Fiat Chrysler krijgt miljardenlening voor Italiaanse fabrieken

0

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) leent 6,3 miljard euro voor modernisering van haar Italiaanse fabrieken. Het geldbedrag wordt beschikbaar gesteld door de belangrijkste bank in bij Italië, Intesa San Paolo.

Tijdens dit financieel gitzwarte jaar is de lening een welkome verlichting om de continuïteit van de Italiaanse fabrieken van FCA te garanderen. De regering in Rome heeft haar goedkeuring verleend aan de financiële hulp mits er in de komende jaren geen Italiaanse automerken (inclusief Lancia) zullen worden afgestoten. Indien die toezegging er komt, dan zal zij garant staan voor 80 procent van de leningen.

Maar Lingotto wil eigenlijk meer. FCA heeft diverse milde hybride modellen in de pijplijn zitten die in de komende jaren in de showrooms arriveren. Om de verkoop daarvan de stimuleren, vraagt de autofabrikant nu om een aanschafsubsidie bij de Italiaanse overheid. Sommigen vinden dat wat schaamteloos, maar gezien de huidige marktcondities is het verzoek van FCA wel begrijpelijk.

FCA combineerde de ‘subsidieaanvraag’ met de aankondiging dat er een 48 volt milde hybride versie van de Fiat 500X komt. Geen stekker techniek dus, ondanks dat een dergelijk systeem wel gebruikt wordt voor de technisch identieke Jeep Renegade. Maar met een oplaadbare hybride aandrijflijn voor de 500X zou Fiat in een te duur prijsveld gedrukt worden. Aldaar heeft Jeep meer succes.

Reeds geïntroduceerde milde hybride uitvoeringen hebben de Fiat modellen Panda plus 500 en de Lancia Ypsilon als basis. Dit jaar debuteert ook een door een elektromotor geassisteerde Maserati Ghibli met 2,0 liter benzine 4 cilinder. Later worden ook de Levante en de Alfa Romeo modellen Giulia plus Stelvio leverbaar met deze aandrijflijn. In een later stadium volgt de nieuwe D segment SUV van Maserati. Die wordt ook leverbaar met dezelfde milde hybride techniek. Voor de Quattroporte wordt de 2,0 liter als ‘te ondermaats’ beschouwd. De nieuwe D segment SUV van Maserati krijgt een verlengde versie van het Giorgio platform van de Alfa Romeo modellen Giulia plus Stelvio als basis. Hij gaat in 2021 in productie. De top uitvoering krijgt de nieuwe, intern ontworpen 3,0 liter V6 motor die goed is voor 530 pk.

Door al deze investeringen in de komende jaren zal de bezetting van de Italiaanse fabrieken eindelijk weer toenemen. FCA wil in het geboorteland van Fiat ook een logistiek centrum voor onderdelendivisie Mopar openen en zonnepanelen plus batterijen gaan produceren. Hiervoor heeft het bedrijf het Mirafiori complex op het oog. Het logistiek centrum zal worden gevestigd in de voormalige fabriek van Fiat in Rivalta (Torinese, Piedmont). Beide faciliteiten moeten in 2022 operationeel zijn.

De fabriek in Pomigliano wordt klaargestoomd voor de productie van de Alfa Romeo Tonale. Dat SUV model zal in het C segment worden gepositioneerd, maar maakt eigenlijk gebruik van techniek uit een lagere klasse, namelijk de architectuur van de Jeep Renegade. In Turijn blijft FCA de Maserati modellen Ghibli en de Levante bouwen. Ook de volgende generatie GranTurismo en GranCabrio zal daar het levenslicht gaan zien. De D segment SUV van Maserati, die een volledig digitaal instrumentarium krijgt, gaat gebouwd worden in Cassino. Aldaar wordt ook de Alfa Romeo Stelvio geproduceerd. Een fabriek in Termoli gaat de productie oppakken van een nieuwe milde hybride 1,3 liter motormodule. Die is niet alleen bestemd voor de Fiat 500X, maar ook voor de Jeep modellen Renegade plus Compass en de Alfa Romeo Tonale.

Reageren is niet mogelijk.