Oogt premium, maar is het niet: test DS 7 Crossback E-Tense 4×4

0

DS, het premium automerk van de PSA Groep, wil vanaf 2025 alleen nog maar modellen op de markt brengen die óf volledig elektrisch zijn óf dankzij stekker hybride techniek minimaal 50 kilometer emissievrij kunnen rijden. De eerste stappen zijn reeds gezet: de 3 Crossback is leverbaar met louter een elektromotor en zijn grote broer is er nu ook als ‘PHEV’. Die 7 Crossback E-Tense 4×4 kon door de pers in de omgeving van Parijs aan een test worden onderworpen.

Een kleine 2 jaar geleden had Autointernationaal.nl een test primeur van een prototype van de 7 Crossback E-Tense 4×4. De productieversie zou afgelopen september in de verkoop hebben moeten gaan, maar moederbedrijf PSA had meer ontwikkelingstijd nodig. Begrijpelijk, want het prototype van de 7 Crossback E-Tense 4×4 werd gehandicapt door een schokkerige aandrijflijn. Maar nu zou de stekker hybride techniek wel fijn geslepen zijn toch?

Nou nee. Op lage snelheid en bij lage belasting van de aandrijflijn is er weinig aan de hand. De elektromotoren (voorin zit een exemplaar 110 pk levert en de op de achterwielen geplaatste collega is goed voor 112 pk) zorgen dan voor een soepele acceleratie zoals wij inmiddels gewend zijn van dit type auto’s. Mits het accupakket voldoende is opgeladen natuurlijk. De 7 Crossback E-Tense 4×4 versnelt dan weliswaar niet bijzonder vlot, maar de sfeer aan boord van de DS is beslist vredig. Tot je het gaspedaal dieper intrapt. Dan komt de benzinemotor tot leven en begint de deceptie.

Om te beginnen is de overgang van elektrische kracht naar door het 1,6 liter PureTech blok geleverde vermogen niet bepaald naadloos. De benzinemotor wordt met een schok actief en blijkt dan evenveel raffinement te hebben als een fles goedkope Franse wijn. Onrustbarend veel vibraties worden doorgegeven aan het stuurwiel, zelfs bij lage belasting. En ook stationair is de benzinemotor goed hoorbaar. Te goed voor een auto die zichzelf ‘premium’ noemt. Wat ook niet helpt, is dat de 8-traps automaat aarzelt met terugschakelen.

DS komt met het excuus dat de testauto nog niet van productieniveau is. Hm, wat hebben de technici dan de afgelopen 2 jaar zitten doen? Het is theoretisch mogelijk dat er op de valreep nog een aantal puntjes op de i gezet worden, maar gelet op het gebrek aan ontwikkelingsprogressie (de levering van de 7 Crossback E-Tense 4×4 start begin volgend jaar) kan je daar gerust een hard hoofd over in hebben. Zoals de kaarten nu liggen, biedt deze stekker hybride DS beslist niet hetzelfde raffinement als de Audi Q5 TFSI-e die maar weinig duurder is.

Een ander probleem heeft de 7 Crossback E-Tense 4×4 met zijn rijgedrag. Ook in benzine of diesel vorm is de DS geen sportieve auto, maar dankzij de zachte vering zijn die traditioneel aangedreven versies wel comfortabel. Het meergewicht van de 2 elektromotoren en de 13,2 kWh batterijenset is echter te veel van het goede. Op tempo heeft de 7 Crossback E-Tense 4×4 vanwege de extra massa moeite om verticale carrosseriebewegingen onder controle te krijgen. Theoretisch zouden de elektronisch aangestuurde dempers (onderdeel van de zogeheten DS Active Scan Suspension waarbij camera’s het wegdek voor de auto in kaart brengen en de vering voorbereiden op oneffenheden), dit probleem moeten tackelen, maar dat is niet het geval. In Comfort modus deint de 7 Crossback E-Tense 4×4 dan oeverloos en in Sport stand is de ophanging nerveus en onrustig, waardoor in de cabine constant luidruchtige dreunen te voelen zijn.

Het zal jou, na bovenstaande alinea gelezen te hebben, waarschijnlijk niet verrassen dat de 1.825 kilo wegende 7 Crossback E-Tense 4×4 in bochten veel overhelt. Maar een negatieve verrassing is ook het gebrek aan grip dat de voorwielen hebben. Gecombineerd met een besturing die te licht, langzaam en niet bepaald communicatief is, zorgt dat er voor dat je weinig vertrouwen hebt in het weggedrag van de 7 Crossback E-Tense 4×4. Toegegeven, ook de eerder genoemde Q5 TFSI-e is geen dynamische topper, in die zin dat die auto evenmin zijn hoge gewicht onder stoelen of banken kan steken, maar hij biedt wel meer tractie. Ook de stuurinstallatie is sneller en directer.

De enige oplossing is om deze DS beslist niet op zijn staart te trappen. Dan kom je natuurlijk ook het dichtst in de buurt van de opgegeven elektrische actieradius van 58 kilometer. Dat is een nette waarde, evenals het theoretische benzineverbruik van 1,3 liter per 100 km dat resulteert in een CO2-emissie van slechts 30 gram/km. Maar laat je niet op het verkeerde been zetten door de 300 pk systeemvermogen van de 7 Crossback E-Tense 4×4, of door het feit dat hij slechts 5,9 seconden nodig heeft om vanuit stilstand 100 km/u aan te kunnen tikken. Dit is echt een auto die met fluwelen handschoenen aangepakt moet worden, wil je kunnen genieten van het stereotype Franse hoge comfortniveau.

Afijn, die stofsoort past goed bij het materiaal dat DS gebruikt heeft voor de afwerking van het interieur: Nappa leder of Alcantara. Als er één reden is om de 7 Crossback E-Tense 4×4 aan te schaffen, dan is het zijn cabine ambiance. De DS is visueel veel interessanter dan het alternatief van Audi. Maar bedenk dat het niet allemaal goud is wat er blinkt. In de Q5 TFSI-e voelen de gebruikte materialen robuuster en degelijker aan. Ook zijn bouwkwaliteit is superieur. Het dashboard van de DS oogt op het eerste gezicht weliswaar prachtig, maar nadere inspectie leert dat de 7 Crossback E-Tense 4×4 niet vrij is van hard, krasgevoelig plastic. Dat verwacht je niet in een premium product.

Verder biedt de Audi achterin meer hoofdruimte dan een met panoramadak uitgeruste 7 Crossback E-Tense 4×4. Daar staat tegenover dat de kofferbak van de DS een goed bruikbare capaciteit van 555 liter heeft. De Q5 TFSI-e komt niet verder dan een lachwekkende 395 liter. Dat er in de 7 Crossback E-Tense 4×4 zoveel meer bagage past, komt doordat het accupakket onder de wagenbodem is geplaatst.

Een troef van de DS is verder de riante uitrusting, die standaard LED Matrix frontverlichting omvat. De koplampen kunnen meedraaien in bochten ten behoeve van een beter zicht op de weg. Optioneel is er een nachtzicht camera waarvan het beeld in het digitale instrumentarium getoond wordt. De Audi kan daar niet tegenop, maar die heeft dan weer een gebruiksvriendelijker en sneller reagerend infomediasysteem.

 

4.0 Awesome

Conclusie

De E-Tense 4x4 uitvoering is zowel de snelste als de groenste versie van de curieus vormgegeven 7 Crossback. Dat klinkt verleidelijk, maar in de praktijk komt die combinatie niet uit de verf. Dat wisten wij eigenlijk al van de Twin Engine modellen van Volvo. Het alternatief van dit Zweedse automerk, de XC60 T8 AWD, is weliswaar een slag duurder (vanaf 71.495 euro; de geteste DS kost in So Chic uitvoering 61.060 euro), maar weet zijn premium aspiraties per saldo wel beter waar te maken. Dat geldt ook voor de Audi Q5 TFSI-e (instapprijs 65.750 euro), die qua algehele verfijning en dynamische kwaliteiten stratenlengte voor ligt op de 7 Crossback E-Tense 4x4.

Je kan niet anders dan concluderen dat DS, bijna 2 jaar na de kennismaking van het prototype van de 7 Crossback E-Tense 4x4, zijn huiswerk nog steeds niet af heeft. En dat is voor een auto met premium allures waarvoor de orderboeken inmiddels geopend zijn eigenlijk onacceptabel. Dat DS de 7 Crossback E-Tense 4x4 niet voldoende fijn heeft weten te slijpen, komt wellicht ook omdat dit PSA merk een te grote broek heeft aangetrokken: technisch is de SUV namelijk nauw verwant aan de Hybrid4 versies van de Opel Grandland X en de Peugeot 3008. Dat zijn auto's die in het C segment opereren en zich in die klasse prima staande weten te houden. DS doet er daarom verstandig aan om met de 7 Crossback E-Tense 4x4 prijstechnisch een toontje lager te gaan zingen. Want in zijn huidige, allesbehalve fijn geslepen vorm is hij zijn prijs beslist niet waard. Tenzij jij helemaal bent uitgekeken op Duitse en Zweedse auto's.

DS wil vanaf 2025 alleen nog maar (deels)elektrische auto's op de markt brengen. Het is te hopen dat die beter uitontwikkeld zijn dan deze 7 Crossback E-Tense 4x4, want anders gaat het nooit wat worden met de premium ambities van deze PSA dochter.  

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (30) 5.1

Reageren is niet mogelijk.