Renault frist de Talisman op

0

Eerder deze week kwam hij nog ter sprake: de Renault Talisman. Dit model gaat met name in eigen land flink last krijgen van de nieuwe DS 9. Dat is óók een grote Franse sedan. Vooral de Initiale Paris uitvoering zal klanten kunnen verliezen aan de DS 9 waarvan de interieur aankleedpakketten zijn vernoemd naar wijken van Parijs.

Is het daarom toeval dat Renault juist nu de vernieuwde Talisman presenteert? In herziene vorm arriveert de uit 2015 stammende sedan komende zomer bij de Nederlandse dealers. Daarmee heeft de Renault Talisman in ieder geval een streepje voor op de DS 9, die pas eind dit jaar in Europa op de markt komt. En mogelijk later als het corona virus voor problemen blijft zorgen. De DS 9 gaat namelijk in China gebouwd worden, terwijl de Renault Talisman in Douai van de band loopt. Voor militante vakbondsbazen (en daar heb je er in Frankrijk veel van) kan dat een dingetje zijn.

Maar terug naar de facelift van de Talisman. Het front van de vernieuwde editie wordt gekenmerkt door een andere bumper met verchroomde delen. Tevens is iedere Talisman nu standaard uitgerust met lichtunits waarin LED dagverlichting in C vorm en dynamische LED knipperlichten verwerkt zijn. Adaptieve LED Matrix Vision koplampen zijn optioneel leverbaar. Ook aan de achterzijde zorgen verchroomde details, LED achterlichten en dynamische LED knipperlichten voor een frissere uitstraling. Het aanbod van carrosseriekleuren is uitgebreid met Gris Baltic, Rouge Vintage en Gris Highland, terwijl de uitstraling van de Talisman volgens Renault verfraaid wordt dankzij 17, 18 en 19 inch lichtmetalen velgen met een nieuw design.

In het interieur accentueert nieuw chroomwerk de vorm van de middenconsole met geïntegreerde sfeerverlichting. Het uitrustingniveau Initiale Paris onderscheidt zich onder andere met houten afwerking voor het dashboard en de deurpanelen. Vanaf de uitvoering Intens is de Talisman standaard uitgerust met een nieuw instrumentenpaneel met een 10,2 inch TFT kleurenscherm waarop onder meer navigatie aanwijzingen in 3D getoond kunnen worden. De lay-out van het display verandert op basis van de gekozen rij modus. De selectie daarvan vindt plaats via het Multi-Sense systeem. Andere noviteiten zijn de automatisch dimmende, frameloze binnenspiegel, grotere bekerhouders met verlichting plus verchroomde rand, een inductielader voor telefoons en draaiknoppen met een display voor het instellen van de klimaatregeling. De nieuwe Auto Hold functie zorgt dat de Talisman niet wegrolt bij uitgeschakelde parkeerrem en de knoppen van de cruise controle bevinden zich nu op het stuurwiel. De stoelen in de Initiale Paris uitvoering zijn standaard bekleed met Nappa leder in de kleur Noir Titanium of Gris Sable met cognac stikwerk.

In navolging van de vernieuwde Espace is nu ook de Talisman zoals gezegd leverbaar met LED Matrix Vision koplampen. Dit intelligente, adaptieve verlichtingssysteem staat volgens Renault garant voor een 50 procent krachtigere lichtbundel in vergelijking met reguliere koplampen en vergroot het zichtbereik van 175 tot 220 meter. LED Matrix Vision bestaat uit meerdere LED units die afzonderlijk van elkaar in of uit geschakeld worden op basis van de situatie. Ze maken het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder voor/tegenliggers te verblinden. De vernieuwde Talisman is uitgerust met het Renault Easy Connect ecosysteem waarbij een reeks telefoonapplicaties (waaronder MyRenault), het Renault Easy Link multimediasysteem en internetdiensten op elkaar zijn afgestemd. De navigatiefunctie laat zich bedienen via een 9,3 inch touch screen. Dit scherm dient ook gebruikt te worden voor andere instructies aan het multimediasysteem en is compatible met Apple CarPlay plus Android Auto. Het biedt DAB+ digitale radio en geïntegreerde navigatie met de Google zoekfunctie, weergave van actuele brandstofprijzen en actuele verkeersinformatie.

Het aanbod van innovatieve technologie wordt in de vernieuwde Talisman uitgebreid met geavanceerde rij assistentiesystemen (ADAS) voor autonoom rijden op niveau 2. De Highway & Traffic Jam Companion combineert adaptieve cruise controle (met Stop & Go) met rijstrook assistentie. Het systeem is actief bij snelheden van 0 tot 160 km/u, regelt de snelheid van de Renault, bewaart de afstand tot de voorligger en houdt de auto in het midden van de rijstrook. Het systeem zou bijzonder nuttig in druk verkeer zijn. Het brengt de Talisman automatisch tot stilstand en automatisch weer in beweging als de voorligger binnen 3 seconden weer gaat rijden. Behalve deze noviteiten wordt de Renault ook geleverd met rij hulpsystemen zoals Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Warning. Tevens detecteert Active Emergency Braking System (AEBS) nu ook voetgangers. De Talisman is als enige in zijn segment leverbaar met 4Control vierwiel besturing (standaard op de Initiale Paris uitvoering). Dit systeem staat garant voor extra manoeuvreerbaarheid in stedelijk gebied en een verbeterde wegligging in snelle bochten. Het 4Control onderstel met vierwiel besturing komt bovendien altijd in combinatie met Electronic Damper Control voor een comfortabel en responsief rijgedrag dankzij de voortdurende aanpassing van de schokdemper reactiviteit.

Renault gaat de vernieuwde Talisman met diverse benzine en diesel motoren leveren. Die zijn allemaal getest volgens de WLTP en zouden de modernste technologie op het gebied van uitlaatgasreiniging bevatten. Het benzine aanbod begint bij de TCe 160 met een vermogen van 160 pk. De krachtigere TCe 225 levert 225 pk. Beiden zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Er zijn ook 4 Blue dCi dieselmotoren beschikbaar met vermogens variërend van 120 pk tot 200 pk. Daarbij zijn de 2 krachtigste versies (de Blue dCi 160 en de Blue dCi 200 met 2,0 liter blok) standaard gekoppeld aan een 6-traps EDC automaat met dubbele koppeling.

Alle wijzigingen gelden ook voor de Estate uitvoering, hoewel Renault daarvan nog geen beeldmateriaal heeft verspreid. Een dergelijke carrosserievariant is van de DS 9 niet beschikbaar. En zal er ook niet komen omdat Chinezen, de belangrijkste doelgroep voor deze auto, geen stationwagon kopers zijn. Naast de productielocatie heeft de Renault Talisman ook daarmee een streepje voor. Dat geldt vermoedelijk ook voor de tarieven, al moeten die nog bekend worden gemaakt. Maar de DS 9 heeft als troef de mogelijkheid van een stekker hybride aandrijflijn. Die schittert bij de Renault Talisman door afwezigheid.

Reageren is niet mogelijk.