Inval bij Volkswagen vanwege vermeende nieuwe dieselfraude

0

De Duitse autoriteiten hebben in het kader van een onderzoek naar de dieselfraude invallen gedaan bij kantoren van Volkswagen. De doorzoekingen bij het bedrijf waren gericht op bepaalde individuele verdachten rond het gesjoemel met uitstoot waarden van oliegestookte auto’s met een TDI motor.

De doorzoeking van de hoofdvestiging in Wolfsburg werd gedaan door opsporing ambtenaren van het Openbaar Ministerie van Braunschweig. Volkswagen laat weten mee te zullen werken met de autoriteiten, maar zei dat de beschuldigingen van de openbaar aanklager en ook het onderzoek ongegrond zijn. Naast doorzoekingen in Wolfsburg vond er ook een inval bij het kantoor van Volkswagen in Frankfurt.

Het onderzoek richt zich op dieselauto’s met een motor van het type EA288, de TDI familie waarmee het dieselschandaal eerder al bij aan het licht kwam. Volkswagen gaf in september 2015 toe dat het bedrijf met behulp van illegale software vals had gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken miljoenen dieselauto’s van het bedrijf minder vervuilend dan ze daadwerkelijk waren. Op basis van ‘geen GPS activiteit’ (het niet bewegen van de auto terwijl de wielen wel draaien) en een niet bewegend stuur wist de auto dat het in een test zat. Daardoor leken miljoenen dieselauto’s minder vervuilend dan ze waren.

In de Verenigde Staten was eerder ook al ontdekt dat de dieselmotoren met behulp van software vals konden spelen bij emissietesten. Het ging bij deze malversaties om auto’s met een TDI blok van het type EA 189. Het onderzoek van de Duitse autoriteiten richt zich nu op de opvolger daarvan (EA 288). In 2015 zei Volkswagen dat die motor geen sjoemel software bevat, maar daar plaatst het Openbaar Ministerie dus vraagtekens bij.

Het schandaal heeft het autoconcern, waar ook merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda onder vallen, inmiddels al ruim 30 miljard euro aan boetes, schikkingen, schadevergoedingen en reparaties gekost. Er lopen nog verschillende rechtszaken. Het nieuwe onderzoek richt zich zoals gezegd op “individuen”. Wat de functies van die personen zijn en waarom zij van belang zijn voor de waarheidsvinding, is niet bekend.

Ruim 2 maanden geleden werd bekend dat hetzelfde Openbaar Ministerie in Braunschweig de huidige topman van het Volkswagen concern, Herbert Diess (links op de derde foto), vervolgt vanwege misleiding van beleggers over de gevolgen van het dieselschandaal. Ook president-commissaris Hans Dieter Pötsch (rechts op de derde en vierde foto) en oud-topman Martin Winterkorn (links op de vierde foto) zijn aangeklaagd. De 3 topmannen zouden hun plicht hebben verzaakt om beleggers goed te informeren over zaken die gevolgen zouden kunnen hebben voor de beurskoers. Volgens de aanklagers wisten ze uiterlijk eind juli 2015 al van de miljardenschade die het concern boven het hoofd hing. Uiteindelijk werd dit pas halverwege september van dat jaar bekend.

 

Europese massaclaim

Ondertussen wil de Nederlandse Diesel Emissions Justice Foundation een massaclaim indienen tegen Volkswagen. Volgens professor Maria Joqé Azar-Baud van de universiteit van Paris-Saclay hebben 8,5 miljoen Europese autobezitters ernstige schade geleden en hebben zij recht op een adequate en redelijke compensatie. Veel vertrouwen heeft de stichting niet in de reparaties en software aanpassingen die Volkswagen heeft uitgevoerd nadat de sjoemel diesel affaire aan het licht kwam.

Verder verwijst de Diesel Emissions Justice Foundation naar de Verenigde Staten waar miljarden dollars aan schikkingen werden betaald voor amper 500.000 getroffen dieselauto’s. In dit land is sprake van een wijdverbreide claimcultuur die wij in Europa missen. Toch denkt de Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) dat het via het Nederlandse systeem van Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM) de ideale procedure te hebben gevonden om het tot een schikking te laten komen. Men laat weten over de juiste mensen (lees: eerste klas advocaten die hun sporen inmiddels verdiend hebben) en middelen te beschikken.

De DEJF heeft het hof van beroep in Amsterdam gevraagd om een uitspraak te doen. Die is geldig voor heel Europa, wat uniek is binnen de Europese Unie. De financiering van de DEJF, een stichting, maakt het mogelijk om deze juridische actie ‘gratis’ aan te bieden aan personen die een klacht tegen Volkswagen willen indienen. De Nederlandse justitie zal gevraagd worden om de motoren van de getroffen auto’s (verkocht tussen 2009 en 2015) als ‘niet-conform’ te bestempelen, ondanks de door Volkswagen uitgevoerde update. De strategie van DEJF is er op gericht om te bewijzen dat de door het autoconcern geleverde certificaten onjuiste waarden vermelden. Dat is een strafbaar feit met civiele gevolgen, want wettelijk gezien zouden deze personenwagens niet hebben mogen rijden op de openbare weg en zelfs niet verzekerd of verkocht kunnen worden.

Elke persoon of (voormalig) bedrijf die eigenaar is of was van een voertuig van een van de merken van de Volkswagen Groep en mee wil doen aan deze ‘mass action’ rechtszaak kan zich registreren op de website www.emissionsjustice.com (voorlopig alleen in Nederland en België, andere landen volgen binnenkort). Inschrijven is gratis, maar men moet wel het chassisnummer van de auto geven, een kopie van het aankoopcontract opsturen plus een identificatiebewijs. Als de DEJF de zaak wint, ontvangt elke klager een vergoeding waarvan 27,5 procent moet worden afgestaan aan de stichting voor de gemaakte kosten.

In Nederland hebben zich tot nu toe ongeveer 10.000 gedupeerde eigenaren aangemeld, zegt DEJF directeur Femke Hendriks. Zij roept autobezitters, maar ook leasemaatschappijen en bedrijven op zich zo snel mogelijk te registreren vanwege verjaringstermijnen. In Europa rijden 8,5 miljoen ‘sjoemel diesels’ rond van de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Skoda waarvan in 2015 bleek dat de stikstofuitstoot vanwege de sjoemel software veel hoger is dan voorgespiegeld. De waarde van deze tweedehands diesels is inmiddels fors gedaald, mede omdat reparaties vaak niet effectief waren.

In de Verenigde Staten en Australië zijn al wel vergoedingen uitgekeerd. Wat betreft Europa loopt de stichting bij de “arrogante” Volkswagen Groep tot nu toe tegen een stenen muur. Toch denkt de DEJF dat het bedrijf haar imago kan oppoetsen door mee te werken aan de massaclaim. Volgens Hendriks zijn veel eigenaren zich niet bewust van de “enorme schade”. “We hebben alle autobezitters nodig om een vuist te maken. Eendracht maakt macht”, zo laat de directeur weten.

 

Britse rechtszaak

Ondertussen houdt de Volkswagen Groep vol dat er nooit sjoemel software is geïnstalleerd in haar auto’s die in Groot-Brittannië zijn geleverd. Die volkomen ongeloofwaardige ontkenning is nu aanleiding voor een rechtszaak. De vraag waarover de rechter moet beslissen, is niet óf er sjoemel software in de auto’s zat, maar of de autofabrikant zich heeft gehouden aan “de wettelijke definitie onder bepaalde omstandigheden”. Deze formulering is afkomstig van een woordvoerder van Volkswagen die zo te lezen grote politieke talenten heeft. “Wij zullen ons standpunt robuust blijven verdedigen”, zo voegt hij er aan toe.

De verklaring van de woordvoerder van de Volkswagen Groep is een reactie op de genoemde rechtszaak namens 90.000 Britse bezitters van een dieselauto met TDI motor. Hun advocaten stellen dat het bedrijf uit Wolfsburg “steeds inventiever wordt” in haar verdediging bij dit soort rechtszaken. “In de Verenigde Staten heeft Volkswagen het sjoemelen toegegeven en daar ook ruimschoots financiële vergoeding voor betaald, maar in Europa blijft het bedrijf ontkennen dat de software was ontworpen om bij de emissietest te frauderen. Volkswagen komt ook steeds weer met nieuwe argumenten die per rechtszaak verschillend worden ingezet”, aldus de leider van het Britse juridische team, Tom de la Mare. “De dieselauto’s waren zó afgesteld dat de hoeveelheid vervuilende uitstoot bij de emissietest werd geminimaliseerd. Daardoor functioneerden de betreffende voertuigen heel anders tijdens normaal gebruik. Je kunt geen duidelijkere manier van sjoemelen bedenken dan wat Volkswagen heeft gedaan”.

Reageren is niet mogelijk.