Schone schijn: test Peugeot 208 GT-Line 1.2 PureTech 100

0

Het is een cliché: over een nieuwe auto opmerken dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Maar in het geval van de nieuwe 208 is die omschrijving zondermeer van toepassing.

Enerzijds omdat Peugeot sinds de introductie van de tweede generatie 3008 een renaissance beleeft. Werden eerdere modellen van het merk nog volledig met de Franse slag ontworpen en gebouwd, sinds Carlos Tavares achter het stuur zit bij het overkoepelende PSA concern waait er een frisse wind. Dat kwam tot uiting in een haast onweerstaanbare mix van design, kwaliteit en begerenswaardigheid bij de genoemde 3008. De grote vraag is nu of Peugeot dit succes met de nieuwe 208 kan herhalen. De in de tussentijd gelanceerde 508 maakte ook best veel indruk, maar dat model (lage carrosserie, D segment, geen premium badge, geen fiscaal voordeel genererend elektrische aandrijving) is anno 2019 geen type auto meer waarmee grote verkoopaantallen gerealiseerd kunnen worden.

Anderzijds zijn de verwachtingen omtrent de nieuwe 208 hooggespannen omdat deze Peugeot van alle markten thuis is. Niet qua carrosseriesmaken (er is enkel een 5-deurs hatchback) maar omdat er gekozen kan worden uit conventionele én elektrische aandrijving. Zeker de laatste menuoptie is een recept voor succes in Nederland. Het is daarom goed denkbaar dat de nieuwe 208 zich volgend jaar bij ons ontwikkeld tot de beste verkochte auto. Aan de ene kant kan de Peugeot klanten bedienen die vooralsnog vast willen blijven houden aan een klassieke benzine (of diesel) motor en aan de andere kant opent de e-208 de enorme afzetmarkt voor het Franse merk. De dagen van het verlaagde bijtellingfeest zijn weliswaar geteld, maar de elektrische versie opereert in een prijssegment die daar (voorlopig) geen last van heeft.

De 208 heeft net zoals zijn grote broer 508 ook een ‘lage’ carrosserie, maar hij opereert in een segment die (vooralsnog) niet leeggegeten wordt door de SUV. Dit betekent dat er in de betreffende autoklasse nog goed zaken te doen valt en dat weet de concurrentie ook. De concurrentie is daardoor feller dan ooit. De toon wordt gezet door de Ford Fiesta, de Renault Clio en de Volkswagen Polo. De vorige generatie Peugeot 208 speelde in dit gezelschap verkooptechnisch de tweede viool, maar het nieuwe model weet zich met zijn radicaal gewijzigde design maximaal in de kijker te spelen. Een iets lagere en bredere bouw (in combinatie met een langere motorkap) helpt om de Fransman een sportievere uitstraling te geven, maar het zijn vooral de agressief getekende neuspartij, de gemeen ogende koplampen, de verticaal geplaatste LED dagverlichting, de zwart omrande wielkasten, de korte overhangen, de ronde gespierde kont en de C stijl die herinneringen oproept aan de iconische 205 die de Peugeot zo aantrekkelijk maken. De nieuwe 208 oogt als een gemaskerde ridder die het B segment komt bevrijden van zijn saaiheid. De Peugeot onderscheidt zich daarmee automatisch van de massa.

Aan dit jubelverhaal komt geen eind zodra je instapt, integendeel. Nog meer dan het exterieur zorgt het dashboard er voor dat de nieuwe 208 met niets te vergelijken is in zijn klasse. Knijp je een oogje toe bij het harde plastic dat Peugeot voor de deurpanelen en de dashboardklep gebruikt heeft (en bij het vele, slijtagegevoelige pianolak), dan is het puur genieten. Elders zijn er veel zacht aanvoelende materialen gebruikt en de bouwkwaliteit is bovengemiddeld goed. Je komt diverse fraaie designtouches tegen zoals tuimelschakelaars, stikselwerk in een contrasterende kleur en configureerbare sfeerverlichting. In vergelijking met het ontwerp van Peugeot lijken de dashboards van de concurrentie uit de vorige eeuw te komen.

De geteste GT-Line uitvoering (24.230 euro in combinatie met een handgeschakelde 6-bak en 100 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor) is voorzien van een 10,0 inch touch screen met navigatiefunctie (de lagere uitrustingniveaus hebben een 7,0 inch scherm). Zijn uitrusting omvat verder sportstoelen, parkeer sensoren vóór, een sportstuur, een achteruit rij camera, hoogglans zwarte exterieurdelen, een afwijkende grille, getinte achterste ruiten, 17 inch lichtmetalen velgen, LED koplampen. Net als de goedkopere Allure uitvoering (20.630 euro met dezelfde aandrijflijn) is de GT-Line ook voorzien van LED achterlichten, Apple CarPlay, Android Auto, parkeer sensoren achter, een licht & regen sensor, automatisch grootlicht, automatische airconditioning en LED achterlichten.

Een speciale vermelding verdient het 3D instrumentarium waarmee zowel de Allure als de GT-Line zijn uitgerust. Het idee (van Peugeot) is dat daarmee primaire oftewel belangrijke rij informatie optisch verder naar voren projecteert dan secundaire gegevens. In de praktijk werkt dat goed. Menigeen moet even wennen aan de zogeheten i-Cockpit van Peugeot vanwege de nogal hooggeplaatste klokkenwinkel, maar al rijdend kost dat bij dit 3D instrumentarium minder moeite. Een laaggeplaatst stuurwiel maakt ook onderdeel uit van het i-Cockpit concept van Peugeot. In de nieuwe 208 lijkt dat rechtstreeks afkomstig te zijn uit een conceptstudie. Bij het 3D instrumentarium is dat feitelijk het geval: dat debuteerde in 2014 in het Quartz showmodel.

Ondanks de tot nu toe gehouden lofzang over het interieurontwerp van de nieuwe 208 is het niet allemaal goud wat er blinkt. Zo is het ruimteaanbod op zijn best gemiddeld (het optionele panoramadak berooft achterpassagiers van waardevolle bewegingsvrijheid voor hun hoofd) en het kofferbakformaat is met 311 liter gewoon doorsnee.

Verder oogt het eerder genoemde 10,0 inch touch screen weliswaar heel modern, maar de bediening is net zo friemelig en prutserig als wij uit de donkere jaren van Peugeot gewend zijn en daarmee totaal geen partij voor de installaties van Seat (Ibiza) en Volkswagen (Polo).

Een domper is ook dat de 208 lang niet zo spannend rijdt als hij er uit ziet. Niet dat het weggedrag van de Peugeot ondermaats is, maar de ‘wow factor’ die op het exterieurdesign en het cabineontwerp wel toepassing is, wordt hier niet gecontinueerd. Dat komt om te beginnen door de te sterk bekrachtigde, elastische en gevoelloze besturing waardoor je soms niet goed weet waar de voorwielen mee bezig zijn.

Verder hebben de fraaie, dikke C stijlen als nadeel dat zij de overzichtelijkheid van de 208 nogal beperken, hetgeen met name in de stad hinderlijk kan zijn. De vering is doorgaans comfortabel, maar op lage snelheid wat stoterig. Je hebt dan het gevoel dat de Peugeot op ultralage banden staat, maar dat was tijdens de test in Portugal niet het geval. Hoewel de vering dus kort kan zijn, wordt de carrosserie toch niet bijzonder strak onder controle gehouden.

Het bedienen van de rubberig aanvoelende handbak biedt ook weinig genot. Gelukkig is er als alternatief een 8-traps automaat die zijn werk discreet doet, maar als je die in combinatie met de 130 pk versie van de 1,2 liter turbobenzinemotor bestelt, dan loopt het factuurbedrag op tot 27.930 euro.

Gelukkig is het aan boord bij de nieuwe 208 wel prettig stil. Dat komt niet alleen door het ontbreken van windgeruis en rol geluiden, maar ook omdat je de 3-pitter anders dan bij de vorige generatie nauwelijks hoort. De turbobenzinemotor doet zijn werk discreet (stationair , pruttelt hij op een sympathieke manier) en pakt gretig op zonder dat de lineaire afgifte van het vermogen daar onder lijdt. Ook is er geen sprake van een turbogat en als jij besluit de rode zone van de (digitale) toerenteller op te zoeken, dan zal de PureTech daar allerminst tegen protesteren.

Hoewel de rij ervaring in de nieuwe 208 dus weinig bijzonder is (de rijeigenschappen van de Fiesta zijn meer in balans en de Ibiza voelt lichtvoetiger aan), beschikt de Peugeot dankzij zijn design en interieurkwaliteit toch over een haast onweerstaanbare charme. Die laatste 2 eigenschappen zijn zó sterk dat het niet anders kan dat het Franse automerk een nieuwe winnaar in handen heeft. De ontwerpers van Peugeot hebben een uitzonderlijke prestatie geleverd met het design van zowel het exterieur als de cabine van de nieuwe 208. Ook het kwaliteitsniveau is indrukwekkend.

80%
80%
Awesome

Conclusie

Er kan dus geconcludeerd worden dat Peugeot de succesingrediënten van het hitnummer 3008 op een geslaagde manier heeft weten te vertalen naar een kleinere en wezenlijk goedkopere auto. De nieuwe 208 zal beslist niet ondergaan in de B segment massa. Zijn rijeigenschappen zijn zoals gezegd niet bijzonder, maar voor negatieve verrassingen zorgt de Peugeot in dit opzicht niet en het gripniveau is boven elke twijfel verheven.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (41)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.