Alpina transformeert BMW X7 tot XB7. Lees hier de prijs indicatie.

0

Alpina kan (ook) niet om een populariteit van SUV modellen heen. Eerder werden de X3 en X4 al onder handen genomen en nu heeft de tuner zich op de BMW X7 gestort. Het resultaat heet XB7. Die is bestemd voor diegenen die stiekem hopen op een volwaardige M versie van de grootste SUV van BMW, bij voorkeur in Competition tenue. In München heeft men daar echter geen plannen voor.

Voor diegenen die niet kunnen leven met de ‘slechts’ 530 pk en 650 Nm sterke X7 M50i komt Alpina nu met een oplossing. Die heeft de 4,4 liter grote V8 van de 5,15 meter lange SUV opgevoerd tot 621 pk en 800 Nm. Het machtige koppel is tussen de 2.000 en 5.000 toeren beschikbaar. Met deze motor weet de 2.655 kilo wegende XB7 de sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden te klaren. De X7 M50i heeft voor deze acceleratieklus een halve tel langer nodig. De topsnelheid van de mastodont van Alpina ligt op 290 km/u.

Het schakelwerk wordt net als bij de BMW verzorgd door een 8-traps automaat, maar die is samen met ZF wel onder handen genomen. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt volgens Alpina 13,9 liter per 100 km. Daarmee is de XB7 een flinke slok minder zuiniger dan zijn donorauto, want die zou genoeg hebben aan 10,9 liter. Je wilt daarom niet weten wat de CO2-uitstoot van de Alpina is. Nou ja, als de vorige zin jouw toch nieuwsgierig heeft gemaakt: 365 gram/km.

Toch is de XB7 niet alleen voor snelheidsduivels bestemd. Alpina heeft geheel volgens haar tuner traditie veel aandacht besteed aan een lineaire vermogensopbouw. Dat geeft de SUV ook een comfortabel karakter. Dit aspect is sowieso al goed voor elkaar dankzij de standaard luchtvering, al kan de bestuurder bij de rij modi kiezen voor een plankharde afstelling. Dan zou de XB7 circuit waardig moeten zijn. Ook de ophanging is aangepakt. Dankzij de onder meer de aangepaste dempers en geometrie zal de Alpina wat minder aanvoelen als een bakbeest.

Boven de 250 km/u wordt de grondspeling met 4 centimeter verkleind voor een betere wegligging en minder luchtweerstand. Tractie is gegarandeerd omdat de XB7 uiteraard vierwiel aangedreven is. De opgevoerde SUV staat op wat de tuner het ‘Alpina Sport Suspension’ onderstel noemt. Optioneel zijn 23 lichtmetalen inch velgen leverbaar in het zeer herkenbare design van de tuner. Er omheen zitten in dat geval Pirelli P Zero Alp banden. Standaard zijn 21 inch velgen.

De Alpina XB7 is overigens niet de snelste SUV ter wereld. De Bentley Bentayga Speed heeft met topsnelheid van 306 km/u een nog iets hogere. topsnelheid en zowel de Tesla Model X (3,2 seconden) als de Jeep Grand Cherokee Trackhawk (3,5 seconden) sprinten nog iets sneller naar de 100 km/u. De XB7 is waarschijnlijk wel de snelste auto ter wereld die hoger is dan 1,8 meter. Bovendien is het de krachtigste Alpina ooit, want de B7 (op basis van de BMW 7-serie) heeft namelijk ‘slechts’ 608 pk.

Uiterlijk onderscheidt de XB7 zich van de BMW X7 door een andere voorbumper die voorzien is van de letters Alpina. Op die manier kunnen er geen misverstand bestaan over de identiteit van deze SUV. Onder de mastodont hangt een roestvrijstalen uitlaatsysteem dat Alpina zelf heeft ontwikkeld. Dat is uitgerust met kleppen en betekent dat er gevarieerd kan worden met de geluidsproductie. De achterbumper is voorzien van een diffusor.

Het interieur van de XB7 is voorzien van een bonte verzameling zeer fraai ogende materialen. Naast veel leer en Alcantara zien we ook een in kristalglas uitgevoerde draaiknop voor het iDrive systeem.

Alpina biedt de XB7 in Duitsland aan voor een prijs van 155.200 euro. Dit betekent dat er bij ons gerekend moet worden op minimaal 210.000 euro. Veel geld? Ach, de Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ kost 226.310 euro. Nog ff een B segment instapper meer dus. Al krijg je dan wel een (systeem)vermogen van 634 pk.

Reageren is niet mogelijk.