Exclusief: test recensie Tesla Model Y

0

Eindelijk wordt Tesla echt sexy. De nieuwe Model Y combineert alle kwaliteiten van de Model 3, de best verkochte elektrische auto ter wereld, met praktischere talenten en een ruimere carrosserie. Wie wordt nu nog niet verleid door het automerk van Elon Musk?

De nieuwe Model Y is onmiskenbaar een echte Tesla om te zien. Wat optisch niet direct opvalt, is dat hij bijna 4,80 meter lang is, oftewel groter dan een Volkswagen Passat. Dat komt doordat de Model Y 18 centimeter hoger is en 7 centimeter breder dan de Model 3. Daardoor oogt hij compacter ondanks een 6 centimeter grotere carrosserielengte. Tesla omschrijft de Model Y als een cross-over en dat is een correcte benaming, want voor een SUV ziet hij er te onschuldig uit. Maar qua daklijn kan hij in één adem genoemd worden met bijvoorbeeld de BMW X4. En de Model Y rijdt ook net zo sportief als een coupémodel, maar daarover later meer.

Tesla is in de Verenigde Staten reeds begonnen met de productie en levering van de Model Y. Wij als Europeanen moeten echter wachten tot de zomer van 2021. De voor onze marktregio bestemde exemplaren van de Model Y zullen namelijk in de nieuwe fabriek van Tesla nabij Berlijn gebouwd gaan worden. Daarvoor moet de eerste steen nog worden gelegd. Bestelbaar is de Model Y al wel. De prijzen beginnen bij 65.018 euro voor de Long Range uitvoering. De hier geteste Performance versie kost 71.018 euro. Beide beschikken over vierwielaandrijving. In een later stadium volgt nog een Standard Range Plus basisvariant. Die gaat vermoedelijk 55 mille kosten en heeft alleen achterwielaandrijving. Met een dergelijk tarief wordt die instapversie een rechtstreekse concurrent van de dikker uitgevoerde uitvoeringen van de Mercedes-Benz EQ B, Nissan Ariya en Volkswagen ID.4. De Volvo XC40 Recharge P8, die nu al bestelbaar is, hoort ook in dit rijtje thuis.

De Model Y heeft alles in zich om het verkoopsucces van de Model 3 dunnetjes over te doen, want hij biedt alle traditionele Tesla kwaliteiten met een praktische cross-over carrosserie en een (voor elektrische auto begrippen) faire prijs. De extra centimeters ten opzichte van zijn donorauto komen vooral tot uiting in flink meer hoofdruimte voor de achterpassagiers; ondanks de schuin aflopende daklijn. Dat is bij de Model 3 aan de krappe kant. De ruimtebeleving neemt daardoor exponentieel toe en dat vergroot voor die achterpassagiers het sexappeal van deze Tesla enorm. Zij worden, net als de bestuurder en bijrijder, getrakteerd op verwarmde zetels.

Met neergeklapte achterbank kan er voor 1.900 liter aan bagage worden vervoerd in de Model Y.

Voorin maakt de Model Y een vertrouwde indruk, al is in/uitstappen een stuk gemakkelijker (ontgrendelen/vergrendelen doe je door een soort creditcard langs de B stijl te halen of door een telefoon app te gebruiken). Net als bij de Model 3 maakt het dashboard een zeer opgeruimde indruk. Er zijn alleen knoppen voor het openen van de portieren en voor de raambediening. De spiegels, het stuur en de met leer beklede voorstoelen laten zich elektrisch bedienen, maar daarvoor dien je wel het schermmenu in te duiken. Dat klinkt misschien lastiger dan het is. Het bedieningsgemak is namelijk voorbeeldig en het 15 inch display is kristalhelder. Via het centrale scherm kan je ook de zwaarte van de stuurbekrachtiging aanpassen. Maar in de normale stand voldoet die eigenlijk prima.

Een apart klassiek dan wel analoog instrumentarium ontbreekt. De snelheid kan je linksboven van het centrale display aflezen. Met de hendel rechts van het stuur selecteer je de versnelling en de cruise controle. De hendel links van het stuur dient als richtingaanwijzer en om de ruitenwissers in/uit te schakelen. Op het stuur zitten 2 knoppen voor het volume van de geluidsinstallatie en om een volgnummer te kiezen.

Bij de Performance versie is een ‘premium’ internetverbinding standaard. Dit betekent dat men 1 jaar lang toegang heeft tot satellietkaarten met live verkeersweergave. Ook ontvangt men ‘via de lucht’ een update als Tesla de software heeft verbeterd. Media streamen is eveneens mogelijk. Na het eerste jaar gratis toegang kan men een abonnement op de betreffende diensten nemen. Dat kost circa 8 euro per maand.

Ook tijdens het rijden is de verwantschap met de Model 3 duidelijk merkbaar. Door de grotere maatvoering is de Model Y weliswaar een stuk(je) zwaarder, maar dankzij circa 450 pk aan systeemvermogen (Tesla verraadt niet het werkelijke aantal paardenkrachten) hebben de elektromotoren geen enkele moeite met het laten versnellen van deze Amerikaan. De Performance uitvoering is feitelijk identiek aan de Long Range versie, maar software zorgt er voor dat er permanent meer vermogen beschikbaar is. Daardoor sprint je sneller naar 100 km/u (3,7 seconden), maar lever je iets aan actieradius in. Desondanks er nog altijd een rij bereik van 480 kilometer mogelijk (het lithium/ion accupakket heeft een capaciteit van 75 kWh). Voor een elektrische auto is dat zeer respectabel. De topsnelheid van de Model Y Performance AWD bedraagt 241 km/u. Pas boven de 170 km/u merk je dat de Tesla een zware kluif gaat krijgen aan de rijwind.

Naast andere motorsoftware, biedt de Performance versie tevens zaken waarvoor je bij de Long Range uitvoering moet bijbetalen: dikke 20 inch velgen met Michelin Pilot Sport 4S banden, speciale remmen met rode klauwen en een carbon achterspoiler. Daarnaast is de rijhoogte iets lager en het interieur is verfraaid met aluminium pedalen. Het Autopilot systeem is ook bij de prijs inbegrepen. Dan kan de Tesla automatisch sturen, accelereren en remmen voor andere verkeersdeelnemers in dezelfde rijstrook. Daarnaast rijdt de Model Y met Autopilot zelfstandig op de snelweg waarbij hij ook van rijbaan kan wisselen. Automatisch parkeren behoort ook tot de kunstjes die de Tesla verstaat. In de toekomst volgen er meer functies voor het Autopilot systeem. Daarmee kan de Model Y ook binnen de bebouwde kom zelfstandig rijden.

Ook aanwezig is de Track Mode. Als je die inschakelt, dan wordt er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd en beginnen de processoren met de door Tesla zelf ontwikkelde software te rekenen. Op basis van dwarskrachten, wielspin, tracite, stuuruitslag, remdruk etc. kan men dan de Model Y zo optimaal mogelijk loeihard over het circuit jagen. Ook driften is een makkie. Toch is deze Tesla geen circuitauto. Daarvoor is hij met afgerond 1,9 ton wagengewicht natuurlijk ook te zwaar. Maar de Performance uitvoering verschaft wel plezier en dat is waar hij voor bedoeld is. De Model Y is zondermeer de best rijdende elektrische SUV annex cross-over van dit moment. En veel sneller dan menig klassiek aangedreven model in deze prijsklasse. Ook zullen de gebruikskosten lager zijn.

 

 

9.0 Awesome

Conclusie

De Model Y ontbrak nog in het rijtje begerenswaardige modellen van Tesla. Enerzijds biedt hij een hoge zitpositie à la de Model X, maar hij is een stuk beter betaalbaar. Anderzijds rijdt hij eigenlijk net zo sportief als de Model 3 (en lichtvoetiger dan de nogal logge Model S). De bouwkwaliteit wil nog wel eens een dingetje zijn bij een Tesla, maar als straks Duits fabriekspersoneel zich over de Model Y ontfermt, kan die zwakke eigenschap ook voltooid verleden tijd zijn. Nu alleen nog even geduld hebben tot de zomer van 2021 ...

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (34) 6.4

Reageren is niet mogelijk.