Te hoog gegrepen: test Opel Grandland X Hybrid4

0

Waarom de korte test?

Opel voert, net als de andere merken van het Franse PSA concern, bij de elektrificatie van haar modellen een 2-sporen beleid. De kleinere auto’s, zoals de Corsa en de nieuwe Mokka X, krijgen een volledig emissieloze variant. Bij de grotere modellen, zoals de Grandland X, wordt er gekozen voor stekker hybride techniek. In 2024 moet van elk Opel model een (deels) elektrische variant te koop zijn.

 

Wat voor auto is het?

De Grandland X is in het kader van dit 2-sporen beleid dus voortaan verkrijgbaar als stekker hybride. Daarvoor hoeven geen offers gebracht te worden voor wat betreft de interieurruimte, al is de bagageruimte met 380 liter wel een stuk minder groot dan bij de conventioneel aangedreven uitvoeringen. Daarin past 514 liter aan koffers. Met de achterbank leuning neergeklapt gaat het om 1.528 liter versus 1.652 liter. Duidelijk minder dus, maar in de praktijk zal men doorgaans genoeg boodschappen of reistassen kwijt kunnen. De stekker hybrude Opel mag trouwens ook minder trekken dan de reguliere uitvoeringen: 1.250 kilo.

Dat deze Grandland X Hybrid4 een stekkerauto is, zie je eigenlijk nauwelijks aan de buitenkant. Alleen wat typeplaatjes verraden de onderhuidse PHEV techniek. Of je moet voor de optionele zwarte motorkap, zwarte zijspiegel kappen en het zwarte dak gaan (standaard op de Ultimate uitvoering; 899 euro extra op de Innovation versie), want dat is een exclusief kenmerk van de Grandland X Hybrid4. Ook aan de binnenkant zijn er eigenlijk op een paar knoppen na geen optische verschillen. Nou ja, een toerenteller ontbreekt. In plaats daarvan installeert Opel een energiemeter die laat zien hoeveel energie wordt gebruikt en wanneer het systeem het accupakket oplaadt.

Technisch is de Grandland X Hybrid4 identiek aan de Peugeot 3008 Hybrid4. Dit betekent dat de Duitser op het EMP2 platform van het Franse PSA concern staat, dat zó is ontworpen dat het onderstel ook geschikt is voor stekker hybride aandrijving. De integratie van de hiervoor benodigde technologie is zó slim dat Opel in haar fabriek in Eisenach heel flexibel de outputverhouding tussen benzine, diesel en PHEV versies eenvoudig kan aanpassen zonder dat de productie lijn daarvoor overhoop gegooid moet worden. Dat is een indrukwekkende prestatie aangezien deze Grandland X Hybrid4 drie motoren heeft in plaats van één. Voorin zit de bekende 1.6 PureTech unit van PSA, die hier 200 pk en 300 Nm ontwikkelt. Hij is gekoppeld aan een 8-traps automaat waarin een elektromotor van 110 pk en 320 Nm is geïntegreerd. In de achteras zit een tweede elektromotor van 113 pk en 166 Nm, die via een reductie bak de achterwielen aandrijft. Het systeemvermogen piekt bij 300 pk en liefst 520 Nm.

De elektromotoren worden van stroom voorzien door een 13,2 kWh grote batterij, die zich laat opladen in dik 7 uur (via een regulier stopcontact; voor 399 euro kan je een snellere 6,6 kW boordlader bijbestellen) of in 1 uur en 50 minuten (7,4 kW; Wallbox of laadpaal). De stekkeraansluiting bevindt zich aan de bestuurderskant (benzine tanken doe je aan de rechterkant). In ruil voor dat laadgeduld krijg je 59 kilometer emissievrije rij bereik (gemeten volgens de WLTP norm). Althans, dat belooft Opel. Die zegt ook dat het gemiddelde benzine verbruik slechts 1,3 liter per 100 km bedraagt. De praktijk is echter heel anders.

 

Is het wat?

Voor deze test was enkel de topversie van de Grandland X Hybrid4 beschikbaar, oftewel de 54.699 euro kostende Ultimate uitvoering. Direct na het starten is er een negatieve verrassing: op het display staat dat de elektrische actieradius slechts 30 kilometer is (in plaats van de beloofde 59 kilometer). Vreemd, want volgens Opel heb ik de sleutels gekregen van een volledig opgeladen testexemplaar. Daarmee is de negatieve rij bereik toon gezet, want gedurende de kennismaking kwam het praktijkverbruik uit op 6,2 liter benzine per 100 km. En dat terwijl Opel dus 1,3 liter belooft. Wat een aanfluiting! Ik weet zeker dat de Toyota RAV 2.5 Hybrid zonder ingewikkeld stekker gedoe zuiniger is. Ruim 6 liter benzine per 100 km is natuurlijk niet slecht voor een 300 pk en 520 Nm sterke SUV met benzinemotor, automatische transmissie en vierwielaandrijving, maar als je een stekker hybride auto koopt, dan verwacht je een ander resultaat.

De Grandland X Hybrid4 vertrekt steeds in elektrische modus en doet heus wel zijn best om zo vaak mogelijk op enkel stroom te rijden, maar dat dit het geval is bij 80 procent van de ritten zoals Opel belooft, is apekool. Maar goed, in die elektrische modus is er sprake van een gewijde stilte aan boord van de Grandland X Hybrid4 en de acceleratie is vlot genoeg om met het verkeer mee te kunnen komen. Maar wanneer ik op een drukke snelweg moet invoegen en plankgas geef, ontpopt deze braaf ogende SUV zich tot een hete hatchback. Hij gaat er dan onverwacht als een speer vandoor en geeft je echt kriebels in je buik. Maar de 1,6 liter turbomotor consumeert dan wel flink wat benzine, ondertussen een banaal gebrul verspreidend. Trap je de Opel niet op zijn staart, dan hoor je de 4 cilinder krachtbron nauwelijks.

Hij zet je trouwens bewust aan tot elektrisch rijden door gebruik te maken van sociale controle: een lampje achter de voorruit, dat voor alle passanten zichtbaar is, licht blauw op wanneer de auto puur op stroom rijdt. Al zie je dat lampje niet wanneer je achter het stuur zit … Opel heeft deze verklikker ingebouwd met het oog op milieuzones. Daar is men elders in Europa al verder mee. Auto’s mogen daar alleen in elektrische modus rijden. De Grandland X Hybrid4 laat via het kleine blauw LED lampje onder de binnenspiegel aan lokale autoriteiten zien dat er emissievrij gereden wordt. De zogeheten e-Save functie kan aangeven hoeveel range er in het accupakket moet achterblijven, zodat jij de laatste kilometers van jouw reis (in de milieuzone) elektrisch kunt afleggen. Er is keuze uit 10 of 20 kilometer.

Verwacht door de eerder genoemde flitsende prestaties bij inschakeling van de benzinemotor (je kan in 6,1 seconden naar 100 km/u accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/u) echter niet dat dit een sportwagen is. Daarvoor biedt de besturing veel te weinig feedback. Voor de rest is zijn rijgedrag te braaf en te veilig. En je voelt duidelijk dat deze Opel 1.800 kilo zwaar is (375 kilo zwaarder dan de normale 1.6 Turbo uitvoering). Dat gewicht uit zich vooral in nadrukkelijke overhel neigingen. Beter is het om de Grandland X Hybrid4 als een gezinswagen te beschouwen zonder sportieve pretenties. Dat hij toevallig heel hard vooruit kan wanneer dat nodig is, is soms mooi meegenomen. Maar eigenlijk zet deze Opel je vooral aan tot een rustige rijstijl. Dan zal je er ook niet zoveel van merken dat het schakelprogramma van de EAT8-automaat verfijning mist. De transmissie blijft namelijk wel erg lang in een versnelling hangen voordat er wordt opgeschakeld. Wat ook gewenning vergt, is het enthousiasme waarmee de Grandland X Hybrid 4 op gaspedaal commando’s reageert. Het kost tijd nodig voordat je de Opel soepel kan bedienen.

Is de tegenvallende elektrische actieradius de enige negatieve verrassing als je instapt? Nee, ook van de interieurambiance word je niet vrolijk. De Opel Grandland X heeft een duidelijk simpeler dashboard dan zijn zustermodel Peugeot 3008. Dat valt bij de 32.299 euro kostende instapversie al duidelijk op, maar bij de testauto (waar een prijskaartje van 54.699 euro aan hangt) helemaal. In de Opel krijg je anders dan in de Peugeot geen volledig digitaal instrumentarium. Als pleister op de wond krijg je wel dezelfde schakelpook voor de automaat als in het Franse zustermodel.

De analoge meters van de Grandland X zijn weliswaar goed afleesbaar, maar het doet ouderwets aan. En dat staat haaks op de innovatieve aandrijftechniek. Ook het infomediasysteem maakt een eenvoudige indruk en de afleesbaarheid van het scherm is niet om over naar huis te schrijven. Wat ook ontbreekt is een Head-up display. Opel is nu weliswaar een PSA merk, maar de Grandland X kwam in 2017 op de markt toen General Motors nog de scepter zwaaide in Rüsselsheim. En je kan te duidelijk merken dat de boekhouders toen het laatste woord hadden.

 

40%
40%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Opel Grandland X rijdt heel braaf en veilig, maar hij kan ook onverwacht fors met zijn spierballen rollen. Het is dus een auto met 2 gezichten en daarmee niet goed in balans. Als Hybrid4 levert de Grandland X verrassend goede prestaties, maar toch is er sprake van een wat steriele rijervaring (overigens zonder een goed veercomfort dat daar vaak mee gepaard gaat). Ook verloopt het samenspel tussen beide typen motoren (benzine en elektrisch) niet altijd schokvrij. Voeg daarbij de tamelijk banale interieursfeer en je kan niet anders dan concluderen dat 51.449 euro (Innovation uitvoering) dan wel 54.699 euro (Grandland X Hybrid4 Ultimate) veel geld is. Te veel.  

Eind dit jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto's die door Opel in de Europese Unie verkocht worden onder de 95 gram/km uitkomen. Zo niet, dan moet de fabrikant een forse boete betalen. Veel autobouwers voelen nu al aan hun water dat zij een gepeperde rekening vanuit Brussel kunnen verwachten, maar Opel heeft er alle vertrouwen in dat zij de emissienorm gaat halen en dat er dus geen boete betaald hoeft te worden. Wapen in de strijd is niet alleen de onlangs voorgestelde Corsa-e, maar ook de sterk afgeprijsde Ampera-e. Opel denkt dat ook deze Grandland X Hybrid4 een belangrijke bijdrage kan gaan leveren aan het realiseren van de uitstoot doelstelling.

Maar Autointernationaal.nl is daar niet zo zeker van. Er zijn namelijk onvoldoende redenen om dit Opel model te kopen. Dat ligt aan de hierboven omschreven combinatie van eigenschappen, maar ook aan het feit dat Opel komende zomer start met de levering van een tweede Grandland X Hybrid variant; eentje die het zonder achterste elektromotor doet. Het systeemvermogen zakt daardoor naar 225 pk en het koppel naar 360 Nm, maar de batterij en dus de emissievrije actieradius blijft even groot en hij zal ook vlot genoeg presteren. Die versie is 6.600 euro goedkoper, waardoor de instapdrempel verlaagd wordt naar 44.849 euro. Dat is al een stuk beter te pruimen.

Met 30.000 kilometer per jaar en 100 kilometer per dag kost een reguliere Grandland X met 1.6 turbomotor de eigenaar volgens Opel afgerond 3.650 euro aan benzinekosten per jaar. Tijdens de perspresentatie werd voorgerekend dat men met de Hybrid4 versie ongeveer 1.000 euro goedkoper uit is. Maar Opel heeft die berekening gemaakt op basis van het theoretische rij bereik van 59 kilometer. Daar klopt in de praktijk dus geen biet van. Wat Opel aan besparingskosten voorspiegelt, grenst aan oplichting.

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (28)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.