Volwassen achterpassagiers? Koop dan geen nieuwe Peugeot 208!

0

Is de nieuwe 208, die in Europa moet uitgroeien tot de bestseller van Peugeot, met de Franse slag ontworpen? Dat vermoeden zou kunnen ontstaan nu deze hatchback slechts 4 sterren heeft gescoord bij de crashtests van Euro NCAP. De veiligheid van zijn belangrijkste concurrent, de Renault Clio, werd eerder dit jaar wel gewaardeerd met 5 prestigieuze sterren.

Volgens Euro NCAP laat de Peugeot 208 steken vallen bij de bescherming van de achterpassagiers bij een aanrijding. Eerder dit jaar liet de DS 3 Crossback, die dezelfde platformbasis heeft, ook al veiligheid steken vallen, met als gevolg dat dit PSA model eveneens werd gewaardeerd met 4 sterren. Oorzaak was toen lacunes in de veiligheidsuitrusting. Met een aantal inzittendenbeschermende opties komt de DS 3 Crossback wel in aanmerking voor 5 sterren. Bij de Peugeot 208 zit de oorzaak dieper en zijn de veiligheidsproblemen van structurele aard.

De Peugeot 208 scoorde 91 procent voor de bescherming van volwassenen (Renault Clio: 96 procent) en 86 procent voor die van kinderen (Renault Clio: 89 procent). Maar op andere aspecten was het veiligheidsniveau te laag om in aanmerking te komen voor de vijfde ster. Euro NCAP stelt dat achterpassagiers slecht beschermd worden tegen een whiplash bij een aanrijding. Matthew Avery, onderzoeksdirecteur van Thatcham Research die de testen uitvoert, spreekt van een “respectabele” score, maar omschrijft de Peugeot ook als: “geen goede keuze als je achterin volwassenen vervoert”.

Dit advies geldt natuurlijk ook als jij grotere kinderen hebt die (bijna) de afmetingen hebben van volwassenen. Verder zal de testuitslag van EuroNCAP voor een ongemakkelijk gevoel kunnen zorgen bij meerijdende passagiers. Zij zitten immers achterin een auto waarvan de bescherming tegen een whiplash bij een aanrijding duidelijk te wensen over laat.

Een ander testonderdeel waarop de Peugeot door het ijs zakte, is de bescherming van andere weggebruikers, en dan vooral kwetsbare voetgangers en fietsers. Op dit onderdeel scoort de 208 een heel matige 56 procent. Euro NCAP stelt dat er een bovengemiddeld risico is voor het hoofd van een voetganger als die door de Peugeot zou worden aangereden (en er een treffen plaatsvindt ter hoogte van de voorruit stijlen). Daarnaast wordt de 208 bekritiseerd vanwege de matige kwaliteit van het botspreventie systeem, dat totaal incapabel bleek om een aanrijding met een fietser te voorkomen.

Reageren is niet mogelijk.