Binnen 18 maanden zullen nog 2 andere modellen door Aiways gepresenteerd worden: een grotere U7 en een coupéachtige cross-over die mogelijk U6 gaat heten. Die laatstgenoemde wordt volgend jaar maart getoond op de autosalon van Genève. Pas na 2020 wordt er gekeken naar verkoop in het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Vanwege het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten wacht Aiways met het bewerken van de Noord Amerikaanse markt.

Reageren is niet mogelijk.