Exclusief: lezers preview Peugeot 208

0

Eén van de grootste smaakmakers van het automodeljaar 2020 is de nieuwe Peugeot 208. Niet alleen vanwege zijn markante, sportieve design maar ook omdat hij leverbaar wordt in 3 aandrijfsmaken: benzine, diesel of volledig elektrisch. Daarnaast is zijn dashboard ook iets bijzonders. Er zijn concurrenten die ook leverbaar zijn met een volledig digitaal instrumentarium, maar Peugeot voegt er een 3D effect aan toe. Daarnaast zorgt ook de combinatie van een klein, laag geplaatst instrumentarium met een hoge locatie van de tellerpartij voor een bijzondere ambiance.

Moest de vorige 208 het nog doen met een onderstel dat feitelijk een doorontwikkeling was van de bodemplaat van de 206 uit de jaren negentig van de vorige eeuw, Peugeot pakt bij de nieuwe generatie uit met een kraakvers platform. Dat moet hem veel betere rijeigenschappen en extra comfort bezorgen. Voor de aandrijving zorgen een serie hooggeprezen motoren: de toerengretige 3 cilinder 1.2 PureTech benzine unit met 75, 100 of 130 pk of de gecultiveerde 4 cilinder 1.5 BlueHDi met 100 pk. De meeste aandacht gaat echter uit naar de volledig elektrische uitvoering, die dankzij een 50 kWh accupakket 340 kilometer ver kan komen en die in een half uur tijd weer voor 80 procent op te laden is.

Zal de nieuwe Peugeot 208 in staat zijn om de Volkswagen Polo te onttronen als de meest gewilde B segment hatchback? De Ford Fiesta en de nieuwe Renault Clio is dit in ieder geval niet gelukt. Autointernationaal.nl laat 4 lezers aan het woord om een antwoord te vinden op deze vraag.

Peter (63) rijdt nu in een Honda Civic. Hij is op zoek naar een compactere auto waarmee hij als huisarts elektrisch korte afstanden kan afleggen, maar waarvan de actieradius groot genoeg is om tijdens het weekend trips richting de natuur kan ondernemen. Peter denkt dat dit met een opgegeven rij bereik van 340 kilometer probleemloos moet lukken. “Het 3D display achter het stuur vind ik verbazingwekkend. De grafische kwaliteit is zeer hoog. Het nieuwe instrumentarium is een duidelijke verbetering ten opzichte van de displays die Peugeot eerder gebruikte. Dat het stuur nogal klein is, vind ik wel prettig. Het zorgt voor een sportief gevoel. Het doet mij denken aan de MG TF die ik ooit had. Ook het exterieur ziet er zeer sportief uit. De 208 oogt gespierd en Peugeot heeft veel aandacht besteed aan de details. Met name de lichtunits zorgen voor onderscheid met de concurrentie. Zelfs aan het merklogo, dat half glanzend is en half mat, is zorgvuldig ontworpen. Alles samen zorgt dit er voor dat dit geen inwisselbare auto is, maar een gedenkwaardig ontwerp. Het is goed dat er aparte fysieke toetsen zijn onder het touch screen. Daarmee kan je functies sneller bedienen, maar ze voelen goedkoper en minder solide aan dan de exemplaren in de 508. De bagageruimte is groot genoeg voor doordeweekse activiteiten, maar voor een weekendje weg heb ik een grotere auto nodig. Daarom zou ik de Civic er naast houden. Mijn enige bron van zorg is de betrouwbaarheid, want Peugeot heeft qua elektrische auto’s nog geen degelijke reputatie opgebouwd”.

Garry (36) is eigenaar van een stekker hybride Kia Niro . “Ik ben met name geïnteresseerd in de elektrische versie van de 208 want ik wil volledig emissievrij gaan rijden. Daarom ben ik op zoek naar een betaalbaar model die toch een goede actieradius heeft. Ik heb in de e-Niro gereden en vond die auto fantastisch, maar hij is voor mij te duur. De 208 ziet er heel modern uit, maar er zijn ook een aantal klassieke merkkarakteristieke designelementen zoals de badges op de C stijl. De zwarte beschermranden rond de wielkasten staan de Peugeot fantastisch omdat daarmee de aanwezigheid van grotere wielen wordt gewekt. Ook het scherm van het infomediasysteem ziet er prachtig uit en de installatie lijkt mij intuïtief om te bedienen. Ik vind ook het nieuwe 3D instrumentarium heel mooi. Verder vind ik het een groot pluspunt dat je zelf kan kiezen welke informatie wordt weergegeven. Door het zogeheten i-cockpit ontwerp zit je min of meer ingekapseld in de 208 en dat vind ik wel prettig. Tegelijkertijd is de zitpositie sportief omdat de stoelen laag geplaatst zijn. De hoeveelheid beenruimte achterin vind ik indrukwekkend. Ik kan prima achter iemand zitten die meer dan 1,80 meter lang is. Dat maakt deze Peugeot voor mij ook geschikt als gezinswagen. Het enige minpunt vind ik de bagageruimte. Die is niet bijzonder groot en de achterbankleuning laat zich niet volledig vlak leggen. Maar gelukkig heb je in de e-20 8geen ruimteverlies door het accupakket”.

Harry (24) heeft nu een Ford Ka onder zijn kont. “Ik ben nu op zoek naar een elektrische auto en de e-208 heeft echt mijn aandacht getrokken omdat hij er fantastisch uit ziet en een goede actieradius biedt. Het interieur is ook erg onderscheidend. Ik heb veel klachten van rijders van een moderne Peugeot gehoord dat het stuurwiel te klein zou zijn, maar dat is hier geen probleem. De lay-out is goed doordacht en het dashboard is veel interessanter om naar te kijken dan de boordplank van de Ford Fiesta. Ook het 3D effect in het digitale instrumentarium vind ik prachtig. Daarmee onderscheidt deze Peugeot zich van de massa. Ik vind het ook prettig dat het touch screen niet dominant aanwezig is in het interieur omdat het scherm laag en breed is met een donkere achtergrond. Volgens mij zal de 208 veel van mijn leeftijdsgenoten aanspreken omdat hij op een verfrissende manier brutaal en radicaal is. Het is voor Peugeot alleen te hopen dat oudere rijders niet zullen afhaken. Veel mensen maken zich zorgen om de actieradius van een elektrische auto, maar 340 kilometer zal voor de meeste rijders voldoende zijn. Verder vind ik het een goede zaak dat je de e-208 met 100 kW snel kan opladen. Bij de vernieuwde Renault Zoé ligt de limiet bij 50 kW”.

Tot slot komt Louise (46) aan het woord, die in een auto rijdt die binnenkort niet meer nieuw te koop zal zijn: een Infiniti Q30. “Ik rij maar 10.000 kilometer per jaar dus ik ben nu op zoek naar een kleinere en goedkopere hatchback. De styling van de nieuwe 208 spreekt mij erg aan en hij beschikt over assistentiesystemen die mij in de Infiniti goed bevallen en die ik dus niet kwijt wil, zoals adaptieve cruisecontrole, een rijstrook assistent en een 360 graden camera. De 208 ziet er erg modern uit zonder overdreven hoekig te zijn. Hij onderscheidt zich daarmee van zijn concurrenten én van de vorige generatie. Het interieur doet niet goedkoop aan, maar ook niet echt premium. Het is een goed compromis. Ik zal er prima mee kunnen leven als ik afscheid heb genomen van mijn Infiniti, een zogenaamd premium merk. Van het digitale instrumentarium ben ik een fan omdat je ook de navigatie instructies op het display kan weergeven. De elektrische versie van de 208 zou ik serieus overwegen omdat hij voldoende actieradius biedt. Kijkend naar mijn eigen rij gedrag, zal ik zelden gebruik hoeven te maken van publieke oplaadpunten. Maar ik vermoed dat Peugeot amper korting gaat geven op de e-208, dit in tegenstelling tot de benzineversies en dat kan een drempel zijn. De enige kritiek die ik op de auto zelf heb, is dat de laadvloer een forse verhoging heeft zodra je de achterbank leuning plat legt”.

Reageren is niet mogelijk.