Zoals verwacht: Peugeot 208 is Auto van het Jaar 2020

0

Zoals verwacht is de Peugeot 208 uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2020’. Afgelopen november, toen de 7 finalisten bekend werden gemaakt, voorspelde Autointernationaal.nl al dat de Franse hatchback hoge ogen zou gooien.

Op deze website kon jij toen lezen: “Autointernationaal.nl denkt dat de Peugeot 208 en de Tesla Model 3 zeker kunnen rekenen op een podiumplaats. De Ford Puma, de Renault Clio en de Porsche Taycan zullen hard moeten vechten om de bronzen plak. De BMW 1-serie en de Toyota Corolla maken geen kans op een podiumplaats”. De Peugeot 208 gaat er dus met de buit vandoor. Deze kandidaat kreeg van de jury 281 punten. De Tesla Model 3, die volgens Autointernationaal.nl ook zeker zou kunnen rekenen op een podiumplaats, werd tweede met 242 punten. De bronzen plak is voor de Porsche Taycan die 222 punten kreeg toebedeeld. Deze auto werd al aangewezen als kanshebber voor de derde plaats. En de BMW 1-serie en Toyota Corolla eindigden helemaal onderaan met respectievelijk 133 en 152 punten. Daar tussenin belandden de Ford Puma (209 punten) en de Renault Clio (211 punten).

De puntentelling was afkomstig van een 60-koppig jury comité waarvan de leden uit 23 Europese landen afkomstig waren. De eindstrijd was niet zo spannend als vorig jaar. In 2019 eindigden tijdens de finale 2 modellen op de eerste plaats en belandde de nummer 3 (de Kia Ceed) op slechts 3 punten afstand. De winnaar werd toen bepaald aan de hand van het aantal maximale scores (10 punten). Dat was de Jaguar I-Pace. De Alpine A110 had een even hoog puntenaantal, maar scoorde minder vaak het maximale aantal punten. Deze auto werd toen zodoende tweede. Overigens kreeg de Tesla Model 3 dit jaar vaker het maximale puntenaantal dan de Peugeot 208. Maar de laatste bemachtigde dus een hoger eindsaldo. Ieder jurylid heeft een totaal van 25 punten te verdelen over minimaal 5 finalisten met een maximum van 10 punten per auto. De finalist met de meeste punten pakt de overwinning.

Dit jaar werden meer dan 30 modellen voor de 57ste editie van de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing geselecteerd, waarvan de jury 7 kandidaten kozen voor de finale. Genomineerd was onder andere dus de Renault Clio, die de titel al 2 keer eerder had gewonnen, namelijk in 1991 en 2006. Dit Franse merk behoort tot de meest succesvolle winnaars. Renault won de titel tot nu toe 5 keer en ging daarmee gelijk op met landgenoot Peugeot. Maar de Clio is anders dan de 208 niet leverbaar in een volledig elektrische uitvoering en dat kostte hem waarschijnlijk dit jaar de overwinning. Waardoor Peugeot nu op 6 titels staat. Dit merk won eerder in 1969 met de 504, in 1988 met de 405, in 2002 met de 307, in 2014 met de 308 en in 2017 met de 3008.

De verkiezing werd in 1964 voor het eerst gehouden. Toen won de Rover 2000. Fiat heeft door de jaren heen de meeste titels binnengesleept (9 stuks), op de voet gevolgd door Peugeot (6 stuks). Ford, Opel en Renault bemachtigden de bokaal allemaal 5 keer. Van de automerken die in 2020 genomineerd waren, wonnen Tesla en BMW nooit eerder de felbegeerde prijs. Porsche greep de bokaal in 1978 met de 928. Toyota viel in 2000 in de prijzen met de Yaris.

Net zoals in 2014 (met de BMW i3 en de Tesla Model S) gingen de elektrische kandidaten dit jaar in een onderling gevecht, waardoor zij punten van elkaar afsnoepten en een derde hond met het been kon weglopen. Toen was dat de Peugeot 308 en nu 6 jaar later zijn kleinere broer 208. Maar dat dit model ook in een elektrische uitvoering te koop is, speelde zoals gezegd zeker mee bij de puntentoekenning door de jury. De stemmen zijn ook per land bekend. Bij de Nederlandse juryleden gingen veruit de meeste stemmen naar de Tesla Model 3. Zij kozen de Porsche Taycan en de Peugeot 208 voor de plekken 2 en 3. De Ford Puma en de BMW 1-serie wisten de Nederlandse jury weinig te overtuigen. Zij eindigden helemaal onderaan.

Reageren is niet mogelijk.