Prijs indicatie nieuwe Peugeot 2008

0

Autointernationaal.nl kan een prijs indicatie geven voor de nieuwe Peugeot 2008. De prognose is gebaseerd op de inmiddels vrijgegeven tarieven voor Spanje. Daar zal de nieuwe Peugeot 2008 worden geproduceerd in de Vigo fabriek.

Onthuld in juni, zal de nieuwe Peugeot 2008 in Nederland officieel worden gelanceerd in februari 2020. Maar de orderboeken gaan vermoedelijk begin december al open. Dan zal Peugeot zelf de tarieven onthullen. Maar om een idee te hebben, komt Autointernationaal.nl nu al met een prijs indicatie. Daarvoor wordt naar de andere kant van de Pyreneeën gekeken. De Spanjaarden kunnen in de 2008 instappen voor 17.550 euro. Voor dit bedrag krijgen zij dan direct de 100 pk sterke 1.2 PureTech Active versie. Anders dan de 208 wordt de 2008 niet aangeboden in de basisversie Like noch met de turboloze 75 pk variant van de 3 cilinder benzinemotor.

Concreet betekent dit een Nederlandse instapprijs van 25.530 euro voor de genoemde 1.2 PureTech Active uitvoering met 100 pk. Dat is een pittig tarief als je kijkt naar wat Nissan minimaal voor de nieuwe Juke vraagt (23.990 euro voor de 117 pk sterke 1,0 liter 3 cilinder turbobenzine versie in Visia tenue).

De Allure uitvoering wordt minimaal 1.800 euro duurder en voor de GT-Line aankleding moet daar nog eens zeker hetzelfde bedrag bij worden opgeteld. Wil je de 2008 met dit uitrusting niveau, maar ook met de 130 pk variant van de 1.2 PureTech motor plus een 8-traps automaat, dan ben je sowieso 32.730 euro kwijt. Ter vergelijking: de Nissan Juke kost als Tekna met 7-traps DCT automaat (die voorzien is van een dubbele koppeling) 30.990 euro. Maar dan heb je nog steeds 117 pk.

Wat de elektrische versie e-2008 betreft, die gaat in Allure tenue minimaal 41.150 euro kosten. De GT-Line gaat een tarief van 43.950 euro krijgen. Ter vergelijking: Hyundai vraagt 41.595 euro voor de Kona Electric in Comfort uitvoering.

 

Beter dan de 208?

Het marktdebuut van de Peugeot 208 heeft inmiddels de nodige wenkbrauwen doen fronsen. Niet alleen vanwege het tegenvallende ruimteaanbod achterin en de kleine kofferbak (waardoor, in combinatie met de ambitieuze prijsstelling, hij een minder goede allrounder is dan de Renault Clio), maar ook door geen 5 sterren de scoren in de botstest van Euro NCAP. Achterpassagiers worden in de 208 namelijk niet goed beschermd. Met de 2008 kan Peugeot echter revanche nemen. Die heeft een grotere overhang achter en het boerenverstand zegt dan dat dit een betere protectie van de inzittenden betekent.

In Nederland heeft de Peugeot importeur overigens de levering van de elektrische e-208 uitgesteld. Reden is dat de uitvoering met snellere 3-fasen lader pas later beschikbaar is. De importeur wil de e-208 niet zonder deze voorziening op de markt brengen omdat men meent dat de doelgroep de mogelijkheid om de Peugeot snel op te laden op prijs zal stellen. Gebruik van de 3-fasen lader scheelt namelijk 3 uur laden via een Wallbox (5 in plaats van 8 uur). Dat de e-208 hierdoor wat duurder wordt, zal voor de zakelijke doelgroep volgens de importeur geen probleem zijn. Zij zijn met name geïnteresseerd in de bijtelling en minder in de aanschafkosten. De keuze voor levering van de e-208 met een 3-fasen lader betekent dat de eerste klanten de sleutels niet al begin 2020 krijgen (zoals aanvankelijk was gepland), maar pas een paar maanden later.

De elektrische versie zal in Nederland sowieso niet geleverd gaan worden in de goedkopere Like of Active uitvoeringen. Hiermee vaart Peugeot een andere koers dan Opel, dan de technisch identieke Corsa-e wél aanbiedt in een simpele basisversie. Die is daardoor ruim 5 mille goedkoper. Daar is de importeur niet jaloers op. Die merkt dat de meeste klanten voor de e-208 de duurdere GT-Line versie bestellen. Die kost 39.050 euro. Daarin ziet de importeur zijn gelijk bevestigd dat de doelgroep niet primair geïnteresseerd is in een lage basisprijs.

Reageren is niet mogelijk.