Land Rover voert lijst met minst betrouwbare SUV modellen aan

0

Het Britse magazine WhatCar? vroeg aan 18.000 bezitters van een jonge SUV of zij het afgelopen jaar problemen hebben gehad met hun auto. In de enquête werd geïnformeerd naar gebreken aan het koetswerk, de airconditioning, de accu, de remmen, de motor, de elektronica, de uitlaat, het brandstofsysteem, de transmissie, de stuurinrichting, de ophanging, et cetera. Daaruit distilleerde het tijdschrift een betrouwbaarheidscijfer.

Hieronder tref je het overzicht aan van de SUV modellen die je volgens het Britse onderzoek beter kan mijden. Pikant: één fabrikant van eigen bodem staat 5 keer in de top 10. Waarmee het vooroordeel bevestigd wordt dat het bij Britse auto’s niet de vraag is óf er iets mis gaat, maar wat er kapot gaat. En dat de bijnaam ‘trammelant rover’ terecht is …

 

  1. Land Rover Discovery

Op basis van de feedback van de Britse eigenaren behaalt deze SUV een betrouwbaarheid score van 82,5 procent. De grote 7-zits SUV van Land Rover werd dan wel vervangen in 2017, maar WhatCar? laat nu al weten dat de opvolger het nauwelijks beter doet. Bij de vorige generatie Discovery had 41 procent afgelopen jaar van de eigenaren problemen last van storingen en bij het nieuwe model is dat 40 procent.

 

  1. Nissan Qashqai op benzine

Deze SUV wordt beoordeeld met een betrouwbaarheidscore van 82,1 procent. De Nissan Qashqai was lange tijd de absolute verkoopstopper in zijn segment, maar dat wil niet zeggen dat hij ook goed is. 48 procent van de benzinemotoren had afgelopen jaar storingen en bij de dieselversies ging het om 42 procent. Ook waren er bij de Qashqai bovengemiddeld veel problemen met de accu en de remmen. Voor een Aziatische auto is deze score ontluisterend, maar kenners weten dat wat Simca in de jaren zeventig qua (on)betrouwbaarheid was ten opzichte van andere Europese merken, dat is Nissan in vergelijking met zijn Japanse landgenoten. Dat is dan ook de werkelijke reden waarom deze autofabrikant op de nominatie staat failliet te gaan als de bouwkwaliteit niet verbetert.

 

  1. Land Rover Discovery Sport

De Land Rover Freelander had geen al te beste reputatie, dus zijn opvolger kreeg een andere naam. Maar de betrouwbaarheidsproblemen zijn gebleven: de score blijft dan ook steken op 81,9 procent. Eigenlijk is alleen de besturing vrij van mankementen. 43 procent van de Britse eigenaren had afgelopen jaar problemen in 14 verschillende categorieën.

  1. Renault Kadjar

Appels vallen niet ver van de boom. Het ontwerp van de Renault Kadjar leunt zwaar op dat van de Nissan Qashqai. Dus het is niet verrassend dat de betrouwbaarheid score (81,3 procent) niet veel verschilt. Renault weet echter wel een Franse slag te geven aan de mankementen: het zijn vooral storingen aan de elektronica die de Kadjar afgelopen jaar velden. Van de Britse eigenaren maakt 34 procent hier melding van. Bijna 9 van de 10 Kadjar rijders rapporteren afgelopen jaar problemen te hebben gehad met de motorelektronica.

 

  1. Ford Edge

Deze SUV is inmiddels uit het Europese verkoopgamma van Ford geschrapt en Autointernationaal.nl moet de eerste autoconsument nog tegenkomen die daar een traan om laat. Op basis van de ervaringen van Britse eigenaren komt de Edge niet verder dan een betrouwbaarheid score van 80,7 procent. Storingen aan de elektronica komen het vaakst voor (45 procent). Dat is sowieso ergerlijk, maar wat dit helemaal irritant maakt is dat Ford die schijnbaar niet snel kan oplossen. De helft van de klanten was zijn Edge langer dan een week kwijt, zo meldt WhatCar?.

 

  1. Land Rover Range Rover Evoque (oude model)

Sinds 2019 is er een nieuwe Evoque, maar deze gegevens hebben nog betrekking op de eerste generatie. Er waren afgelopen jaar in 13 van de 14 categorieën problemen, zo melden Britse eigenaren. Onder de streep levert dit een betrouwbaarheid score van 78,4 procent op. Een mooie SUV is dus niet automatisch een goede SUV.

 

  1. Land Rover Range Rover Velar

Een relatief nieuw modeltype is geen garantie voor een betere bouwkwaliteit, integendeel: op basis van de ervaringen van Britse eigenaren komt dez Range Rover niet verder dan een betrouwbaarheid score van 77,9 procent. Wat dit betreft is de Velar dus een echte Land Rover. 48 procent van de eigenaren van dit type Range Rover meldde afgelopen jaar met een storing aan de elektronica gekampt te hebben.

 

  1. Nissan X-Trail

Appels vallen niet ver van de boom. Dus als de Kadjar in de Qashqai hoek zit waar de betrouwbaarheid klappen vallen, dan hoef je niet lang te zoeken naar de X-Trail. Op basis van de ervaringen van Britse eigenaren blijft deze SUV steken op een betrouwbaarheid score van 77,1 procent. Er waren klachten in 11 van de 14 categorieën. De X-Trail is de minst betrouwbare auto uit zijn segment, zegt WhatCar? Hopelijk behaalt zijn opvolger, die binnenkort wordt voorgesteld, een beter resultaat.

2. Jeep Renegade

Deze SUV eindigde met een betrouwbaarheid score van 77,1 procent op hetzelfde dieptepunt als de Nissan X-Trail. Er waren vooral elektrische euvels met de Jeep en het viel op dat veel Renegade eigenaren last hadden van kapotte radio’s en dashboardschermen. Fix It Again Tony!

 

  1. Land Rover Range Rover

Duur is niet automatisch beter, integendeel. De Range Rover behaalde met 69,3 procent met afstand de slechtste betrouwbaarheid score. Tja, als er veel toeters en bellen op een auto zitten, dan kan er ook veel stuk. Daarom zijn zoveel mensen tevreden over hun Dacia. De grootste Land Rover is al een tijd op de markt. De kinderziektes zijn er daarom inmiddels wel uit, zou je denken. Fout. De accu van de Range Rover gaat het vaakst kapot, maar dat is een relatief klein euvel. Erger is dat ook de versnellingsbak en de ophanging vaak kosten vergen.

 

Reageren is niet mogelijk.